Godmorgon,
jag har två frågor som jag går och klurar på och som jag undrar om några fler kloka hjärnor kan hjälpa mig svara på. Jag har byggt nytt fritidshus med en total yta som ska uppvärmas på ca 120 kvm. Huset har tjocka välisolerade väggar och tak samt golvvärme ingjuten i betongplatta i hela huset. (6 slingor)
1) Nu, min första fråga, är det ekonomiskt försvarbart att investera i luft - vatten (80-100 tkr) om man skulle anta att en eluppvärmd panna (150l) + hushållsel skulle kosta ca 80-10 t kwh ?
2) Om jag struntar i värmepump, vilken lämplig el-panna bör jag ha som klarar både tappvatten och uppvärmning ? Funkar det?
 
Köp en elpanna som kan dockas mot en värmepump så kan ni ju bo in er å se hur elförbrukning blir å ev då köpa en värmepump senare... ex nibe vvm 320 elpanna..
 
Hur är ventilationen ordnad? Oftast löser man det med en frånluftsvärmepump om man har golvvärme.
 
Ventilationen är självdrag med fläkt i badrum och kök
 
Låter som lite ventilation. Fläkten i köket kör man ju bara när det lagas mat medans fläkten i badrummet kan gå på lågt varv hela tiden. Skulle behövas en frånluftsfläkt till som går hela tiden när man är i huset. Ventilationsnormen är 0,35 lit/sek/m². 120 kvm behöver alltså 42 lit/sek sammanlagt när man bor där.
 
Luftvatten !
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luftvatten !
Det är det jag vil ha egentligen men investeringen är svårt att räkna hem som jag ser det/om jag uppskattar rätt?

Förbrukningen är/kommer vara max 10 000 kvh
L/V pump drar ca 6000
Investering L/V 80-100 tkr
Elkostnad 1,5 / kwh (Totalkostnaden för el per kWh var i snitt ca 154 öre/kWh (1,5 kr/kWh) under 2019 för en vanlig villa i Sverige, med en årlig elförbrukning på ca 20.000 kWh/år, enligt Statistiska centralbyrån)

Köra allt på el = ca 15.000 kr
Uppskattad besparing värme med L/V = ca 3000Kwh = 4500 kr
100 tkr investering kommer ta typ 20 år !

eller är jag ute och cyklar?
 
Jag tror du sparar ihop den på 10-15 år snarare och elpriserna kommer kanske gå upp mer..
 
Jag får återbetalningstiden till ca 9 år om man gissar på att stugan står i Örebro-trakten och räknar på det i NIBE's gamla kalkylprogram. Tänker att man har underhållsvärme 10 °C när man inte är där annars 21 °C när man är där och strax innan och strax efter.
 
  • Gilla
Claymountain
  • Laddar…
Tack för era inspel. Det känns som att jag ändå tänkt och räknat hyggligt rätt på att det tar rätt lång tid att innan en maskinen är återbetald, eftersom det är ett hus med rätt låg energiförbrukning. Jag funderar på att ändå investera ca 80 tkr i en l/v pump..om inte för att hela husets värde. Tack!
T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.