Hejsan!
Vi bor i ett hus från 1978. Vi har direktverkande el som uppvärmning.
Det är aktuell att byta ut några av våra 400v element. (Inte aktuellt att gå över till vattenburen) Tänker köpa LVI Yali.
Vad kan man förvänta som monteringskostnad?
Tack för svaret!
 
Beror på hur många och vem som levererar elementen. Om elektrikern bara ska åka till och från er samt montera så räkna med 0,5h/element om det är några stycken. Hur lång restid beror på hur långt ifrån företaget du bor.

Men hur ser det ut med uttag i ert hus? Är uttag i rummen ojordade skulle jag råda dig att välja ett element som är dubbelisolerat. Sannolikt är dagens element skyddsjordade och om uttagen i rummet är ojordade är det mindre bra. Jag tror LVI Yali kräver skyddsjord och elektrikern kommer isåfall få ett svårt val. Antingen jordar han även de nya vilket innebär en fortsatt risk. Eller så jordar han inte och bryter då mot tillverkarens anvisningar.

Risken som finns med jordade element och ojordade uttag är att om en elektrisk apparat med ett ledande hölje ansluts till ett ojordat uttag kan höljet anta en farlig spänning vid ett fel i apparaten. Vid samtidig beröring av apparaten och ett jordat element uppstår strömgenomgång.

Med jordade uttag löser säkringen ut om ett fel enligt ovan uppstår i apparaten. Finns heller inget jordat i rummet finns heller ingen risk vid beröring av den felaktiga apparaten. ”1-felsprincipen”.
 
Tack för svaret. Jan inte riktigt svara på jordade/icke jordade frågan. Vi har renoverat huset i fjol och då byttes alla kabel (utom elementets 400v ledning) till jordad. Vi har även installerat jordfelsbrytare.
Jag fick offert från min elektriker på 2100kr för jobbet (byte av befintlig 3st 400v original element till just LVI). Vet inte om priset är rimligt eller för mycket...
 
drbodyjr drbodyjr skrev:
Tack för svaret. Jan inte riktigt svara på jordade/icke jordade frågan. Vi har renoverat huset i fjol och då byttes alla kabel (utom elementets 400v ledning) till jordad. Vi har även installerat jordfelsbrytare.
Jag fick offert från min elektriker på 2100kr för jobbet (byte av befintlig 3st 400v original element till just LVI). Vet inte om priset är rimligt eller för mycket...
Det låter som du fått ett rimligt pris (y)
Priset är för montering och inkoppling av tre stycken (700:- per element) om jag förstått dig rätt? Är det 2100:- per element så är det dyrt.
 
Ja, det är 2100kr totalt. Den här summan känns inte alls för mycket, men allt är relativt. Vet inte hur mycket tid krävs det för att byta en sådan element. Om man är färdig inom 10 minuter, då är 2100kr (efter rot) för halv timme mycket. Självklart behöver jag betala resekostnaden med (ej specificerat hur mycket, men det räknades i priset)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.