Hej,

Håller på med en liten RCO R-CARD M5 Mini installation. Försöker lägga till UC-50 centralen till programvaran för att kunna programmera den.

Enligt manualen ska man koppla datorn direkt till UC-50 för att använda sig av det interna ip-nummret, men verkar inte hitta. Har även försökt hitta UC enheten via MAC adressen, utan framgång.

Hur är det rätta sättet man ska göra för att få det att fungera helt enkelt? =)

Programvaran är korrekt installerat på datorn, med SQL Express osv..

//S
 
Nu har jag kommit förbi - nu är nästa mission..

Hur får jag till att en kortläsare samt en knapp styr ett motorlås/bleck på en utgång på UC enheten?

//S
 
D dvjstefan skrev:
Nu har jag kommit förbi - nu är nästa mission..

Hur får jag till att en kortläsare samt en knapp styr ett motorlås/bleck på en utgång på UC enheten?

//S
Du behöver en dio, io eller db-50 som sedan ansluts till UC. UCn själv kan inte styra dörrmiljöer.
Läs på sidan 10 så ser du hur en anläggning kan se ut: https://www.rco.se/Media/mediearkiv/Projektering/systembeskrivning.pdf
 
Jockas021 Jockas021 skrev:
Du behöver en dio, io eller db-50 som sedan ansluts till UC. UCn själv kan inte styra dörrmiljöer.
Läs på sidan 10 så ser du hur en anläggning kan se ut: [länk]
Jodå, UCn kan visst styra ellåset själv, men det är inte lämpligt. Det är mycket bättre att använda en DB-50, för att använd DIO5084 så behöver man ha Mega installerat.
 
Man behöver inta ha Mega installerat för att använda en Dio som dörrcentral. Däremot så är den väl en tusing dyrare än en DB50.
 
P puttrix skrev:
Man behöver inta ha Mega installerat för att använda en Dio som dörrcentral. Däremot så är den väl en tusing dyrare än en DB50.
Jo jag är nästan säker på att man faktiskt behöver ha mega för det!
 
RilleRock
X xdigger skrev:
Jo jag är nästan säker på att man faktiskt behöver ha mega för det!
Samt behöver man megacert för att programmera upp dess in/utgångar även om det bara är till passage.
Det behövde jag sist kunden ville 5004 för att styra dörrautomatiker.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Samt behöver man megacert för att programmera upp dess in/utgångar även om det bara är till passage.
Det behövde jag sist kunden ville 5004 för att styra dörrautomatiker.
Ja certet är definitivt ett måste när det är mega!
 
X xdigger skrev:
Jo jag är nästan säker på att man faktiskt behöver ha mega för det!
Ok då hade jag bara tur som driftsatte 18 dörrmiljöer med 14st Dio och 4 st DB50 via 3st UC50/8 där jag använder första ingången på Dio som öppnaknapp och första utgången som dörrstyrning till elbleck i en anläggning utan att Mega är konfigurerat på dessa UC. :)
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
RilleRock
P puttrix skrev:
Ok då hade jag bara tur som driftsatte 18 dörrmiljöer med 14st Dio och 4 st DB50 via 3st UC50/8 där jag använder första ingången på Dio som öppnaknapp och första utgången som dörrstyrning till elbleck i en anläggning utan att Mega är konfigurerat på dessa UC. :)
Mega behöver inte vara konfigurerat på UC:na men megalicensen behöver vara registrerad till aktuell M5.
Hur länge sen är detta?
Har jag för mig att man inte behövt det tidigare.
 
  • Gilla
puttrix
  • Laddar…
Behöver man ha någon särskild hårdvara till dator att köra r-card på? Siktar på att uppgradera föreningens installation samt datorhårdvara.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Behöver man ha någon särskild hårdvara till dator att köra r-card på? Siktar på att uppgradera föreningens installation samt datorhårdvara.
Jag skulle rekommendera att köra hosting, dela för backupers skull, ni kan komma åt systemet varifrån som helst och för att hela tiden ha programvaran uppdaterad.
 
X xdigger skrev:
Jag skulle rekommendera att köra hosting, dela för backupers skull, ni kan komma åt systemet varifrån som helst och för att hela tiden ha programvaran uppdaterad.
Okej. Men de betyder att man inte behöver annat än nätverk mot rco uc80? Hosting hos vem som helst eller rco / electrolux?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.