Men om jag nu skulle bryta av piggen, skulle detta innebära att jag:
Kan prata i telefon (i det jack där den äldre sitter idag) samtidigt som jag surfar och detta utan modemljud (vilket jag gör med den gamla telefonen). Jag är mycket skeptisk.
 
För att säga nått om det så måste vi veta hur det var kopplat och vips vart det nog ruta 1 igen
 
Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och kikat in i jacken nu när hela digital TV paketet har anlänt. De ser ut som seriekopplade, en blå till vänster och en blå/vit till höger både uppe och nere i jacket. MEN, i det jacket där modemet idag sitter är den övre vänstra blå/vit och den högra blå.
Har inte hunnit ta loss jacken helt och kikat men med kåpan bortskruvad och med ficklampa så ser det ut som det. Även 1 trappa ned så är den övre vänstra vit/blå.
Men vad jag kan se så finns det inget jack där det är parallellkopplat.
Har även stött på problemet att om jag drar ur den äldre telefon som är ansluten på bottenvåning så tappar den bärbara kopplingston och fungerar ej. Har dock inte provat med modemet urkopplat (telefonen sitter utanpå denna).
Skulle dessa observationer kunna vara svar på mina tidiga frågor?
 
Att signalen inte går vidare från din gamla telefon kan bero på att det inte finns någon koppling mellan skruvparen i ovankant enl telia bilden ovan. Då skickas signalen inte vidare när det inte finns en telefon den kan gå igenom.

Med tanke på problemen hade jag gissat på att du bodde i ett gammalt hus där folk varit och meckat efter egen förmåga.

Det rimliga är att första uttaget finns på bottenvåningen
Det är inte så att ni har någon "teknik hörna" i huset under en trappa eller i tvättstugan? Då kan uttagen vara kopplade i plint vilket förändrar det hela.
Uttag i köket? Flera nybyggen jag varit och tittat på har haft 1:a uttaget under överskåpen i köket?!?!?!
Har du fått ritningar? Där bör 1:a uttaget vara utmärkt på tex el-ritning
Funkar det hos dina grannar? Hur har dom kopplat?

Ytterligare problem kan uppstå när man sätter flera kontakter med "genomkoppling" (uttag på ryggen) efter varandra. Är det det du har med modemet och telefonen på övervåningen?
 
Jag hade tagit valfritt uttag på bottenplan och öppnat, kopplat loss det övre paret, och kontrollerat var det fanns ton efter det. Hittar man ett med ton gör man likadant tills man inte har fler uttag att leta i. Det sista uttaget man delade på är troligtvis 'första telejack'. Att första jack skulle vara ovan bottenplan verkar inte troligt.

Det är otroligt så besvärligt det kan vara med två ynka trådar - jag har själv yrat bort mig ibland hos folk.

Överkurs: Man kan även flytta första telejack var man vill, men det kräver att alla ens telekablar är fyrledade och man inte har huvudet under armen ;).
 
Så här ser det ut:
Nu har jag kollat uttagen mer noggrant, dock ej skruvat ner dem helt. Tåtar som följer (ingående (nedre) vänster höger, utgående (övre) vänster höger:

Bottenvåning (2 jack):
In: vit-blå
Ut: blå-vit

In: blå-vit
Ut: blå-vit

Plan 1 (1 jack):
In: blå-vit
Ut: vit-blå

Plan 2 (3 jack):
In: blå-vit
Ut: blå-vit

In:vit-blå
Ut: ???? (Måste flytta en tung möbel återkommer om denna, till dett uttag är ADSL kopplat!!)

In: blå-vit
Ut: Ingen ut, sista jacket?

Hur fan har man kopplat? Får man var färgblind och koppla tele? Eller är det jag som inte fattar någonting. Det känns som att man skall hålla sig till en färg åt vänster och en färg åt höger. Inte bra att koppla + mot - när det gäller el... Hur är det med tele? Visst går det att ta den röda (brun!?) kabeln till minus om man gör motsvarande på andra änden, men det är inte kul för den som kommer nästa gång och kollar....
 
Färgen spelar ingen roll! Det intressanta är i vilken ordning uttagen är kopplade och att tfn-stationen kommer in i nederkant och skickas ut i överkant till nästa uttag.

Att lossa alla i överkant och se vilket man får ton i som kalleknas säger verkar vid det här laget vara det enklaste...
 
Om du bara har två uttag på bottenplan är det ju busenkelt att ta reda på var linjen kommer in.
 
Jag tror jag har identifierat jacket utan skruvande, då INGET jack fungerar om ett av jacken på bottenvåningen INTE har en telefon inkopplad till sig... Jag tror bara att det är ren röta att det fungerat överhuvudtaget tidigare.
Om ingen telefon är kopplad till detta uttag så blir det ingen ton vart än jag kollar i övrigt => Första jacket!?. Fast å andra sidan så vet jag att detta jack inte bryter signalen för något annat jack vid letning á la Telia.
Av grannarna fick jag veta att de skaffade en andra linje åt sonen och den Telia tekniker som kom ut för att fixa detta bytte samtliga jack i hela huset då de jacken som fans var rena skräpet enligt honom.
Spelar färgen ingen roll? Går det att koppla de två ingående och de två utgående hur man vill och det funkar ändå? Eller menar du att den som kopplat haft koll på vart man dragit vit och vart man dragit blå och sedan satt ihop det efter det?
Mina reflektioner över detta:
1. Jag tror det är fel på 1 jack på bottenvåning, då det endast funkar sporadiskt att koppla in någonting i ett annat jack om detta inte är inkopplat.
2. Ringer husleverantören på tisdag så får de skicka att någon att fixa eländet.
 
Polerna spelar ingen roll för telefonen så att växla, (i ditt fall) vit och blå spelar ingen roll. Däremot kan det spela stor roll att det ingående paret verkligern sitter där nere och det utgående där uppe.

Jag gissar på att en av de fyra övre skruvarna inte är ordentligt åtdragna i ditt första jack och det är därför det funkar med tfn i men inte utan.

Och ja klart du ska ringa leverantören, det där är ju riktigt dåligt, antar att garantibesiktning inte har varit, men acceptera inte att vänta på den, finns risk att de försöker förhala det till dess.
 
Telefoni är växelström så därav kvittar det hur man växlar trådarna inom paret. Naturligtvis är det ju en snyggare installation om man gör likadant men funktionellt så är det viktiga att man kopplar in nere och ut uppe
 
En petitess: analog telefoni är inte växelström. Det är en basbandssignal ovanpå en likspänningsnivå. Däremot garanterar inte telia att polariseringen är samma över tiden, dvs A och B-ledaren kan byta plats. Normalt har strömmen samma riktning.

För vanlig analog telefoni och för det mesta annat man kör över ledningarna spelar det mindre roll, de hanterar ompolariseringen just eftersom det inte är standardiserat vilken pol som är vilken.

Tillfällig polväxling används för att signalera start av nummerpresentationen, linjetagning och B-abbonentsvar i Sverige.

Det mesta man vill veta om anslutning till det analoga nätet, från inkoppling av telejack till hur signalleringen fungerar finns på https://www.skanova.com/pub/access_control/view_file/0,2804,6231,00.bin
 
Taskig länk
 
Tack!

Där fanns det mycket nyttigt och publikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.