Hej, Vi har nibe f750 med vattenburen golvvärme på undervåningen. Jag har lagt tid på att försöka förstå termostaterna (nyinflyttade) Hittade en lucka där jag förmodar att golvvärmefördelare mm sitter. Upptäckte att det lyste rött. Vad är detta för grej, något med värmekurva ser det ut som och varför lyser det rött? Har även vattenburna element uppe. Ett av dom låter som tusan som att det väser, forsar vatten i det typ. Vad göra?
 
  • Upplyst panel på en golvvärmefördelare med röda ljus, vattenledningar och reglage syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk] SG3 systembeskrivning och felsökning.pdf

[bild]
Ok tack men hur ska man vet vilket av allt det där som det är?
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk] SG3 systembeskrivning och felsökning.pdf

[bild]
Framledningstemperatur är inställd på min 20 grader så den är inte för hög. Står mim framför i pannan
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk] SG3 systembeskrivning och felsökning.pdf

[bild]
Dock är det ju väldigt pendlande temp ute. Typ över 20 på dagen ibland och under 10 på natten
 
Problemet är att värmepumpen och golvvärmen har varsitt reglersystem med varsin värmekurva. Är kurvan aningen högre på värmepumpen så kommer vattnet som går till golvvärmen alltid att vara för varmt för golvvärmens reglersystem (den med röda lampan).
 
useless useless skrev:
Problemet är att värmepumpen och golvvärmen har varsitt reglersystem med varsin värmekurva. Är kurvan aningen högre på värmepumpen så kommer vattnet som går till golvvärmen alltid att vara för varmt för golvvärmens reglersystem (den med röda lampan).
Aha! Ok för jag har varit och fipplat på temperaturen. Alltså höjt den. Väntat 48 h för att se om något händer sänkt igen, höjt igen osv för att försöka förstå. Tror grundinställningen är -1 på termometern på pannan men den står nu på 0. Kan det påverka?
 
Eftersom golvvärmen har ett eget reglersystem så hjälper det inte att (bara) höja på värmepumpen.

Jag antar att värmepumpen jobbar med en högre värmekurva anpassad för radiatorerna och temperaturen sen shuntas ner till golvvärmen med dess eget system. Vill du ha varmare golv så är det den vita lådan med röd lampa du ska pilla på.
 
useless useless skrev:
Eftersom golvvärmen har ett eget reglersystem så hjälper det inte att (bara) höja på värmepumpen.

Jag antar att värmepumpen jobbar med en högre värmekurva anpassad för radiatorerna och temperaturen sen shuntas ner till golvvärmen med dess eget system. Vill du ha varmare golv så är det den vita lådan med röd lampa du ska pilla på.
Ok. Man kommer liksom inte åt den för allt är ihopskruvat. Men är det dåligt att lampan lyser och hur ska jag åtgärda det. Ta hit en rörigt?
 
N Nemiia skrev:
Ett av dom låter som tusan som att det väser, forsar vatten i det typ. Vad göra?
När det gäller ljudet i radiatorn så handlar det antagligen om att det behöver luftas.
 
  • Gilla
Nemiia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.