Hej! Jag har precis byggt färdigt min bastu på 9m3 om man räknar med glasytor. Däremot får jag inte upp värmen i bastun det diffar nästa 40c mellan bastuns termometer mot gamla hederliga bastutermometer.

Jag har en Harvia PC90EE ca 85 kg sten och enligt instruktion så ska givaren sitta 10 cm under tak (2m höjd) bakom aggregatet.

Ställer jag in bastun på 85c så får jag ca 40c ca 170 cm upp på väggen längst bort från bastun.
torkventilen är stängd.

Det står i beskrivningen att man kan justera givaren upp till -10 enheter?? Vad menas med det och hur fungerar det? Har mailat harvia men inte fått svar än.

Tacksam för tips o förslag
//Mogge Bastuinteriör med Harvia-stenugn och temperaturgivare placerad under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd bastu med träväggar och glasdörr, termometer ovanför vedpanna och sladd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital bastu termometer på vägg visar 85 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastutermometer i trä visar en temperatur kring 40 grader Celsius på en skala upp till 120 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsblad för justering av temperaturgivare för bastuaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har något förslag eller liknande problem?
 
Har själv ingen erfarenhet av bastutermostater, men det verkar ju märkligt att du får en sådan stor skillnad i verklig temp jämfört med inställd.
Manualen är inte direkt klar omkring inställningen, men skulle gissa på att det går justera mätvärdet så att sensorn rapporterar ett värde -10 grader (lägre) jämfört med verklig, alltås höjs tempen i bastun 10 grader.
 
Du har ju givaren rakt ovanför kaminen?! Det blir ju mycket varmare där än i resten av bastun. Det är nog 85 grader där givaren sitter. Jag skulle sätta den i ögonhöjd och på motsatta sidan av bastun. Att döma av trästödet på första bilden planerar du att ha övre laven på en sådan höjd att det är rätt långt till taket.
 
Tror som ovan, givaren sitter på helt fel plats.
Längre bort från aggregatet så värmer det på mer.
Bra aggregat i övrigt, har ett likadant men med vred på själva aggregatet och det värmer på riktigt bra
 
Jag tittade i inst.anvisningarna och givaren sitter enl. den på korrekt plats.
 
E etompau skrev:
Jag tittade i inst.anvisningarna och givaren sitter enl. den på korrekt plats.
Det finns mycket i Harvias beskrivning som är tokiga.
Bla står det att man ska plocka ur stenarna och stapla om dom efter en viss tid.
Gör det inte säger jag, pajjar elementen.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det finns mycket i Harvias beskrivning som är tokiga.
Bla står det att man ska plocka ur stenarna och stapla om dom efter en viss tid.
Gör det inte säger jag, pajjar elementen.
mycket som är tokigt? Som t.ex.???
Ok, så du vet ngt mer än producenten? Kan du dela med deg kunskapsunderlaget?
Grunden til att de flesta producenter rekommenderar omstapling av stenar regelbundet, är att de sjunker ihop och rör på sig med tiden och värmen. Då kan elementerna få ganska mycket kontakt med sten längre ned samt en del trykk. Lokal överoppheting som resultat.
Det går oftast bra utan omstapling- men att vara så bastant som du är utan att du underbygger varför är väl inte så bra...
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
mycket som är tokigt? Som t.ex.???
Ok, så du vet ngt mer än producenten? Kan du dela med deg kunskapsunderlaget?
Grunden til att de flesta producenter rekommenderar omstapling av stenar regelbundet, är att de sjunker ihop och rör på sig med tiden och värmen. Då kan elementerna få ganska mycket kontakt med sten längre ned samt en del trykk. Lokal överoppheting som resultat.
Det går oftast bra utan omstapling- men att vara så bastant som du är utan att du underbygger varför är väl inte så bra...
Mvh
Sakke
Just därför man inte ska plocka ur och stapla om. Jag gjorde så första gången vilket resulterat att jag måstat byta ut alla 3 värmeslingor en efter en. nu har jag inte staplat om på flera år och allt är frid och fröjd.
Jag använder bastun flera ggr i veckan och jag är en riktig bastubadare. Dvs jag sitter inte i ett "värmerum" utan i en bastu.

Det finns fler tokiga instruktioner från Harvia. Tex att Bastuaggregatet ska klopplas utanför jordfelsbrytare.
Jag har gjort det för att slippa bekymmer men det är ju tokigt att det ska behövas?

Sen som TS problem, som sagt helt galen placering för en givare, säger nästan sig självt.

Jag ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå, du verkade bli upprörd. Jobbar du åt Harvia eller ?
Kan säga att jag är nöjd med Harvias grejer, har även ett vedeldat aggregat i stugan.
 
Jag har varit i kontakt med en på Harvia och givaren ska sitta där den sitter för att "friskriva" sig från brandrisken.
Han kunde inte riktigt förklara vad justering av givaren gjorde då han aldrig råkat ut för det tidigare.

Fick tips att lägga blöt handduk över givaren för att se om aggregatet då värmer till önskad temp utan att det slår av.
Som det är nu slår det ju av vid inställd temp på givaren.
Men han avrådde från det då det finns risk att det tar eld om man låter aggregatet tuffa på bara.

Jag ska prova minska -10 o se vad jag får innan helgen.
 
Nu har jag inte Harvia men vårt aggregat har överhettningsskydd, borde det inte finnas ett sådant som förhindrar att det blir för varmt?
Och att termostaten ska styra temperaturen i bastun.
 
D dartmogge skrev:
Jag har varit i kontakt med en på Harvia och givaren ska sitta där den sitter för att "friskriva" sig från brandrisken.
Han kunde inte riktigt förklara vad justering av givaren gjorde då han aldrig råkat ut för det tidigare.

Fick tips att lägga blöt handduk över givaren för att se om aggregatet då värmer till önskad temp utan att det slår av.
Som det är nu slår det ju av vid inställd temp på givaren.
Men han avrådde från det då det finns risk att det tar eld om man låter aggregatet tuffa på bara.

Jag ska prova minska -10 o se vad jag får innan helgen.
Låter helt otroligt.
Du ska starta aggregatet och kanske vänta en timma sen ska det gå att basta riktigt varmt.
Jag har råkat glömma mitt på så det värmt i 4 timmar, sen slår det automatiskt av. Det har inte börjat brinna men väldigt varm bastu har det blivigt :crysmile:
 
T TheGame skrev:
Just därför man inte ska plocka ur och stapla om. Jag gjorde så första gången vilket resulterat att jag måstat byta ut alla 3 värmeslingor en efter en. nu har jag inte staplat om på flera år och allt är frid och fröjd.
Jag använder bastun flera ggr i veckan och jag är en riktig bastubadare. Dvs jag sitter inte i ett "värmerum" utan i en bastu.

Det finns fler tokiga instruktioner från Harvia. Tex att Bastuaggregatet ska klopplas utanför jordfelsbrytare.
Jag har gjort det för att slippa bekymmer men det är ju tokigt att det ska behövas?

Sen som TS problem, som sagt helt galen placering för en givare, säger nästan sig självt.

Jag ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå, du verkade bli upprörd. Jobbar du åt Harvia eller ?
Kan säga att jag är nöjd med Harvias grejer, har även ett vedeldat aggregat i stugan.
Øm tå? Inte på min fot iaf
At du har personlig erfarenhet betyder inte att det är riktigt för det.
Man kan självklart skada slingorna vid omstapling, helt klart. Som jag skrev også-det går oftast bra även om man inte gör det. 1 gång/år är nog överdrivet hur som helst, men det samles en del skit och stenfragmenter i botten som också kan skapa problem.
ALLA monteringsinstruktioner som jag har kommit bort i (harvia,helo iaf) anger ungefär denna placering. Helo anger ca 20cm ned från tak och lite grann till sidan av aggregatet, men i princip där TS har den-så har det varit placerad i de flesta bastun jag har badat i....
Är inte elektriker-så det med JFB kan jag inte säga ngt om. Men räknar med at det finns en orsak till detta...
Mvh
Sakke
 
Fel på själva givaren i termostat är nog mest sannolikt.
 
D drsakke skrev:
Øm tå? Inte på min fot iaf
At du har personlig erfarenhet betyder inte att det är riktigt för det.
Man kan självklart skada slingorna vid omstapling, helt klart. Som jag skrev også-det går oftast bra även om man inte gör det. 1 gång/år är nog överdrivet hur som helst, men det samles en del skit och stenfragmenter i botten som också kan skapa problem.
ALLA monteringsinstruktioner som jag har kommit bort i (harvia,helo iaf) anger ungefär denna placering. Helo anger ca 20cm ned från tak och lite grann till sidan av aggregatet, men i princip där TS har den-så har det varit placerad i de flesta bastun jag har badat i....
Är inte elektriker-så det med JFB kan jag inte säga ngt om. Men räknar med at det finns en orsak till detta...
Mvh
Sakke
Jag hade givaren vid dörren så långt från aggregatet som möjligt på det aggregat jag hade tidigare.
Hade den varit närmare hade det ju inte värmt på lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.