Jag vill kapa ett räcke enligt bilderna nedan. Ska sedan placeras ett nytt, fästet på det kommer sitta på sidan av det gamla och monteras med kemankare.

Nu vill jag dock få bort det gamla, vilket verktyg ska jag använda för att komma så nära betongen som möjligt? Kommer säker behöva snygga till lite efteråt, vilket verktyg ska jag då använda? Närbild av ett gammalt räcke fäst i betong där fästet ska tas bort för installation av nytt räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt räckesfäste med rost och skador på betongyta, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vinkelslip.
Men behöver du verkligen kapa i nivå med betongen? Du kan inte kapa en bit ovanför och använda röret som fäste för det nya räcket?
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
Vinkelslip.
Men behöver du verkligen kapa i nivå med betongen? Du kan inte kapa en bit ovanför och använda röret som fäste för det nya räcket?
Vet inte hur du menar, men det nya räcket har redan ett fäste enligt bild nedan. Varför vinkelslip över tigersåg?

Nytt svart räcke med fäste mot en tegelvägg och trägolv.
 
Tigers funkar, likaså multiverktyg.

Jag hade använt vinkelslip av gammal vana. Ska det kapas metall så är det den jag hämtar. Ska du jämt med betongen så lär du ju ändå slipa efter kapet och då har du redan rätt maskin i handen.
 
Röstar också på vinkelslip.

Vill du ha bort alla synliga spår av det gamla räcket kan du hugga (eller slipa, med vinkelslip och skiva för sten/betong) en bit in i betongen och sedan slipa bort fästen, skruvar eller annat från gamla räcket och därefter reparera ytan med exempelvis husfix. Problemet är att du med största sannolikhet får nyansskillnader mellan gammal betongyta och husfixlagningen. Tänker du måla ytorna är ju det ett ickeproblem.

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.