C cpalm skrev:
Ja, vi hörs om 15 år (förhoppningsvis) och stämmer av :rofl:
Exakt :)
 
Färgsläpp!!
Lite uppföljning så här endast ett drygt år senare:
Isotrol på galvad plåt från 1999, målad juli 2020 (tidare målad med järnmönja linoljefärg)
Se bild (nederdel av fotrännan på vårt hus)

Närbild på rödmålad plåt där färg skalar av och exponerar underliggande galvaniserat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först såg jag färgsläpp av en femkronas storlek, skrapade med nageln och vips var nån kvadratdecimeter borta. Lite besviken blev jag allt på isotrol-metoden efter detta - de har ju sån "hög svansföring" inom byggnadsvårdskretsar.

Pratade med introteknik som hänvisade till en kemist-konsult de brukar anlita (som var trevlig och verkade mycket erfaren och kunnig). Konsulten konstaterade snabbt att jag sannolikt "väckt zinken till liv" (iochmed att jag slipat med stålborste på vinkelslip) och då fungerar inte isotrol klarlack grund utan man skall köra med isobett istället..

Jaha -tack för den.. stod inte nåt om det i informationen. Ett antal timmar och en del pengar åt skogen..

Så ett gott råd till alla som ska måla galvad förzinkad plåt:
väck för allt i världen inte zinkskiktet till liv, dvs slipa inte för mycket med "skarpa" verktyg såsom stålborste på vinkelslip. När metallen/zinken blänker så har du slipat/skrapat för hårt eller för mycket.

Kanske en no-brainer för ett proffs? men jag visste det inte att det var så känsligt.

Jag har dock valt att fortsätta med isotrol, nu när jag vet hur man inte ska göra :D (åtminstone köra slut på färgen jag köpt in)

Vet inte om det finns andra rostskyddsfärger som klarar gammal galvad plåt bättre?
 
  • Gilla
Daniel_M_ och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mina sympatier särskilt eftersom jag pushade mina goda erfarenheter av Isotrol Klarlack Grund.

Fast vi målade det bara på rostiga ytor inte på de intakta förzinkade ytorna där rosten inte bitit sig fast. Där drog vi på linoljefärg rakt av. Vi har inte mekaniskt behandlat den intakta galvytan med motoriserad stålborste, bara rostiga ytor.

Vi fick taket ommålat denna sommar. Det blev att skrapa, tvätta med högtryckstvätt med nåt diskmedel, måla Isotrol på rosten och sen två varv med Ottossons linoljefärg. Firma gjorde det denna gång trots att det var ett litet elände att hitta någon som ville göra det.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
C
J jras skrev:
väck för allt i världen inte zinkskiktet till liv
Det är väl i och för sig hyfsat allmän kännedom att man inte skall måla "färsk" förzinkad plåt, utan vänta ett par år. Och det är väl även logiskt att detsamma skulle gälla ett "uppfärskat" zinkskikt, men det är definitivt inget jag själv tänkt på, så jag tackar och bockar för varningen då jag resonerat lite som att "ju noggrannare underarbete desto bättre".
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mina sympatier särskilt eftersom jag pushade mina goda erfarenheter av Isotrol Klarlack Grund.

Fast vi målade det bara på rostiga ytor inte på de intakta förzinkade ytorna där rosten inte bitit sig fast. Där drog vi på linoljefärg rakt av. Vi har inte mekaniskt behandlat den intakta galvytan med motoriserad stålborste, bara rostiga ytor.

Vi fick taket ommålat denna sommar. Det blev att skrapa, tvätta med högtryckstvätt med nåt diskmedel, måla Isotrol på rosten och sen två varv med Ottossons linoljefärg. Firma gjorde det denna gång trots att det var ett litet elände att hitta någon som ville göra det.
Tack, ja du gjorde helt rätt där!
Ah, så du körde med Ottosons denna gång!?
Om jag inte missminner mig så var det nog ditt inlägg som gjorde att jag fick upp ögonen för Engvall o Claessons linoljefärg? :) Som jag bytte till i fjor på trä utomhus, dvs fönster och dörrar, och som jag tycker "verkar bättre" men för tidigt att säga (jag var besviken på Ottossons linoljefärg utomhus, den kritar alldeles för snabbt, i mitt tycke iallafall, framförallt på utsatta ställen).
Men hoppas den håller bra på ditt hus! :)
 
C cpalm skrev:
Det är väl i och för sig hyfsat allmän kännedom att man inte skall måla "färsk" förzinkad plåt, utan vänta ett par år. Och det är väl även logiskt att detsamma skulle gälla ett "uppfärskat" zinkskikt, men det är definitivt inget jag själv tänkt på, så jag tackar och bockar för varningen då jag resonerat lite som att "ju noggrannare underarbete desto bättre".
Jo ny zinkplåt visste jag ju (jag väntade faktiskt ett par år innan jag målade plåtdelarna vi fick nylagda 1999), men tänkte inte på att jag borde tagit det mer försiktigt denna gång, lätt hänt i hastigheten när man leker hantverkar-kingen med en vinkelslip i händerna.. :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jras skrev:
Tack, ja du gjorde helt rätt där!
Ah, så du körde med Ottosons denna gång!?
Om jag inte missminner mig så var det nog ditt inlägg som gjorde att jag fick upp ögonen för Engvall o Claessons linoljefärg? :) Som jag bytte till i fjor på trä utomhus, dvs fönster och dörrar, och som jag tycker "verkar bättre" men för tidigt att säga (jag var besviken på Ottossons linoljefärg utomhus, den kritar alldeles för snabbt, i mitt tycke iallafall, framförallt på utsatta ställen).
Men hoppas den håller bra på ditt hus! :)
Jag har bara erfarenhet av Ottossons. När jag har läst på så har jag sett att Engvall o Claessons linoljefärg innehåller standolja i blandning med rå linolja. Det liknar mer upplägget i alkydoljefärg, en större polymer + en icke oxiderad olja. Standoljan ger ju mer glans och ett starkare färgskikt. Lite vad du nu ser flaga av.

Ottossons färg innehåller ju bara kokt linolja så den bildar inte samma starka film gissar jag. Jag har i alla fall aldrig sett den flaga av utan den kritar av.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.