Ganska få hushåll har nog nu som i framtiden behov att varje natt ladda över 50 mil. Jag kan inte minnas när jag själv gjort 2 50 mila resor utgående från hemmet två dagar i rad. Säkert finns ett fåtal som i sitt yrke kör så mycket. Men det tillhör nog undantagen.
 
berisen berisen skrev:
Någon som vet hur det där avdraget för grön teknik fungerar? Ingår 10 meter i en "standardinstallation" som dom kallar det.

Innehåll i en standardinstallation
• Förläggning av kabel Aceflex 5G6 (max 10 meter från elcentral/undercentral)
• Håltagning (max 3 st hål inkluderat, max Ø 20 mm i betong)
• Installation en laddbox (max 20A 3-fas 14 kW)
• Installation av 3-fas 20A automatsäkringar i elcentral/fasadmätarskåp eller i ny kapsling (kostnad för ny kapsling tillkommer)
• Drifttagning av laddbox inklusive installations- och drifttagningsprotokoll

Kan/får jag köpa kabel på egen hand? Kollar jag på Tibbers prislista så vill dom ha 175:-/meter EFTER 50% avdrag för Aceflex 5G6 vilket kändes lite magstarkt när man kan köpa den på egen hand för 86:-/metern.

Blir installationsfirman grinig om jag redan skaffat kabel, markrör samt grävt dike innan dom kommer? Ska man ha 20-30 meter kabel så blir det ju ganska mycket billigare att skaffa material själv.
Jag har precis fått en easse installerad som jag köpte i paket från efuel inklusive lastbalansering.

Min installatör satte en helt ny fristående kapsling med 3 säkringar vid elmätaren och drog sedan kabeln ner på fasaden och i marköret jag grävt ned till garaget, sen upp på väggen och monterade boxen.

Ingick 10m kabel tror jag och det räckte för mig. Väldigt proffsiga vid Installation och det enda som tillkom var säkringar/kapslingen (700kr).

Jag gillar att den är helt fristående från resten av anläggningen.

Kan varmt rekommendera efuel och easse
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
sir_erken sir_erken skrev:
Jag har precis fått en easse installerad som jag köpte i paket från efuel inklusive lastbalansering.

Min installatör satte en helt ny fristående kapsling med 3 säkringar vid elmätaren och drog sedan kabeln ner på fasaden och i marköret jag grävt ned till garaget, sen upp på väggen och monterade boxen.

Ingick 10m kabel tror jag och det räckte för mig. Väldigt proffsiga vid Installation och det enda som tillkom var säkringar/kapslingen (700kr).

Jag gillar att den är helt fristående från resten av anläggningen.

Kan varmt rekommendera efuel och easse
Tack för info, låter kanon! :)

Jag mätte upp igår att jag har ungefär 35 meter ut dit så även om det ingår 10 meter i priset så blir det billigare för mig att köpa 35 meter på egen hand så det lutar nog åt det. Har dock aldrig grävt ner elkabel men lyckades jag få ner 45 meter fiber så ska det nog inte vara så stora problem tänker jag baserat in på infon jag fått här i tråden gällande djup och skyddsrör.
 
Redigerat:
Min tanke med tilltagen strömtillgång är när man har familjemiddagar, kalas, whatever i framtiden och det står en fem-sex bilar på uppfarten som vill ha lite gott i magen för att komma hem igen. För även om det blir längre räckvidd med tiden kommer det att finnas folk med begagnade bilar som bara kommer 6 mil i bästa fall på vintern... Kanske inte normalfallet, men varför inte lägga ner en kabel som kan hantera den mindre av extremerna på en gång om det inte blir tokdyrt?
 
J JohanLun skrev:
Ganska få hushåll har nog nu som i framtiden behov att varje natt ladda över 50 mil. Jag kan inte minnas när jag själv gjort 2 50 mila resor utgående från hemmet två dagar i rad. Säkert finns ett fåtal som i sitt yrke kör så mycket. Men det tillhör nog undantagen.
Nu börjar man med med att utgå ifrån medel siffror. Alla är olika. Är det inte upp till var och en att avgöra hur de vill ladda? Att du inte gör det är inte samma sak.
Tja det är väl bara att kolla. Det är ganska många yrken som åker en hel del. Tänk på fastighetsskötarna, elektriker, röris.
 
VidarH VidarH skrev:
Min tanke med tilltagen strömtillgång är när man har familjemiddagar, kalas, whatever i framtiden och det står en fem-sex bilar på uppfarten som vill ha lite gott i magen för att komma hem igen. För även om det blir längre räckvidd med tiden kommer det att finnas folk med begagnade bilar som bara kommer 6 mil i bästa fall på vintern... Kanske inte normalfallet, men varför inte lägga ner en kabel som kan hantera den mindre av extremerna på en gång om det inte blir tokdyrt?
haha tur att jag inte känner så många människor.... Men du har rätt att det är lika bra och tänka ett steg till.
 
Sådär, då var drygt 30 meter NV1X 5G6 nedgrävd, vilken satans kamp det var att dra den igenom skyddsröret. :crysmile: Första dragtråden som följde med markröret gick givetvis av mitt på någonstans så det var bara att börja om och sen försöka få in en grövre. Tillslut så! Nu vet jag det tills nästa gång, att man ska börja med att dra i en rejäl draglina.

Nu till en fråga om själva laddboxen, den har ju en integrerad JFB och i manualen på Tibber så står det såhär:
https://easee.com/no/wp-content/uploads/2021/02/SV_Easee_HomeCharge_Guide.pdf

"Den integrerade jordfelsbrytaren har ingen påverkan på funktionen hos externa skyddsanordningar. Om en klass II-installation förser Laddningsroboten (-erna) krävs normalt ingen extern jordfelsbrytare. Lokala kabeldragninsföreskrifter måste dock alltid följas."

Vad säger reglerna om detta? Vad menas med en klass II-installation i det här fallet? Räcker det att sätta upp tre nya 20A dvärgbrytare vid matande central eller behövs det en JFB där i matande ände? Jag ska alltså gå direkt från matande central in till laddboxen tänkte jag. Min elektriker tyckte dock att det var vettigt att sätta upp en ny undercentral ute i garaget så det kanske blir så, får väl se.

@Bo.Siltberg Har du någon koll på detta?
 
Jag säger att det är en tröttsamt dålig maskinöversättning till Svenska. Bättre att läsa bruksanvisningen på dess originalspråk (förutsatt att det är Engelska och inte Franska, Finska, Arabiska eller nåt annat konstigt konstigt språk).

Det som är relevant att titta på är specifikationerna, då de lyckligtvis går att tolka trots dålig översättning även här.

Integrerat överbelastningsskydd enligt EN IEC 61851-1: 2019
Inbyggd RCD för jordfelsskydd (30 mA AC / 6 mA DC) enligt EN 61008-1 och IEC 62955


Överströmsskydd anpassade till ladduttaget och JFB som skyddar mot felströmmar både i form av AC 30 mA och DC 6 mA innebär att inga ytterligare skydd behövs i din anläggning. Med 5G6 mm² behöver du inte ens ett överströmsskydd i matande ände, inga 20 A dvärgar där alltså. Det är trevligt då det underlättar inkopplingen av ledningen.

Men man får se upp om man i framtiden byter laddstation, för alla har inte alla nödvändiga skydd inbyggda. Så om det går så bör man lämna plats för skydd i matande punkt, helst minst 7 moduler.

Texten om "klass II" etc är direkt felaktig. Det kanske står nåt annat i den engelska versionen.

Värt att notera i detta sammanhang är att laddstationen i sig är dubbelisolerad, om man ska tolka detta som elmaterielklass II:

Isoleringsklass: II

Men laddstationen måste fortfarande förmedla skyddsjord till bilen.
 
  • Gilla
berisen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag säger att det är en tröttsamt dålig maskinöversättning till Svenska. Bättre att läsa bruksanvisningen på dess originalspråk (förutsatt att det är Engelska och inte Franska, Finska, Arabiska eller nåt annat konstigt konstigt språk).

Det som är relevant att titta på är specifikationerna, då de lyckligtvis går att tolka trots dålig översättning även här.

Integrerat överbelastningsskydd enligt EN IEC 61851-1: 2019
Inbyggd RCD för jordfelsskydd (30 mA AC / 6 mA DC) enligt EN 61008-1 och IEC 62955


Överströmsskydd anpassade till ladduttaget och JFB som skyddar mot felströmmar både i form av AC 30 mA och DC 6 mA innebär att inga ytterligare skydd behövs i din anläggning. Med 5G6 mm² behöver du inte ens ett överströmsskydd i matande ände, inga 20 A dvärgar där alltså. Det är trevligt då det underlättar inkopplingen av ledningen.

Men man får se upp om man i framtiden byter laddstation, för alla har inte alla nödvändiga skydd inbyggda. Så om det går så bör man lämna plats för skydd i matande punkt, helst minst 7 moduler.

Texten om "klass II" etc är direkt felaktig. Det kanske står nåt annat i den engelska versionen.

Värt att notera i detta sammanhang är att laddstationen i sig är dubbelisolerad, om man ska tolka detta som elmaterielklass II:

Isoleringsklass: II

Men laddstationen måste fortfarande förmedla skyddsjord till bilen.
Tack för bra svar! Jag tror den är översatt från norska och då har det säkert blivit något fel längs vägen.
 
Easee home som din model heter har både jordfelsbrytare för AC felström och DC felström så den uppfyller alla krav själv. Men texten handlar om att den fungerar bra även om det finns eller trots att det finns andra jordfelsskydd i installationen (på fastighetsnivå).
Själva Easee boxen kan ställas in till valfri ström under laddarens installation (dock gemensamt för all tre faserna) i steg om 1A från 6A och till 32A. Men i Efuel appen för Android från 0A till 40A... Hur den hanterar 0A och 33 till 40A har jag ingen aning om dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.