jag gillar inte köket. trots ytan ni egentligen har i rummet så känns det som att köket är inträngt längs en sida med publiken sittandes vid köksön. Om jag har förstått skissen rätt så tycker jag det är att snåla med yta att ha allting, kyl,frys, vask och häll, på en längd av ca 3½ meter.

Jag har i mitt lilla lägenhetsskök vask och häll på en bänk på 3 meter och hade gärna haft mer utrymme mellan vask och häll för att verkligen kunna bre ut sig när man lagar mat. Och jo, vi har också en köksö med mer yta på men det blir ändå inte att man använder den annat än när man har gäster som hjälper till med matlagningen.

Jag har tyvärr inga konkreta förslag på hur ni ska göra istället, men kanske räcker det med att flytta hällen till köksön?
 
Byggarebert skrev:
Lägger ut vår planlösning för kommentarer. Skall bygga till våren så vi kan fortfarande ändra :-X

Formen är ganska radikal men är det något som inte funkar alls?
QUOTE]

Häftigt och annorlunda!

Som flera andra reagerar jag på de långa korridorerna... många kvadratmeter som blir outnyttjade. Jag gillar inte korridorerna och tror att man tröttnar på dem i längden. Snyggt på ritning, men funkar det på riktigt? Tveksam.

Entréplan:
Till höger innnanför ytterdörren skulle jag vilja göra en rokad med garderoberna. Känns som det är en massa "död" yta framför dem.... Kan man kanske ta bort fönstret och flytta dit garderoberna? Förstår att symmetrin vad gäller fasaden och fönstrena ändras då, vilket ni säkert inte vill. På så vis skulle också det sovrummet göras lite större.

Övreplan:
utgången till altanen går via sovrummet... opraktiskt tycker jag. Varför inte sätta en dörr mittemot trappen?

Som någon sade, så skulle det vara kul att se fasadritningar.

Lycka till!

// Snäckan
 
Glömde visst...


6 garderober per sovrum känns som överdimensionerat och ger även väggar som det inte går att möblera mot... framförallt de små sovrummen ges inte möjlighet till personlig möblering. Varning för lite hotellkänsla!

Skulle inte de 2 sovrummen ha en gemensam klädkammare istället, med ingång från respektive rum?

Rummen skulle få ytterliggare en vägg att möblera/inreda mot. I klädkammaren ges även större möjligheter att förvara större (långa) saker än i en garderob.

// Snäckan
 
Jag gillar hustypen. Trots den rektangulära formen känns det modernt. Jag är tveksam till att ni kommer få badrummet godkänt på nedervåningen. Man måste ta hänsyn till rörelsehindrade och de behöver 130 cm svängradie. Tror att väggen brevid toastolen och duschen måste bort. Köket känns väldigt svårjobbat som någon annan kommenterade. Fundera på att flytta spisen till köksön för att kunna få lite arbetsyta. Hur ska ni evakuera matoset? En sista sak, vardagsrummet känns väldigt litet, hur många kvm är det? Gissar att ni ska ha tv på ovanvåningen för på nedervåningen ser jag ingen plats för den. Var finns det plats för värmepanna, centraldammsugare etc?
 
Skulle nog fundera på att flytta de mindre sovrummen på övervåningen mot gaveln och ha allrummet i anslutning till bad/bastu. Att ha allrummet så där längst ut i huset gör att det blir lite "för långt bort" från alla annan samvaro. Har man sovrummen längt ut blir de å andra sidan mer privata och ett eget krypin, men allt handlar ju om smak och hur man brukar umgås i familjen... Korridorerna reagerar jag också på. 22 meter korridor är lika långt som en liten simbassäng... Vad gör man i det utrymmet? Kanske kan man "sicksacka" olika rum för att att komma bort från detta?
 
I
Verkar vara en enkel och ren planlösning som hämtad från 1960-talet. Då ritades många hus av den typen innan energikrisen kom i början på 1970-talet. Sen fick man upp ögonen för det här med värmeavgivande ytterväggsyta i förhållande till våningsyta och började med fyrkantigare hus. Hustypen används därför idag nästan uteslutande som sommarhus. Ett och annat undantag finns givetvis i modern tid. Ert ser ut att kunna bli ett sådant.

En av fördelarna med att bygga långsmalt är att spännvidden för bjälklag och takstolar är så minimerad den kan bli och huskroppen därför blir billig och enkel att uppföra. I övrigt är det, som redan påpekats av andra, en del nackdelar att ta i betraktande.

Huset har dock inga direkta nackdelar. En lång korridor kan bli bra om det finns fönster och ljusspel som förtar känslan av tunnel. Särskilt om det finns utsikt att tala om. Kan oxå ha att göra med att ni inte vill ha sovrummen mot västerläge p.g.a. solvärmen inne. Öppen planlösning i dagligdelen på Bv tilltalar dock inte mig. Inte heller nivåskillnaden p.b.s. det jag tror ska föreställa någon värmekälla. Det blir problem den dagen då någon av er ska börja förflytta sig med rullstol inomhus.

I övrigt okej om det är er önskan.
 
Har bygget komit vidare? Har planen ändrats något?.. Jag har 5.8 * 17 meter att spela med i min skånelängerenovering.. spanar gärna på eventuella tips..:)
 
Jag gillar planlösningen. men reagerar på några saker.

1.Garderoberna i sovrummen gör att väggar som man vill möblera mot försvinner. Det problemet finns dock inte med garderober i korridorer. Prova att flytta ut en del av gareroberna till väggen mot långa korridoren på övervåningen..där bara en eller två av dom öppnas in mot respektive sovrum.

2. Garaget. det framgår inte hur garageportarna sitter och hur bilarna måste parkeras exakt...men att krångla sig ur bilen en regning dag med matkassar för att ta sig in i huset är lite för labyrintartat..en rakare väg mot dörren och mer plats för bildörren saknas. Ena garageplatsen blir antagligen i praktiken ett slags grovförråd..om sådant saknas på tomten. Kanske lika bra att kapitulera inför trädgårdsmöbler och gräsklippare och satsa på en garageplats..förskjuten söderut med mer plats för bildörrna att öppnas.

3. Ytterdörren skulle behöv förskjutas åt höger relativt trappan. Man går in med skor på samma yta man ska passera i strumpor för att komma upp till övervåningen. Alternativt byta plats på trappa och badrum. Det ger större avskildhet åt sovrummet på bottenvåningen samtidigt som sovrummet med fördel kommer närmare badrummet...dock lite sämre kommunikation mellan ytterdörr och övervåningen..men men..

4. Köket behöver mer bänkyta. Det bästa sättet att räkna ut hur mycket fri bänkyta som i praktiken finns i ett kök är att börja dra av 30 cm per pryl´; radio, kaffebryggare, knivställ, brödrost, vinställ, fruktskålen, lilla diskstället, oj..där försvann 2 meter...
 
Bredda tvättstuga 60cm för att ge utrymme till linneskåp och garderober längs högra väggen.

Om inte högra gavelfönstret är ett måste så skulle jag minska kapprummets storlek och göra
en klädkammare av ena halvan.

I garaget skulle jag låta utgången vara på mitten, då blir det lättare att gå in o ut + att det ryms
hyllor/bänkar framför bilarna.

På övervåningen skulle jag lägga allrummet mer centralt, då kan det sovrum som hamnar
på vänster gavel göras större dessutom. Vidare så blir korridorskänslan mycket mindre.
Dessutom blir sovrummen lite mer avskiljda och allrummet kommer nog att användas mer
spontant.

Lycka till!

M
 
Jag gillar inte heller alla garderoberna utan skulle göra några riktiga klädkammare i stället. För att få mer väggar att ställa möbler emot.

Kanske litet litet fönster i sovrummet där nere.

Var ska ni ha diskmaskinen? inte under hällen väl? Man vill ju ha den nära vasken. men kanske den får plats?
 
Blev det nåt hus? Bilder??!!
 
Vi söker inspiration till ett relativt långsmalt hus då vi l gillar stilen "magasinhus" eller modell lada. Max 14 meter långt, gärna ej mer än 7,40 brett helst smalare. 2 plan ok men 1,5 fungerar.

Pinchouse, magasinhus, arkitekthus har vi sett..

några andra tips på webben?
 
Vilka mått har huset förutom garaget? Alltså endast det långsmala huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.