P
Planerar att bygga on min lilla bostadsrätt (ca50 m2). Planen är att flytta köket till "mellanrummet" och göra om gamla köket till sovrum.

Tyvärr är det så att styrelsen i förening har satt sig på tvären efter att ha pratat med en surkärring på kommunen som har hand om byggnormer och bygglov. Enligt henne så är bryter planlösningen mot en massa regler och är olämplig.

bl.a

* Badrum/toalett får inte ha direkt anslutning till kök.
* Köket saknar fönster

Öppningnarna mellan rummen som saknar dörrar är valv. Arkiteten till huset måste haft dille på valv.

Vad säger ni?
 
  • lgh20.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter inte helt otroligt att det ej är tillåtet (inte fräscht heller för den delen) att ha toalett i direkt anslutning till matlagning. Vill du vekligen ha det på detta viset?

Fönster i kök är jag mer tveksam till.

Jag vet inte säkert, tror bara.
 
Rent formellt så är det en väsentlig förändring som kräver styrelsens godkännade. Styrelsen å sin sida skall ge dig godkännande om det inte är till nackdel för föreninen eller någon annan medlem.

Du får givetvis inte vidtaga någon byggnadslovspliktig åtgärd utan att ha bygglov.

Börja med att ansöka om bygglov, får du inte det förstår du gissningsvis varför styrelsen inte går med på det. Får du bygglov å andra sidan har föreningen små möjligheter att säga nej såvida inte någon medlem störs kraftigt.

Personligen gillar jag inte planlösningar där köket är enda utrymningsvägen då det är vanligt att bränder uppstår i just köken. Och lägenheter, i vart fall de flesta med några år på nacken har endast en utrymningsväg.

Vad gäller toalett låter det rimligt, vad gäller fönster är jag mer tveksam till, det finns ju ett stort antal lgh:er som har kök med matsal och det är då matsalen som har fönster. Kan inte se någon väsentlig skillnad i ditt fall avseende detta.
 
Om du öppnar upp mer mellan det tilltänkta köket och vardagsrummet slipper du väl problemet med att det saknas fönster. Öppen planlösning är ju ganska populärt och jag har bott i lägenhet med kök utan fönster, dock "fönster" ut mot sovrummet som i sin tur hade bra ljusinsläpp.
 
När vi sökte bygglov sa vår arkitekt att "ni hade tur med er handläggare".
Alltså misstänker jag att det finns en hel del godtycke om man får bygglov eller inte. Jag har sett flera lägenheter byggda på 60-talet som har sitt stora badrum i anslutning till matplatsen i köket.

Men det är ju alltid så att man bör följa de regler som gäller vid den tiden man bygger eller bygger om. Att det är krav på fönster i köket tror jag också är sant. Kolla om det kan gå som kokvrå kanske? Eller skärma av med en skum liten korridor, så att ingången till toaletten inte blir i köket? I alla fall på bygglovsritningarna. Sedan kanske du inte orkar sätta upp den väggen till slut?
Eller går det kanske att flytta dörren på toaletten mot hallen?

Jag tycker att din lösning på att byta plats ser trevlig ut och att du ska försöka få kontakt med någon med välvillig handläggare på kommunen. För jag misstänker att om du ska få bygglov så kommer det att bli med avsteg från en del av de nuvarande byggreglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.