En sista koll innan jag sätter sågen i värmesystemet här.

Sedan installation för knappt 20 år sedan har golvvärmen i huset haft en shunt (wirsbo push 20) då vi inledningsvis hade radiatorer också. Senare har alla kretsar ändå körts på samma temperatur (golvvärmetemp) och nu när jag bygger om lite tänkte jag göra mig av med shunten.

Golvvärmen får fortfarande en egen cirkulationspump ansluten mot en acktank men ingen separat termostat eller flödesreglering likt det som sitter i shunten idag.

Acktanken värms av en begvärmepump. Det kommer finnas en separat krets ut från acktanken för element och luftkonvektor i garaget.

bortsett från acktanken, är det så här man ansluter golvvärme i en ny installation idag? Dvs värmepump direkt till golvvärmefördelarna?
 
Hur säkerställer du att det inte blir för hög temp ut i slingorna? Eller är då att acktank bara har typ 35-gradigt vatten i hela sin volym?
 
Vp matar i toppen och retur från botten på tanken, framledning mäts efter tanken mot respektive värmekrets. Vp producerar ju varmare vatten än börvärde och max golvtemp men det verkar blandas ut i tanken så man ser det aldrig it mot golven. Så funkar det iaf idag när tanken sitter i serie med framledning och jag tänker att det inte kommer fungera annorlunda i nya upplägget.

men, detta är ju lite kopplat till frågan i ett nytt hus med gv och vp, har man någon separat temp begränsning då?
 
Jag antar att det inte är en acktank, utan en arbetstank där temperaturen styrs direkt av värmekurvan? Med värmepump vill man ju inte tillverka varmare vatten än nödvändigt...
Är det golvvärme ingjuten i betong så är det så trögt så någon extra tank brukar inte behövas. Golvvärmefördelare brukar ha en maxtemperaturbegränsare (brukar se ut som en radiatortermostat) för att skydda mot för hög temperatur om något blir fel på värmekällan.
 
useless useless skrev:
Jag antar att det inte är en acktank, utan en arbetstank där temperaturen styrs direkt av värmekurvan? Med värmepump vill man ju inte tillverka varmare vatten än nödvändigt...
Är det golvvärme ingjuten i betong så är det så trögt så någon extra tank brukar inte behövas.
korrekt. Arbetstank är nog det vanliga namnet på tanken i denna konfig, inget shuntas ut från den. Tanken gör stor nytta i kombo med Nibes reglering med gradminuter, långa gångtider och få startstopp.

huvudfrågan här är gv-anslutningen. Tankprincipen är klar redan.
 
Ja, har man bara golvvärme (eller bara radiatorer för den delen då bara en framledningstemp behövs) så är det normala att värmepumpen kopplas direkt till fördelaren utan shuntar och annat som sänker verkningsgraden.

Och tanken ska du så klart behålla.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
K
Tanken fyller ju ett syfte vid GV och det är att säkerställa en volym för VP att jobba mot för att minska antalet start/stopp.

Gällande anslutning, har du kollat i Nibes manualer? Dom redovisa ofta olika scenarier på inkoppling. För nått år sen hittade jag ett interaktivt online program på deras hemsida där man med checkboxar kunde konfigurera och få fram ett passande schema. Hittar dock inte verktyget nu.

Men av din beskrivning låter det som detta schema jag hittade i en Nibe manual?

Schema för anslutning av ett golvvärmesystems utjämningskärl och extern cirkulationspump, exempel NIBE UKV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dockningsprincipen är densamma för alla värmepumpar med kurvstyrning och flytande kondensering.
 
useless useless skrev:
Ja, har man bara golvvärme (eller bara radiatorer för den delen då bara en framledningstemp behövs) så är det normala att värmepumpen kopplas direkt till fördelaren utan shuntar och annat som sänker verkningsgraden.

Och tanken ska du så klart behålla.
Check, det var huvudfrågan. VP direkt till fördelare. Resten är utrett sedan tidigare. Och tanken ska absolut vara kvar även om den ska kopplas in lite annorlunda (idag inkopplad som volymtank).
 
K KjellTimell skrev:
Här var onlineverktyget, länken går till Dockning på en F1245.

NIBE F1245/F1255 till värmesystem och eventuella tillbehör

Har du inte F1245 kan du kolla om du hittar din pump på denna länk:
Dockning (nibe.se)
Tack för länkarna - jag hittade faktiskt dit tidigare och det var grunden till hur arbetstanken ska kopplas in i nya upplägget. Sedan har jag dividerat lite med @jonaserik för att finjustera detta lite för detta hus. Nu när jag måste börja blev jag dock lite osäker på själva golvvärmedelen, även om det ju faktiskt syns tydligt i Nibes skisser att det är som @useless säger.

Min pump är så gammal att den inte finns med, men alla nibes on/offpumpar kopplas ju iaf in på samma vis så det spelar ingen roll.
 
K KjellTimell skrev:
Tanken fyller ju ett syfte vid GV och det är att säkerställa en volym för VP att jobba mot för att minska antalet start/stopp.
En annan viktig uppgift är att separera flödena då golvvärmen vill ha ett högre (och mer varierande) flöde än vad som är optimalt för värmepumpen.
 
useless useless skrev:
En annan viktig uppgift är att separera flödena då golvvärmen vill ha ett högre (och mer varierande) flöde än vad som är optimalt för värmepumpen.
Japp, och därför blir det nu separata cirkulationspumpar efter arbetstanken. Jag kommer inledningsvis se till att jag kan mata radiatorerna "bakifrån" med cirkulationspumpen för golvvärme, men om det blir för dåligt så är det bara att sätta dit en extra pump och helt separera framledning för dessa två kretsar.

Eftersom en modern cirkulationspump drar så lite ström spelar det ingen större roll att det blir tre totalt istället för tidigare två (en i VP). Har dessutom fyndat en ny Grundfoss Alpha2 nästan gratis så dyrt blir det inte heller....

Jämfört med tidigare borde det också gå att få lite bättre komfort i golven med ett lägre deltaT, tidigare har det begränsats av önskat deltaT över VP.
 
Skulle vara intressant att få se en "systemskiss" över det blivande systemet. Själv har jag gått i tankarna att någon gång framöver ersätta min pelletspanna som eldar mot en stor acktank. Där all värme och varmvatten tas ifrån, tanken värms också med solfångare. Men har ännu inte riktigt hittat någon bra systemskiss/förslag på hur man skulle kunna koppla in en bergvärmepump till detta system. Och hur man skulle göra med varmvattenproduktionen. Skall den vara kvar i tanken eller skall VP stå för den men då tappar man solfångarna varmvattens bidrag sommartid. Jag många är frågorna men svaren få än så länge. Men detta skall kanske tas i en separat ny tråd och inte "smutsa" ner denna....
 
Jag kan nog få upp den skiss jag börjat kludda på men jag tror inte du har någon nytta av den tyvärr, det ser ut som på bilden @KjellTimell la upp ovan, men jag kommer ha två värmekretsar ut från tanken.

Din situation med flera värmekällor och dessutom varmvatten ur tanken, finns inte alls med här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.