En del har ju satt i system att inte projektera själva utan låta leverantörerna göra gratis jobb åt dem, genom att begära in offerter baserade på väldigt dåligt underlag.

Då är det inte så konstigt att man vill ha betalt för en offert. Detta varierar dock från bransch till bransch.

Då slipper man räkna på jobb som man troligtvis ändå aldrig kommer åt få.
 
Här är det viktigt att vi alla börjar säga NEJ för börjar några accpetera kostnad för offert så dröjer det inte länge förrän det är en standard. It' all about the G's!
 
Jag skulle gärna ta betalt för att lägga offerter på kostnadsstället, tar sån tid och kostar enormt mkt pengar för detta ofta meningslösa arbete. Strulkunder, kommunister och fönstershoppare ska betala för sig, de som är smidiga ska betala mindre.

Jag förstår att Ryanair (tror jag d va) tog betalt av de arbetssökande, genom detta finansierades rekryteringen samt att den effektiviserades genom att eliminera alla slentriansöknande arbetslösa losers.
 
Exempel på oserösa bolag som tar betalt för att ge pris är Balinglövskök.

De ville ha betalt för att berätta vad deras köksskåp kostar.
Det tycke jag var oförskämt och ringde till deras HK och där tyckte att det var helt naturligt att man tar betalt, som hon sa det kostar att ge service. När jag ber om prislista så ger de inte ut dem utan man måste betala för att någon skall läsa dem åt en.
 
Tycker inte man kan dra slutsatsen att bolaget är oseriöst för att man tar betalt för en offert, däremot kan man ju tycka det är snålt/fräckt/korkat/dumt osv.
 
Seriöst eller inte.

När man ber om pris på en vara så kan det väl inte vara seriöst att ta betalt för att titta i en prislista.

Det är helt annat om man ber om en offert där de måste använda en miniräknare.

Hur skulle det vara om alla tog betalt när man ställde en prisfråga, tänk om ICA tog 50kr för att berätta att kaffet kostar 30kr.
 
Det ska inte kosta pengar för att få reda på vad ett jobb kostar. Jag är fullständigt övertygad om att seriösa firmor får ut vad det kostar i nerlagd tid på nästa jobb i fall de skulle förlora det första.Jag skulle tro att det är lycksökarna som känner att de måste ta betalt för offerten eftesom de säkerligen ligger så högt i pris att de har svårt att få jobb. Den som tar betalt för en offert är förmodligen den som får slå igen firman först när lågkonjukturen kommer..Det är min bestämda uppfattning : )
 
Men halåå: Om ngn tar betalt för en offert så väljer man antingen det eller någon annan.
Finns det ingen annan, då är ju marknanden vinklad så att alla kan ta betalt för detta = då får man bita i det sura äpplet.

Kunden har ju valfrihet.

Om en hantverkare är ärlig och säger att "offert kan jag ge mot ett arvode på xxx kr/h" då är det ju bara att tacka ja eller nej. Om konjukturen går ned har nog de flesta inte "råd" att ta betalt för offerten och det bli "gratis" igen...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.