Sist jag sålde en bostadsrätt kostade det en annons på blocket och 500 spänn i nån administrativ avgift till föreningen....
 
  • Gilla
Johanryd12345 och 1 till
  • Laddar…
Då antar jag att du inte betalade för juridisk hjälp?
 
Nej. Ingen fotografering heller. Besiktning får väl köparen betala om de tycker det låter intressant?
 
  • Gilla
marcus-p-a
  • Laddar…
H
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sist jag sålde en bostadsrätt kostade det en annons på blocket och 500 spänn i nån administrativ avgift till föreningen....
Då vill det till att köparen har pengarna på sitt konto för bankerna kräver en mäklare har skrivit ett juridisk bindande kontrakt om köparen vill låna pengar.
 
  • Gilla
marcus-p-a
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Då vill det till att köparen har pengarna på sitt konto för bankerna kräver en mäklare har skrivit ett juridisk bindande kontrakt om köparen vill låna pengar.
Så för att banken ska låna ut pengar till köparen måste en jurist eller en mäklare ha skrivit dokument. Därav kostnaden på ca 10.000. Kan det i vissa fall vara så att köparen står för den juridiska kostnaden om de köper bostaden eller ses det som dålig etik?
 
H HEM2121 skrev:
Då vill det till att köparen har pengarna på sitt konto för bankerna kräver en mäklare har skrivit ett juridisk bindande kontrakt om köparen vill låna pengar.
Tja, det var inget problem i mitt fall, jag hade inget lån, och köparen hade inga problem att betala kontant.

Men jag antar att man bör börja med att fråga sin egen bank, om man är belånad.
 
H
M marcus-p-a skrev:
Så för att banken ska låna ut pengar till köparen måste en jurist eller en mäklare ha skrivit dokument. Därav kostnaden på ca 10.000. Kan det i vissa fall vara så att köparen står för den juridiska kostnaden om de köper bostaden eller ses det som dålig etik?
Säljer du så är det köparens bank som kräver det. Kan bli mer svårsålt om alla köpare måste låna till bostaden. Mäklararvode är avdragsgillt för dig som säljer.
 
H
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det var inget problem i mitt fall, jag hade inget lån, och köparen hade inga problem att betala kontant.

Men jag antar att man bör börja med att fråga sin egen bank, om man är belånad.
Som köpare är det bra att prata med sin bank före köp om man ska låna. Sen är ett juridiskt bindande köpekontrakt både bra för köpare och säljare.
 
M marcus-p-a skrev:
Så för att banken ska låna ut pengar till köparen måste en jurist eller en mäklare ha skrivit dokument. Därav kostnaden på ca 10.000. Kan det i vissa fall vara så att köparen står för den juridiska kostnaden om de köper bostaden eller ses det som dålig etik?
Gick utmärkt att jag själv skrev dokumenten när jag sålde min lgh (ca 10år sedan)
För bådas trygghet valde vi att boka tid på köparens bank (swedbank) för genomförandet av affären, köparens bankman samnt någon annan på kontoret blev vittne och alla va glada och nöjda.
 
K
Nitton tusen låter rimligt. Mäklartjänsten Hemverket som har något slags standardiserad (eller förenklad?) lösning har ett fast arvode om tjugo tusen kronor.

https://www.hemverket.se
 
M marcus-p-a skrev:
Vad är den egentlige kostnaden att sälja en bostadsrätt utan mäklare?

Lite löst beräknat:
- Besiktningsman: 7.000 kr
- Fotograf 2.000kr
- Juridisk hjälp: 10.000kr

Så totalt ca 19.000?

Tacksam för hjälp!
För mig kostade det en annons på Blocket (minns inte vad den kostade). Kamera hade jag i telefonen, så det löste sig. Kontraktet var nån färdig mall, vill jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.