Söker tips från alla er som kan! Ny till forumet och nyinflyttad i ett hus byggt 1915 med en krypgrund som är cirka 2 meter hög på de flesta ställena. Hade anticimex här på inspektion till försäkringen som sa att det såg fint ut i krypgrunden: "hade du behövt en avfuktare hade jag försökt sälja en till dig" sa han.

Samma kväll blev det skyfall från helvetet och det forsade in vatten på ena sidan (blev väl en 10 centimeter som värst), vi klarade oss bra jämfört med grannarna som har inredda källare kan man säga. Värsta regnet sen 2010 enligt grannarna. Grusuppfarten blev flodbädd osv osv.

Pumpade ut det vatten som gick och resten har nu sjunkit ned i jorden och det verkar rätt torrt. Nu till min fråga. Jag vill köpa några hygrometers kopplade till en gateway eller app så jag kan mäta temperatur och luftfuktigheten över tid så att jag kan avgöra om det måste in en avfuktare eller ej. Men det är så svårt! Blir helt snurrig! Pris är nästan ingen issue för jag har hellre något bra än nåt som inte funkar över tid. Och det är ju roligt med prylar!

Kikat på dessa men är så osäker! Finns det nån smart person här som har ett system de är nöjda med? Är Telldus krångligt?

https://telldus.com/p/fuktmatningspaket/
https://www.lfs-web.se/produkt/tfa-funk-weatherhub-hygrometer-overvakning-via-internet-och-mobil
 
D
Hur roligt vill du ha? Bygga en egen? Då får du ju köpa flera prylar och dessutom få njutningen av att sätta ihop prylarna. :)
https://projects.raspberrypi.org/en/projects/build-your-own-weather-station/2

Annars gör du det enkelt för dig och slår på en googling på "fuktlogger wifi" eller liknande. Prisklass väljer du själv. Har du idagsläget Verisure så har deras puckar RF% mätare du kan se i realtid.
Men du är helt klart häftigare om du bygger din egna rasberry.

Nyfiken... I vilket samband gjorde killen från Anticimex sitt uttalande? Personligen känner jag spontant att du inte ska lägga för hög värdering i vad han sa för stunden, särskilt om du har vatten i grunden. Ovanför vattenytan så är luften helt mättad på fukt, får det ligga där en stund så har du en tickande bomb.
 
En översvämning som rinner undan är inget att oroa sig för. I princip är luftfuktigheten 100% precis vid jordytan hela tiden, så det blir inte nämnvärt mycket mer vattenånga i luften ovanför bara för att det är en pöl med öppet vatten.

Men, självklart är det alltid bra att mäta och framför allt att logga så man ser hur det uppför sig över tid. Och att köpa fler tekniska prylar är ju obligatoriskt när man bor i hus oavsett om man löser ett verkligt problem eller inte...
 
  • Gilla
Dyschlexie
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
En översvämning som rinner undan är inget att oroa sig för. I princip är luftfuktigheten 100% precis vid jordytan hela tiden, så det blir inte nämnvärt mycket mer vattenånga i luften ovanför bara för att det är en pöl med öppet vatten.

Men, självklart är det alltid bra att mäta och framför allt att logga så man ser hur det uppför sig över tid. Och att köpa fler tekniska prylar är ju obligatoriskt när man bor i hus oavsett om man löser ett verkligt problem eller inte...
Jag förutsatte kanske att det redan då ligger en diffusionsspärr på markytan och att då vattnet fastnar på denne.
Får vattnet ligga så får du väl hålla med om att det är en väldigt onödig fuktlast att ha i en redan utsatt riskkonstruktion?
 
L Landground skrev:
Söker tips från alla er som kan! Ny till forumet och nyinflyttad i ett hus byggt 1915 med en krypgrund som är cirka 2 meter hög på de flesta ställena. Hade anticimex här på inspektion till försäkringen som sa att det såg fint ut i krypgrunden: "hade du behövt en avfuktare hade jag försökt sälja en till dig" sa han.

Samma kväll blev det skyfall från helvetet och det forsade in vatten på ena sidan (blev väl en 10 centimeter som värst), vi klarade oss bra jämfört med grannarna som har inredda källare kan man säga. Värsta regnet sen 2010 enligt grannarna. Grusuppfarten blev flodbädd osv osv.

Pumpade ut det vatten som gick och resten har nu sjunkit ned i jorden och det verkar rätt torrt. Nu till min fråga. Jag vill köpa några hygrometers kopplade till en gateway eller app så jag kan mäta temperatur och luftfuktigheten över tid så att jag kan avgöra om det måste in en avfuktare eller ej. Men det är så svårt! Blir helt snurrig! Pris är nästan ingen issue för jag har hellre något bra än nåt som inte funkar över tid. Och det är ju roligt med prylar!

Kikat på dessa men är så osäker! Finns det nån smart person här som har ett system de är nöjda med? Är Telldus krångligt?

[länk]
[länk]
Jag har en Telldus och den funkar. Har även en Woods som har displayen uppe och en kabel ner till sensorn. Displayen visar temp och fukt och har även funktion att visa min/max-värde.
 
Jag har tfa-sensorer på en massa ställen. De funkar bra och visar via wifi temp och Rf i mobilen. De finns i olika utföranden så kolla vad det är innan köp. Sensorerna ser likadana ut men kostar olika beroende på vad de är bra på.
 
Tack för alla svar!

Vattnet som var kvar efter jag pumpat sjunk undan på en dag eller två, är ju jordgolv helt i krypgrunden och det finns inget öppen vatten kvar alls. Verkar inte som att det händer som standard direkt utan snarare om det kommer 90 mm på en dag.

Det han från anticimex mätte var fuktigheten i plankorna som utgör golvet, och det sa han var bra (11-13%) och att det dessutom var som mest fuktigt just nu, så antagligen är det lägre annars. Men luftfuktigheten generellt där nere har jag ingen bra koll på, därav att jag vill hitta nån smidig lösning.

Hade gärna integrerat det med larmsystemet men vi har Sector Alarm och de verkar inte ha några fuktmätare. Känns inte värt att byta riktigt på kort sikt i alla fall.

Toppen att någon annan kört Telldus, vill ju ha nåt man kan bygga ut och kanske också låta sköta annat så det inte blir massa olika system.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.