Varmvattenberedarens underdel med en läckande 9 bars säkerhetsventil nära rörkopplingar och avstängningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilsetup på en varmvattenberedare med mätare och kopparledningar, sett underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil på varmvattenberedare med småläckage, blå och röd ratt, sedd underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej min 9 bars ventil till varmvattenberedaren står och småläcker konstant(mer än normalt)och därför ska jag byta den,har köpt hem en ny ventil och undrar nu hur jag skall gå till väga?
Ska man stänga av ström och inkommande vatten?
Behöver jag tömma pannan på vatten/tryck
Bilderna är tagna underifrån tanken!

Antar att jag får stänga av vattnet med det svarta redet till vänster,det borde väll stänga av vattnet till ventilen?
 
Jag skulle stänga av varmvattenberedaren dagen innan så vattnet hinner svalna en del. Sedan stänga av inkommande kallvatten på den snedställda ventilen och sedan försöka byta säkerhetsventilen snabbt medans vattnet i beredaren rinner. Går det inte får man tömma beredaren först.
 
J Josth skrev:
Jag skulle stänga av varmvattenberedaren dagen innan så vattnet hinner svalna en del. Sedan stänga av inkommande kallvatten på den snedställda ventilen och sedan försöka byta säkerhetsventilen snabbt medans vattnet i beredaren rinner. Går det inte får man tömma beredaren först.
J Josth skrev:
Jag skulle stänga av varmvattenberedaren dagen innan så vattnet hinner svalna en del. Sedan stänga av inkommande kallvatten på den snedställda ventilen och sedan försöka byta säkerhetsventilen snabbt medans vattnet i beredaren rinner. Går det inte får man tömma beredaren först.
Tack det låter klokt,om jag stänger av svarta stora brytaren nederst till höger stänger jag då av värmen bara för varmvattenberedaren?eller påverkar det uppvärmning för elementen? Pannrum med varmvattenberedare och värmesystemets kontrollpaneler och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmvattenberedare och styrpanel med en svart brytare nederst till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart brytare i nedersta högra hörnet för eventuell avstängning av varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannrum med varmvattenberedare och värmesystemets kontrollpaneler och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmvattenberedare och styrpanel med en svart brytare nederst till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för modellbeteckning på pannan? Vad står det på klisteretiketterna längst ner? Bilder?
 
J Josth skrev:
Vad är det för modellbeteckning på pannan? Vad står det på klisteretiketterna längst ner? Bilder?
Det är en nibe compact evc 13

Varningsdekal på en Nibe Compact EVC 13 varmvattenberedare med säkerhetsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en Nibe Compact EVC 13 värmepanna med tekniska specifikationer och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Nibe Compact EVC 13 värmepump med varningsetikett och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver inte stänga av elen. stäng med den svarta vredet som sitter till vänster på foto 2 öppna an VV-kran, trycket försvinner, stäng VV-kranen, Lossa röret från säken och en ny linad och klar. Sen vrider du loss säken och byter lite snabbt, kommer att klucka några ggr men inte mycket
 
J jonaserik skrev:
Du behöver inte stänga av elen. stäng med den svarta vredet som sitter till vänster på foto 2 öppna an VV-kran, trycket försvinner, stäng VV-kranen, Lossa röret från säken och en ny linad och klar. Sen vrider du loss säken och byter lite snabbt, kommer att klucka några ggr men inte mycket
ok,då skulle man kunna öppna säkerhetsventilen några sekunder innan för att släppa på trycket med?
 
M micke li skrev:
ok,då skulle man kunna öppna säkerhetsventilen några sekunder innan för att släppa på trycket med?
Eller hur länge behöver jag ha en vv-kran öppen?
 
Det är alltså en kompakt-panna EVC 13 som sitter ovanpå en varmvattenberedare som är Compact-CU ER56 200 liter. Arbetsbrytaren till varmvattnet måste vara vredet på sista bilden (0-I-0-I) så stäng av den innan du tömmer tanken på vatten. Var försiktig med varmvattnet så du inte skållar dig om det är varmt.
 
  • Gilla
micke li
  • Laddar…
M micke li skrev:
ok,då skulle man kunna öppna säkerhetsventilen några sekunder innan för att släppa på trycket med?
Jepp det är för att sänka trycket i VVB så det inte sprutar över dig, som sägs kan det vara bra att att stänga VVB dagen före, en VVB i den storleken häller VV i ca 2 dygn vid normal förbrukning av VV , 2 stora + 2 halvstora, så det kallnar lite.
 
  • Gilla
micke li
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det är för att sänka trycket i VVB så det inte sprutar över dig, som sägs kan det vara bra att att stänga VVB dagen före, en VVB i den storleken häller VV i ca 2 dygn vid normal förbrukning av VV , 2 stora + 2 halvstora, så det kallnar lite.
Nu är ventilen bytt tack ska ni ha för hjälpen
 
  • Gilla
Hayder S.
  • Laddar…
Hej,
Jag behöver göra samma sak i min Nibe panna. Ditt inlägg är verkligen bra beskrivet och lätt att följa. Jag fick höra att jag skulle byta ventilen till 6,5 bars ventil alltså samma som kommunals vattentryck har! Jag undrar då om du byte den till samma 9 bars eller vad tycker ni??
Tack för svaret på förhand!
 
Det är 9 bar som är standard till varmvattnet. Känner inte till att det går att få tag på något annat och man kan ju inte ha samma utlösningstryck som vattentrycket faktiskt har.
 
  • Gilla
Hayder S.
  • Laddar…
Tyckte också konstigt när jag fick höra det. Tack för svaret. Återkommer till dig om jag inträffar problem under byte, Hoppas att jag inte störa dig.
Ha en fin sommar!
 
  • Gilla
Hayder S.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.