Hejsan,

Vi skulle vilja laga betonggolvet i vårt garage och sedan slipa och måla det med en färg just för ändamålet som släpper igenom luft och andas. Vid garagedörren är det ett litet hål samt att det mellan golv och vägg också skulle bli snyggare om man bättrade på betongen. Se bilder nedan. Slitet betonggolv i garage med markerade skador nära dörren och väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage med slitet betonggolv med fläckar, barnens cykel och sparkcykel, samt hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet betonggolv i garage med små skador och ojämnhet nära väggen och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inför detta har vi då tänkt att först laga, sedan slipa med en betongslip och därefter måla med exempelvis epoxi färg.

1. Vad är det vi bör använda vid lagning av golv samt mellan golv och vägg?
2. Antar att man behöver en större golvslip när det är lite större ytor (gäller både garage samt förråd på ca 10x3meter + 5x3 meter golvyta). Någon att föredra eller att undvika?
3. Om man sedan målar, brukar färgen släppa efter nåt år och flagna så vi drar på oss en massa extrajobb eller håller det sig ok?
4. Har läst nåt om hagmans epoxi målarfärg. Är det bäst för ändamålet eller finns det nåt annat som antingen är att föredra eller håller längre?

Tack på förhand för alla svar!
 
Slipa golvet, flytspackla med en diffusionsöppen produkt och sen på med hagmanns dammbinder(den andas)

edit: jag e ganska säker på att epoxi inte andas
 
  • Gilla
Auusi
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Slipa golvet, flytspackla med en diffusionsöppen produkt och sen på med hagmanns dammbinder(den andas)

edit: jag e ganska säker på att epoxi inte andas
Tack för svar! Så du skulle slipa innan du spacklade hål och ojämnheter?

Aha, jag trodde den andades ich funkade perfekt på betong/garagolv. Vilken tur att jag ställer lite frågor här innan vi sätter igång .
 
A Auusi skrev:
Tack för svar! Så du skulle slipa innan du spacklade hål och ojämnheter?

Aha, jag trodde den andades ich funkade perfekt på betong/garagolv. Vilken tur att jag ställer lite frågor här innan vi sätter igång .

Hagmann hade visst en produkt Golvfärg EP-V epoxi som andas lärde man sig något nytt hehe
 
  • Gilla
Auusi
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Hagmann hade visst en produkt Golvfärg EP-V epoxi som andas lärde man sig något nytt hehe
Ahh va bra!!! ☺️
 
Här hade det väl annars passat bra med microcement?
Kan bli snyggt!
 
  • Gilla
Auusi
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Här hade det väl annars passat bra med microcement?
Kan bli snyggt!
Ja det hade varit sjukt snyggt! Dock känns det som det är lite mer jobb med det samt dyrare. Men där kanske jag har fel?! Är garage och förråd så inte superviktigt att det blir perfekt.

Däremot är jag sugen på att lägga microcement i övriga delar i källaren som tvättstuga groventre och trapphus för att dölja nuvarande kaklet. Lönns dock öven det som ett enormt projekt.

Har du fixat microzdment bpnstans och i så fall, var det svårt? Tidskrävande? Dyrt/billigt?

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.