P Pin skrev:
Jag har bottenplatta, krypgrund och souterräng - allt i samma hus. :D Tycker delarna med krypgrund är bättre. Det går bla att dra nätverkskabel, el, VVS mm enkelt och ändra det i krypgrunden.
Hur ofta drar man nya vatten ledningar och kablar ?
 
D Dino34 skrev:
Hur ofta drar man nya vatten ledningar och kablar ?
Inte ofta men när det behövs blir det otroligt mycket enklare. Vatten och VVS en gång på mina 20 år i huset när jag renoverade badrummet och bytte plats på wc, handfat och dusch.
El när jag satt två nya uttag.
Nätverk har jag dragit trådat i hela huset utan att förstöra väggar då jag dragit i krypgrunden.

Inte ofta, men blir enklare och billigare när det är dags.
 
  • Gilla
SvanteGp och 3 till
  • Laddar…
S
T twoody skrev:
Byggt hundratals hus med krypgrund och träbjälklag och det knarrar inte det minsta och är inte rangligt.
Då skulle ju alla tvåvåningshus med bjälklag också knarra och vara rangliga?
Har nog aldrig gått i ett tvåvåningshus i hela mitt liv där övervåningen inte knarrar.
 
Cheesen
Intressant diskussion angående knarrande golv. När vi byggde så var det ett ämne som kom upp och en av anledningarna till att smålandsvillan aldrig var aktuell som husleverantör.
Deras visningshus som vi kollade på 2015 hade nämligen, förutom fuktskador och fula snickerier, knarrande golv. Ett absolut nybyggt hus, med slutbesiktning dagen före visning, med knarrande golv.
Vi önskade ett tyst hus och det var en ögonöppnare.
Jag har full förståelse för att dylika hus blir billigare när dom säljs, dom känns nämligen billiga.. samma känsla som man får i våran sommarstuga... Där är det lite charmigt med knarrande golv, men jag vill då inte bo där.
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Intressant - men eftersom alla besikningsprotokoll belyser alla riskkonstruktioner så är det kanske inte så konstigt.
Fördelen med en rimlig krypgrund är ju att de flesta problem är enkla och billiga att åtgärda. Lade själv in ny byggplast på marken samt en Woods kondensavfuktare. Visst, ett antal timmar lite drygt men lugnt arbete plus 5000 kr i matriel (plast + avfuktaren) och några hundra i drift per år på elräkningen.
Avfuktaren var säkert inte ens nödvändig men en billig försäkring.
Och behöver jag flytta avlopp eller dra el är det också enkelt genomförbart.

En dåligt bottenplatta är ju en helt annan grej att åtgärda...
Helt rätt. I Florida, där bottenplatta verkar ha använts längre än i Sverige, kom problemets avigsida upp nu. När jag undersökte husmarknaden härom året fann jag att massvis av hus på bottenplatta har dolda fel i form av läckande vattenrör i bottenplattan. Det är en stor varningsflagga. Vi hade ett hus från kring 1950 på krypgrund utan något som helst fel undertill efter 70 år. Vilket är bäst? Ingen diskussion.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Kan det vara så att hus med krypgrund oftast är enklare 1,5 hus som inte betingar toppriser?
Det där är inte alls ett dumt argument. Det lyfter ju dock frågan - varför har enklare hus krypgrund och inte "finare" hus (brist på bättre ord)? Jag antar att leverantörerna av nyckelfärdiga hus vill välja så mycket billiga komponenter som möjligt för att locka med ett attraktivt listpris.

Om man lägger undan de faktiska tekniska aspekterna, ses bottenplatta (om välgjord med isolering osv) som mer premium än krypgrund av allmänheten och att det är en del av förklaringen?

Många åsikter av det tekniska perspektivet här, vilket är bra, men skulle vara intressant att höra en mäklare eller dylikt ge en bild av hur köparna ser på saken!
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
Intressant - men eftersom alla besikningsprotokoll belyser alla riskkonstruktioner så är det kanske inte så konstigt.
Fördelen med en rimlig krypgrund är ju att de flesta problem är enkla och billiga att åtgärda. Lade själv in ny byggplast på marken samt en Woods kondensavfuktare. Visst, ett antal timmar lite drygt men lugnt arbete plus 5000 kr i matriel (plast + avfuktaren) och några hundra i drift per år på elräkningen.
Avfuktaren var säkert inte ens nödvändig men en billig försäkring.
Och behöver jag flytta avlopp eller dra el är det också enkelt genomförbart.

En dåligt bottenplatta är ju en helt annan grej att åtgärda...
Mitt hus är från 1936 med källare. Varit livrädd för källare innan, men min är fin. Vi använder våran som förvaring bara. Många man pratar med säger usch för källare
useless useless skrev:
En väl utförd krypgrund på rätt plats är inte sämre än betongplatta. Snarare är den en fördel den dagen man ska byta nåt rör...
Anledningen till att värdet på huset påverkas är väl just att alla besiktningsprotokoll tar upp det som en riskkonstruktion oavsett om den är helt felfri och har varit så i 100 år. 99,9% av husköparna vet ju inte själva vad en notering i protokollet har för praktisk betydelse, utan ser bara risken.
 
H Husärlivet skrev:
Mitt hus är från 1936 med källare. Varit livrädd för källare innan, men min är fin. Vi använder våran som förvaring bara. Många man pratar med säger usch för källare
Skulle inte tacka nej till en stabil källare med förvaring, verkstad och annat passande som 1,5 plans husen med krypgrund lider brist på.
Värre när källargolvet ligger i nivå med grundvattnet, men där vill man inte ha en krypgrund heller.
 
  • Gilla
Husärlivet och 1 till
  • Laddar…
Intressant diskussion.
Vårat hus som är det första huset vi äger är med krypgrund (byggt runt 2000) och till en början var man väldigt nojjig och läste på om allt och gick omkring där nere lite för ofta för vad som vore sunt för att se om allt var som det skulle.
När man sedan lugnat sig lite, löst de saker som skulle lösas som ny plast, en sorptionsavfuktare och gå ett varv 1 gång/månad så inser man fördelarna som nämnts ovan med.

Jag ska renovera ett badrum och är inte nöjd med placering av dusch och toalett. Det är bara ner i grunden och dra om det enkelt och snabbt istället för att behöva bila upp en platta.

Hade en vattenläcka i ett rör men allt som hände var att det rann ner på plasten på marken, inget blev påverkat mer än lite nya rör och kopplingar :)

Golvet knarrar inte heller.
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Ja källare känns bra faktiskt. Allt handlar väll om hur skicket är i källaren.
 
C Carl-grävare skrev:
Det där är inte alls ett dumt argument. Det lyfter ju dock frågan - varför har enklare hus krypgrund och inte "finare" hus (brist på bättre ord)? Jag antar att leverantörerna av nyckelfärdiga hus vill välja så mycket billiga komponenter som möjligt för att locka med ett attraktivt listpris.



Om man lägger undan de faktiska tekniska aspekterna, ses bottenplatta (om välgjord med isolering osv) som mer premium än krypgrund av allmänheten och att det är en del av förklaringen?

Många åsikter av det tekniska perspektivet här, vilket är bra, men skulle vara intressant att höra en mäklare eller dylikt ge en bild av hur köparna ser på saken!
Kan egentligen inte svara på mäklarnas syn på detta men när vi köpte vårt hus hade mäklaren ”råkat” skriva fel i bostadsbeskrivningen. Det stod att huset stod på betongplatta men det var i själva verket krypgrund. Detta visste vi om redan innan visning eftersom vi pratat med besiktningsmannen om grunden. Han tyckte att det var väldigt skumt att det stod fel eftersom samma mäklaren hade ”råkat” skriva fel i bostadsbeskrivningen på ett annat hus med krypgrund. Ärligt misstag eller inte? Kanske vill man som mäklare inte skylta med en krypgrund.
 
  • Gilla
Carl-grävare
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Många hustillverkare (tex. Älvsbyhus och Smålandsvillan) använder ju också i övrigt billigare lösningar. Det behöver alltså inte bara vara torpargrunden som påverkar utan även materialen i övrigt. Men visst påverkar torpargrunden bara den också. Det är ju sällan en optimal lösning då man nu förtiden bygger hus på nästan vilken mark som helst.... Även den som egentligen är för blöt för torpargrunder...
Lite nyfiken då vi tittar på olika hustillverkare och inte är några expeter på grunder ännu. Vad skiljer Smålandsvillan och Älvsbyhus kvalite gällande grund mot andra hustillverkare som har bottenplatta. Någon husleverantör som har extra bra? tacksam för input
 
D
L Leafy skrev:
Intressant diskussion.
Vårat hus som är det första huset vi äger är med krypgrund (byggt runt 2000) och till en början var man väldigt nojjig och läste på om allt och gick omkring där nere lite för ofta för vad som vore sunt för att se om allt var som det skulle.
När man sedan lugnat sig lite, löst de saker som skulle lösas som ny plast, en sorptionsavfuktare och gå ett varv 1 gång/månad så inser man fördelarna som nämnts ovan med.

Jag ska renovera ett badrum och är inte nöjd med placering av dusch och toalett. Det är bara ner i grunden och dra om det enkelt och snabbt istället för att behöva bila upp en platta.

Hade en vattenläcka i ett rör men allt som hände var att det rann ner på plasten på marken, inget blev påverkat mer än lite nya rör och kopplingar :)

Golvet knarrar inte heller.
C Carl-grävare skrev:
Det där är inte alls ett dumt argument. Det lyfter ju dock frågan - varför har enklare hus krypgrund och inte "finare" hus (brist på bättre ord)? Jag antar att leverantörerna av nyckelfärdiga hus vill välja så mycket billiga komponenter som möjligt för att locka med ett attraktivt listpris.

Om man lägger undan de faktiska tekniska aspekterna, ses bottenplatta (om välgjord med isolering osv) som mer premium än krypgrund av allmänheten och att det är en del av förklaringen?

Många åsikter av det tekniska perspektivet här, vilket är bra, men skulle vara intressant att höra en mäklare eller dylikt ge en bild av hur köparna ser på saken!
Jag tror det beror mycket geografiskt på hur det resoneras. Kollar man på STHLM så kommer det bud på hus inte ens hunnit visas.
Om det är en liten riskkonstruktion (inte bara grund) så är det lägre prio än att ens få tag i ett hus i det geografiska läget du efterfrågar.
Okunskapen hos många oerfarna husägare leder till en googling i riktning avfuktare, tillsammans med en mäklare som nickar instämmande att det går att lösa för att låsa affären.

Upplever att trycket av efterfrågan skapar mindre valmöjligheter att resonera utifrån vad som är bäst. Man får lösa det sen... Har man dålig erfarenhet så blir man oftast lugn så fort man hunnit få ta del av en offert för avfuktare.

Jag tror att ju mer valmöjlighet du får - ju mer lutar åt platta. För det har man hört är det man vill helst vill ha.

Allt fler säljare väljer också att installera avfuktare inför försäljning. Särskilt om det är en den enda riskkonstruktionen som står på protokollet.
Även där instämmer ju mäklaren att det är bra idé, blir ju bara lättare för denne att sälja huset och få högre slutpris.
Vissa mäklare agerar nästan säljare och entreprenör för avfuktare i detta skede. Särskilt om en potentiell köpare har uttryckt intresse och uttrycker oro för riskkonstruktionen.

Här inne finns det generellt sätt en hög nivå av kunskap och erfarenhet. Man tappar lätt perspektivet på hur många som "köper på känsla" (läge, ytskikt, ockulära intryck.) Tänker då att dessa köpare kan ju också då vara lika benägna att tänja lite på smärttröskeln och lägga mer på hus med platta för att huset generellt sätt har en mer premiumkänsla än ett standard Älvsbyhus el. liknande.
 
D
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Krypgrund som har något förhöjd fuktkvot i syllar men ingen påväxt åtgärdar man med Boracol, difftät plast mot mark och sorptionsavfuktare.
Om du hyra in för det jobben så borde 50000kr räcka.
Betongplatta kan ge diverse problem, speciellt om den är oisolerad. Då är det en värre riskkonstruktion än en traditionell torpargrund.
Min avfuktare har tuffat i 20 år nu och man kan behöva dammsuga filtren vartannat år.
Nyfiken.. Vad har du för avfuktare? Hur styrs den?
Om jag får ge dig ett tips så (förutsatt att det är sorptionsavfuktare) lägg en hygrostat i torrluftskanalen, samt utanför i grund och se vad du har för RF% i mellanskillnad. Har den stått så länge så är det bra att säkerhetställa funktion i den.

En enkel kostnadseffektiv åtgärd du kan göra är att byta kondensator till fläkten i maskinen (ca 100:) för att få bättre flås i fläkten. Det kan leda till att den behöver gå mindre.
Har du kommit såhär långt så kan du även passa på blåsa ur rotorn med tryckluft medans maskinen är öppen.
Även fast den ger intryck att funka idagsläget så kan du vinna en del energi på denna simpla åtgärd.
 
  • Gilla
Björkisvägen
  • Laddar…
@
M moony skrev:
Lite nyfiken då vi tittar på olika hustillverkare och inte är några expeter på grunder ännu. Vad skiljer Smålandsvillan och Älvsbyhus kvalite gällande grund mot andra hustillverkare som har bottenplatta. Någon husleverantör som har extra bra? tacksam för input
Det är svårt att säga generellt då det finns så många tillverkare. Åtminstone förut sån kunde man inte få kakel och kliniker på toaletterna hos älvsbyhus. Och jämför man Smålandsvillan med Myresjöhus (som båda ägs av Obus) så är generellt Myresjöhusen bättre. Förutom golvvärme så var, åtminstone tidigare, taken också bättre på Myresjöhusen.

Torpargrund kan också vara bra. Men det beror på var man bygger sitt hus. Det stora problemet med torpargrunder är att man bygger hus med denna konstruktion där det kan vara olämpligt...
 
  • Gilla
Dyschlexie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.