tänkte att nu är det dags att starta en egen liten tråd om gräsmattan.

haft gräsmattan som en sorts hobby i flera år där jag har strävat efter ett perfekt resultat, en bekant kallade förra gården för kalle anka tomten, för det var som i en serie där allt ser perfekt ut.

men efter 8år i huset så blev det lite litet så i december 2020 flyttade vi till ett annat hus.


våren hade kommit en bit här uppe i norr och "gräsmattan" hade äntligen tinat fram

det var en sorglig syn jag mötte

framsidan av huset
Gräsmatta med bruna fläckar och ojämn grästillväxt vid ett hus med en röd plastkasse på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


baksidan av huset
En tanig och ojämn gräsmatta med stora brunaktiga fläckar framför ett hus, i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det var en sorlig syn minst sagt, men det skulle kunna gå att lösa. under samma tidsperiod dök det upp många trådar här på forumet där folk med vinterskador bad om tips och råd, så tänkte först göra en "how to" där man med lite skötsel kan få en acceptabel gräsmatta.

så min plan spikades till att bara pressa gräset med gödsel och klippa regelbundet.
så ungefär 1v efter första bilderna hade jag gjort en tidig gödsling med yaramila för att kickstarta gräset


baksidan med en del nysådd efter att en altan försvann
Delvis bar och fläckig gräsmatta med nysådd avgränsad sektion bredvid ett hus och lekställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


framsidan
Vårgräsmatta vid ett hus med fläckar av brunt och grönska indikerar behov av renovering, med ATV och häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


detta var i mitten av maj

men för att göra en lång resa kort så tänkte jag presentera slutresultaten av mina försök med att pressa befintlig gräsmatta med bara gödsel, vatten och regelbunden klippning.

resultaten talar för sig självt.
15/7
En välskött gräsmatta med ojämn grön färg och några kalare fläckar nära en husfasad och altan i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14/7
Välskött gräsmatta med trädkant och uteplats på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



här var vi ca 1 månad in i våran korta men intensiva säsong, pressat gräset rätt så ordentligt men här valde jag faktiskt att stödså för att få igen det sista av luckorna.

har i säkerligen 2års tid haft span på en greensklippare men dom på klaravik har alltid stuckit i pris och på blocket dök det aldrig upp nå intressant. men jag hade en bevakning på blocket och plötsligt en dag så trillade det in en annons.

en jacobsen 122f, men den var givetvis i Vingåker vilket är en bra bit från norrlands Riviera.
men med en snabb titt på kartan så såg jag ett det inte var många mil från min kära far. så sagt och gjort så blev jag plötsligt ägare till en ny klippare! kan säga att längtan var olidlig, men en dag dök gubben upp med klipparen i bagaget på bilen och ut plockade vi denna skapelse.

Röd cylindergräsklippare och annan gräsmatteutrustning i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hade preppat gräset redan genom att börja klippa så lågt min Toro klarade, det var cirka 30mm. sen sista dagarna innan klipparen var hemma så tunnade jag ut gräset med en mossrivare från classe i sjön.

första klippningen gjordes och det gick tungt, ställde klipparen på sin maxhöjd vilket är cirka 16mm.

det blev katastrof, gräset såg ut som hej kom och hjälp mig! det som hände var att det fanns otroliga mänger thatch och att rotsystemet växte mest där.
men efter ca 2 veckor med en gräsmatta som såg ut såhär gav jag upp.
Ett barn står och tittar på en nyklippt, ojämn gräsmatta med fläckar av brunt och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så min gamla vertikalskärare som jag köpt lös från cramo fick rycka in
Närbild av en hand som håller en tjock tuss skadad gräsmatta med mycket dött material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen har jag lite dåligt med bilder, men några ton matjord kördes ut och planades till och det såddes in med 100%svingel från skånefrö. det ska klara klipphöjder ner till 5mm och vid vissa speciella tillfälligheter ner till 4mm.

så nu är vi nästan i realtid här

men här är första klippningen som gjordes med cylinderklipparen, höjden är inställd på 16mm
Välklippt gräsmatta med tydliga klippmönster och blomrabatter vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen har jag efter det gödslat lite och ställt ner klipparen till 8mm där jag har tänkt stanna resten av säsongen, dumt att stressa dessa nya plantor så mycket tänker jag.

i dagsläget ser det ut såhär
Välklippt gräsmatta med synliga ränder framför villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Systemmarc och 57 till
  • Laddar…
Det som består är att lite av det gamla gräset har vuxit igenom och stör lite granna, men då det är ett lite mindre ädelt gräs (timotej) så bör det dö av att klippas så lågt som jag klipper. lyckas jag inte ta kål på det genom klippning så kommer jag få behandla varje planta med roundup och dör lite av svingeln så får det repareras.

planer för framtiden är att nästa år fortsätta klippa och komma ner till dom där ca 5mm i klipphöjd och klippa där hela säsongen.

nu är det bara framsida och gavel som är renoverad och klipps med cylindern, men det är endå ca 350-400kvm som det ska daltas med.

baksidan ska få en rejäl dos kärlek nästa år, men då vi bygger bastu där bak och har planer på en betongterras så får gräsmattan vänta till hösten 2022, och det blir inte lika extremt som framsidan.

våra 3barn måste få leka någonstans tycker frun.
 
  • Gilla
CivIngChrille och 3 till
  • Laddar…
Vad planerar du dr längs med kanten till rabatten? Ser ut att vara svårt att komma åt precis där. Det är tråkigt med sådana kanter som man inte bara kan klippa som vanligt och att köra med trimmer blir inte så himla jämnt och snyggt heller (och tar en himla tid, så det är inget man tenderar att orka göra varje gång).
 
Planen med kanterna är att mot altan,rabatt och hus så blir det en "ruff" det kommer trimmas och sen köras med vanliga klipparen på ca 30mm.

Först hade jag tänkt lägga marksten I betong runt hela huset men våra dagvattenledningar ligger grunt så kan inte gräva ut ordentligt.

Så till en börjar får det lov att bli en "ruff" precis som i diket mot grannen.
Men finns en plan med kantsten ca 20cm ut från grund som vi grusar och sen en rad marksten utanför kantstenen. Det blir en sån där halvlösning.

Mot häcken kommer det grävas ut och fyllas med täckbark.

Har gjort så runt äppelträdet där det även är rosenbuskar planterade.
Gräsmatta med ruff kant kring ett äppelträd, täckt med barkmulch, bredvid en röd gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att trädets cirkel ska gå ihop med häckens, men häcken ska kapas ner och så tar vi upp den igen men ska försöka hålla igen bredden lite och toppa den redan på 0,5meter.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Otroligt jobb bra jobbat
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Hej

Väl gjort.

Jag undrar, varför vill du ha det så kortklippt, eller snarare, vad är fördelen med att ha det kort?

Fråga 2: Nu kanske detta är första säsongen, men hur undviker du ogräs i vinterskadorna?
 
C camelspin skrev:
Hej

Väl gjort.

Jag undrar, varför vill du ha det så kortklippt, eller snarare, vad är fördelen med att ha det kort?

Fråga 2: Nu kanske detta är första säsongen, men hur undviker du ogräs i vinterskadorna?
Finns inga fördelar med att ha det kort, iaf inga stora fördelar. Men nackdelarna är många.

Men jag har fått en fix idé om att jag ska ha en green eller semigreen.

Ogräs i vinterskador, det är en svår en det.

Antingen så besprutar man med mpca eller mekaniskt tar bort det.

Jag har använt båda metoderna i flera år.
Nu är det en ny gård så ogräsbeståndet är mycket högre än vad jag har velat.

Men håller man ogräset borta så minskar risken för att få det. Sen är uppsamlare en bra sak för att inte sprida frön.

Men i slutändan är det att mekaniskt ta bort ogräs eller besprutning som gäller.

Sen när det har växt igen så skyddar gräset mot ogräs.

Är man orolig för ogräs eller rent av inte tycker det är värt att pressa med befintligt gräs så är stödsådd bästa och snabbaste sättet.
 
Hej

Tack för svar

Jag har själv slutat med kemikalier för jag upplever inte att det är tillräckligt effektivt, man får ju hålla på hela tiden och det blir för mycket gifter. Mycket handrensning blir det.

Ett problem med gräsmatta i norr tycker jag är att jorden är så torr och kall på våren så stödsådden vill inte komma igång. Man vill inte heller vertikalskära för tidigt innan det satt igång, det river bara upp gräsrötterna. Vid det laget har redan våtarv och groblad bra fart på de vinterskadade områdena.

Alltså måste jag stödså på sensommaren, och då är ogräset redan där!

Och nästa år blir det nya vinterskador, och cirkeln är sluten.

Tänkte därför om kort klippning kan vara något, så man helt enkelt klipper av lågväxande ogräs
 
C camelspin skrev:
Hej

Tack för svar

Jag har själv slutat med kemikalier för jag upplever inte att det är tillräckligt effektivt, man får ju hålla på hela tiden och det blir för mycket gifter. Mycket handrensning blir det.

Ett problem med gräsmatta i norr tycker jag är att jorden är så torr och kall på våren så stödsådden vill inte komma igång. Man vill inte heller vertikalskära för tidigt innan det satt igång, det river bara upp gräsrötterna. Vid det laget har redan våtarv och groblad bra fart på de vinterskadade områdena.

Alltså måste jag stödså på sensommaren, och då är ogräset redan där!

Och nästa år blir det nya vinterskador, och cirkeln är sluten.

Tänkte därför om kort klippning kan vara något, så man helt enkelt klipper av lågväxande ogräs
Kall och torrt kan jag hålla med om, men jag kollade nu och min nysådda del på baksidan blev sådd 13e maj. Det är i norrläge så bara sol på eftermiddag och kväll.

Men det gäller att vattna, är det mindre ytor är ett tunt lager torv ett bra hjälpmedel. Håller kvar fukten längre.

Om jag vertikalskär så gör jag det efter att jag ser att gräset har vaknat till liv ordentligt samt hunnit gödsla. Jag vertikalskär inte på våren om jag inte stödsår.

Vill jag vertikalskära för att mattan är för tät gör jag det på hösten när gräset hinner repa sig i för vintern.

En del ogräs klarar inte den låga klipphöjden, men en del klarar det, hittade en maskrosplanta trots 8mm klipphöjd
 
Hur länge ska man klippa på låg höjd för att ogräset ska ge upp egentligen? I alla dåliga artiklar om världens finaste gräsmatta står det att en välgödd gräsmatta som tas om hand och klipps tränger undan ogräs. Fungerar verkligen inte hos mig. Tusenskönor, maskrosor, klöver, revsmörsblomma, … allt överlever även om man klipper 2–3 gånger i veckan. Inget gräs som ”tränger undan” det ogräset inte. Inte hos mig i alla fall. Då klipper jag med vanlig bonnaklippare förstås, så den klarar väl inte lägre än ett par tre centimeter kanske.
 
halper halper skrev:
Hur länge ska man klippa på låg höjd för att ogräset ska ge upp egentligen? I alla dåliga artiklar om världens finaste gräsmatta står det att en välgödd gräsmatta som tas om hand och klipps tränger undan ogräs. Fungerar verkligen inte hos mig. Tusenskönor, maskrosor, klöver, revsmörsblomma, … allt överlever även om man klipper 2–3 gånger i veckan. Inget gräs som ”tränger undan” det ogräset inte. Inte hos mig i alla fall. Då klipper jag med vanlig bonnaklippare förstås, så den klarar väl inte lägre än ett par tre centimeter kanske.
Nu är jag ingen expert, men är av uppfattningen att det är bara halva sanningen.

Utan att bekämpa ogräset mekaniskt eller med medel så kommer man inte lyckas bli av med det.

Mindre ja men inte helt kvitt.

Däremot om man har en gräsmatta fri från ogräs så kommer gödsel och regelbunden klippning se till att gräset är så tätt att det inte kan gro något ogräs.

Det som händer med visst ogräs om man klipper nog lågt är att du tar bort bladverket som ger energi och tillslut dör det.

Men som våtarv, revsmörblomma maskrosor är helt otroliga överlevare. Så där måste man mekaniskt gå in och få bort.

Har gödslat och klippt bort klöver med bra resultat men då klippte jag varannan dag under högsäsong och gödslade var 3e vecka med npk 21-4-7.

Det var ett enormt tryck på tillväxten.
 
  • Gilla
tursut
  • Laddar…
10/10 med det gräset. Bara en offset smoker eller en traeger och du är en riktig american dad och även min idol.

Jag har verkligen inte förstått att det är fler som jagar en fin gräsmatta i Sverige. Ser nästan aldrig någon med den kvaliten här. Tur att de oftare finns människor som gör lite finare rabatter i alla fall.

fråga, tips på någon maskin om man har en mindre tomt med samma eller liknande kvalite
 
L Lutte skrev:
Nu är jag ingen expert, men är av uppfattningen att det är bara halva sanningen.

Utan att bekämpa ogräset mekaniskt eller med medel så kommer man inte lyckas bli av med det.

Mindre ja men inte helt kvitt.

Däremot om man har en gräsmatta fri från ogräs så kommer gödsel och regelbunden klippning se till att gräset är så tätt att det inte kan gro något ogräs.

Det som händer med visst ogräs om man klipper nog lågt är att du tar bort bladverket som ger energi och tillslut dör det.

Men som våtarv, revsmörblomma maskrosor är helt otroliga överlevare. Så där måste man mekaniskt gå in och få bort.

Har gödslat och klippt bort klöver med bra resultat men då klippte jag varannan dag under högsäsong och gödslade var 3e vecka med npk 21-4-7.

Det var ett enormt tryck på tillväxten.
Jag håller på med ett experiment på en maskros för att se hur lång tid det kan ta att trötta ut en. Flera gånger i veckan rycker jag bort allt grönt men låter roten sitta kvar. Har nu hållit på sedan mars och det kommer fortfarande upp nya små blad. Nu är de spädare, ljusare gröna och ser allmänt lite gulligare ut (jag kommer sälja dessa under namnet BabyMaskros™ och dra till Bahamas rik som ett troll innan det uppdagas att de är vanliga) men den har ännu inte givit upp.

Med tanke på att de maskrosor som blir kvar i gräsmattan är de som trycker sig ner mot marken så ja … håller med om att det krävs rensning/bekämpning.

Skönt att veta att man kan gödsla bort klöver dock. Men måste man i så fall klippa hysteriskt kort eller fungerar det med vanlig svennebananhöjd på 5 (?) cm eller vad man kör? Klöver har vi gott om här, så det slipper man inte. Har gödslat så att gräset börjat gulna (kom nog lite lite regn efter sista gången) men klövern hänger kvar :seenoevil:
 
  • Gilla
  • Haha
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
10/10 med det gräset. Bara en offset smoker eller en traeger och du är en riktig american dad och även min idol.

Jag har verkligen inte förstått att det är fler som jagar en fin gräsmatta i Sverige. Ser nästan aldrig någon med den kvaliten här. Tur att de oftare finns människor som gör lite finare rabatter i alla fall.

fråga, tips på någon maskin om man har en mindre tomt med samma eller liknande kvalite
Ett tack är på sin plats, så tack!

Kör bara vanlig röktunna så är inte riktigt där än..

men jag håller med dig, trenden med en fin gräsmatta finns inte i Sverige utan här ses gräs som oftast något nödvändigt ont som man måste dras med pm man har villa.

men jag ser att det har börjat ploppa upp lite mer på Instagram samt att marknaden för gödsel och maskiner börjar växa. Så det kanske blir en vändning här hemma i långa landet mellanmjölk.


cylinderklippare är en svår en, det brukar komma ut någon klippo nu och då på blocket för kring 5000-12000 och det är väll lämpligt för den mindre gården.

vill man annars lyxa o köpa en ny konsumentmaskin så skulle jag köpa från xeed.se dom har allet klippare både bensin och el i olika bredder.


halper halper skrev:
Jag håller på med ett experiment på en maskros för att se hur lång tid det kan ta att trötta ut en. Flera gånger i veckan rycker jag bort allt grönt men låter roten sitta kvar. Har nu hållit på sedan mars och det kommer fortfarande upp nya små blad. Nu är de spädare, ljusare gröna och ser allmänt lite gulligare ut (jag kommer sälja dessa under namnet BabyMaskros™ och dra till Bahamas rik som ett troll innan det uppdagas att de är vanliga) men den har ännu inte givit upp.

Med tanke på att de maskrosor som blir kvar i gräsmattan är de som trycker sig ner mot marken så ja … håller med om att det krävs rensning/bekämpning.

Skönt att veta att man kan gödsla bort klöver dock. Men måste man i så fall klippa hysteriskt kort eller fungerar det med vanlig svennebananhöjd på 5 (?) cm eller vad man kör? Klöver har vi gott om här, så det slipper man inte. Har gödslat så att gräset börjat gulna (kom nog lite lite regn efter sista gången) men klövern hänger kvar :seenoevil:
Klipper baksidan på cirka 50mm och där har klöver gett upp, men grodblad och maskrosor är fortfarande kvar. Våtarv fanns också men det rensade jag manuellt med en stålkratta så den är ett minne blott.

Nästa år som sagt ska baksidan göras om men det blir en light renovering med inriktning för barnen.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Snyggt! Bra jobbat. Köpte du golfgreenkillen på insta’s klippare? Han köpte en hybrid john dere istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.