Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det går inte bra att belasta en 16 A mätarsäkring med 3.7 + 1 + ? kW då 3.7 kW är gränsen. Du överbelastar säkringarna och borde vi detta laget börja få värmeskador kring säkringshållarna. Att en säkring inte löser för måttlig överlast hör inte hit. Man dimensionerar inte efter det. En elbil är inte intermittent last som t.ex en spis kan betraktas som.
Jo, det går alldeles utmärkt. Det har mina 8 år med enfasladdning 16A bevisat. Det finns absolut inga värmeskador runt säkringshållarna eller någon annanstans. Man drar givetvis år propphuvarna hårt. Du får tycka vad du vill. Jag är behörig installatör sedan 40 år, och utbildat elektriker i 34 år. Byggt elbilar (och fått SFRO-godkänt), motorcyklar och eltraktorer. Vill man ändå betala 3000:-/år för att höja till 25A bara ”för saken skull” så varsågod.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Då borde du veta bättre än att medvetet överbelasta dina säkringar. Har du inte lärt dig någonting på dina 40 år??
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag var industrielektriker under min yrkesverksamma tid, så jag vet mycket väl vad överbelastade drifter innebär och hur man utför en anläggning för att det inte ska uppstå.
I korthet innebär det:
Grova kablar: Underspänning ger överlast som kan skena, för den som kan förstå det, och svajande elektronik. Jag har 6-kvadrat till mina 16A, som matar laddboxen och återmatar en solelanläggning, för att sänka impedansen i båda riktningarna.
Överdimensionerade kontaktorer: Man fick alltid byta ut installatörernas kontaktorer och reläer (som var precis dimensionerade för lasten) mot en eller två effektsteg över, för att få en säker drift.
Alla anslutningar ska dras mycket hårt, och efterdras.

SÄKRINGAR, däremot, ska vara så klena som möjligt för att minimera skadorna vid fel.

Du kan vara lugn för att min anläggning inte är överbelastad.
 
Redigerat:
Även om en överbelastning på säkring/ledningar fungera för 5 av 10 så kan den ge problem för övriga 5 av 10. Vilka av dessa 5 som får problem vet man inte förrän det uppstår, det är därför man dimensionerar och har rekommendationer så att samtliga 10 ska få en problemfri lösning. Gäller inom många områden.
Så grunden är att följa de rekommendationer/regler som finns, sedan får var och en experimentera utifrån eget ansvar men man ska nog inte ge råd i ett forum utifrån dessa grunder.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Även om en överbelastning på säkring/ledningar fungera för 5 av 10 så kan den ge problem för övriga 5 av 10. Vilka av dessa 5 som får problem vet man inte förrän det uppstår, det är därför man dimensionerar och har rekommendationer så att samtliga 10 ska få en problemfri lösning. Gäller inom många områden.
Så grunden är att följa de rekommendationer/regler som finns, sedan får var och en experimentera utifrån eget ansvar men man ska nog inte ge råd i ett forum utifrån dessa grunder.
Jag redovisar bara mina erfarenheter från lång tids praktisk drift, och att man kan spara sina surt förvärvade kronor. Det är ju bara att prova. Fungerar det för några så är jag glad att kunna ha hjälpt dom. För de som det inte fungerar för är det ju bara att säkra upp.
 
Detta är en vanlig kommentar från icke elkunniga. Att det råkar "fungera" för dig betyder inte att det är rätt eller kommer att fungera för andra. Att dessutom indirekt uppmana folk till att göra något som man i sin profession vet är fel och kan orsaka skada saknar motstycke...

Skadad elkabel lagad med silvertejp ansluten till ett eluttag bredvid en nyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är en vanlig kommentar från icke elkunniga. Att det råkar "fungera" för dig betyder inte att det är rätt eller kommer att fungera för andra. Att dessutom indirekt uppmana folk till att göra något som man i sin profession vet är fel och kan orsaka skada saknar motstycke...

[bild]
Den adaptern är ju lika "säker" som vissa adapters (EU-US) man kan köpa från sajter i Asien...

Att överbelasta är verkligen inte en bra idé, man kan få problem när som helst som exempelvis beror på utmattning. Och då löser inte säkringen ut. Bara för att ge ett exempel...
 
L Lars-Erik skrev:
Jag redovisar bara mina erfarenheter från lång tids praktisk drift, och att man kan spara sina surt förvärvade kronor. Det är ju bara att prova. Fungerar det för några så är jag glad att kunna ha hjälpt dom. För de som det inte fungerar för är det ju bara att säkra upp.
Du bör ju förstå att det inte beror på slumpen om det som du säger fungerar för någon och att man kan prova sig fram. Finns knappast något mer förutsägbart än detta om man tar in rådande förhållanden och vet hur det hänger ihop. Gör man det ser jag inga problem att göra annorlunda än tumregler och praxis men tyvärr är det ett relativt fåtal som hänger med där. Då är det klokast att ev generella råd tex på forumet håller sig på säkra sidan om inte detaljer gås igenom för varje fall.

Håll dig till det vanliga sambandet Ib <= In <= Iz så går det dig väl i livet vad gäller el och säkringsval.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har valt en Easee laddbox, har "bara" en PHEV som ju laddar en fas, men som sagt, bra att framtidssäkra så mycket man rimligen kan. Denna vecka ska jag få ny elmätare med HAN port, så har redan en tibber pulse som väntar. Jag har effekttaxa men med enfas PHEV så lär jag inte ha nåt problem eller behov av balansering. Teoretiskt borde tibber kunna implementera att man styr efter effekttaxa så man undviker att ladda så det blir för dyrt. Easee ska väl klara 32A trefas har jag för mig, men det är ju inte rimligt. Tror det just nu för mig är 25A huvudsäkring och boxen är ställd på 16A. Kanske vågar jag ställa upp den på 20A när jag får lastbalanseringen att lira. Har ny kabel från mätaren och in, så där ska den vad jag förstår klara 25A, men det kan man knappast behöva, känns bara risk att man drar en huvudsäkring om man skulle lyckas ta ut det?

Jag tänker man sätter upp ett system som har kapacitet att ladda så mycket som det går och sen får bilen begränsa. En leaf eller en PHEV med enfas laddar då något långsammare.

Jag gjorde missen att beställa en lång 3-fas kabel som jag har fast monterad på laddaren. Den är rätt bökig att brottas med. Men å andra sidan så kan jag ha den även den dag jag skaffar en riktig 3-fas elbil.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är en vanlig kommentar från icke elkunniga. Att det råkar "fungera" för dig betyder inte att det är rätt eller kommer att fungera för andra. Att dessutom indirekt uppmana folk till att göra något som man i sin profession vet är fel och kan orsaka skada saknar motstycke...

[bild]
Min anläggning är utförd helt enligt starkströmsföreskrifterna, vilket jag förutsätter att forumdeltagarnas anläggningar också är. Då kan man tryggt, och med god säkerhetsmarginal, prova om 16A håller för laddning +hushåll.
Din hatiska ton, och framför allt den enfaldiga bilden du postade, visar med all önskvärd tydlighet att du helt saknar sakliga argument för dina påståenden.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den adaptern är ju lika "säker" som vissa adapters (EU-US) man kan köpa från sajter i Asien...

Att överbelasta är verkligen inte en bra idé, man kan få problem när som helst som exempelvis beror på utmattning. Och då löser inte säkringen ut. Bara för att ge ett exempel...
Men då hjälper det ju inte med större säkring. Det förvärrar problemen. Se mitt tidigare i lägg.
 
L Lars-Erik skrev:
Men då hjälper det ju inte med större säkring. Det förvärrar problemen. Se mitt tidigare i lägg.
Det beror ju helt på vad som är felet i anläggningen. Säkringar skall inte skydda mot petande fingrar, säkringar skall skydda mot hög last under olika förutsättningar (högre överlast under kortare tid osv). Enligt ditt resonemang så är det helt OK att köra 16A kontinuerligt på en Schuko som är klassad för 16A? Det innebär inte att det är lämpligt, bara för att det går och förr eller senare så går det troligen inte längre...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L Lars-Erik skrev:
Min anläggning är utförd helt enligt starkströmsföreskrifterna, vilket jag förutsätter att forumdeltagarnas anläggningar också är. Då kan man tryggt, och med god säkerhetsmarginal, prova om 16A håller för laddning +hushåll.
Din hatiska ton, och framför allt den enfaldiga bilden du postade, visar med all önskvärd tydlighet att du helt saknar sakliga argument för dina påståenden.
Varför håller du på att rekommendera så taffliga prov dvs i stort utan värde. Om något kan man ju mäta och bedöma efter det om man inte vilket är vettigare bedömer lasterna och hur de samverkar i tid osv. Är ju enkelt att se om man ligger någorlunda rätt och sen agera därefter med val av och ev uppsäkring.

Håll dig du till det utmärkta sambandet i sista meningen #98 om du ger råd. Vet du vad du gör kan du slipa på tumregelmässiga In och Iz men Ib är ju vad det är som ingångsvärde.

I övrigt är Bo i mitt tycke och förstånd en av forumets mest enträgna och sakliga i dessa frågor så även där är nog din bedömning, antagande fel ute.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror ju helt på vad som är felet i anläggningen. Säkringar skall inte skydda mot petande fingrar, säkringar skall skydda mot hög last under olika förutsättningar (högre överlast under kortare tid osv). Enligt ditt resonemang så är det helt OK att köra 16A kontinuerligt på en Schuko som är klassad för 16A? Det innebär inte att det är lämpligt, bara för att det går och förr eller senare så går det troligen inte längre...
*Suck* Alla bostadsanläggningar är dimensionerade för att klara 25A, för att man ska kunna välja huvudsäkring 16-25A beroende på effektbehov. En 16A säkring tillåter mindre last än en 25A och kan inte på något sätt sägas överbelasta anläggningen. Snarare tvärt om.
Ja, det är dumt att köra 16A på en Schucko, det är bättre att säkra det med 10A. Ser du sambandet?
 
Säkringarna är dimensionerade för att skydda mot både kortslutning och överlast. Har man byggt enligt normerna så är det inte farligt att dra så mycket ström som säkringen tål. Säkringen löser innan det blir farligt.

Schuko är kvalificerade på motsvarande sätt som andra 16A utag.
 
  • Gilla
Lars-Erik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.