Hej! Har lite frågor kring uthyrning av fastighet.

Jag ska köpa en släktings tomt där det finns ett hus och en extra fastighet på ca 200m2
Min Släkting ska hyra huset tills hen hittat sig en lägenhet.
Idag hyr släktingen ut denna extra fastigheten som idag är en studio till en privatperson för 4500kr/månad, el/vatten ingår.


Fråga 1: Jag funderar på vad som är smidigast, om man ska skriva varsitt kontrakt. Ett med släktingen och ett med personen som hyr den andra fastigheten
Eller om man ska hyra ut hela tomten till släktingen för en högre summa sen hyr släktingen ut den andra fastigheten i andra hand?

Planen är att i framtiden bo i släktingens hus och fortfarande hyra ut den andra fastigheten.

Fråga 2 Tanken är ju att släktingen ska få bo kvar i ca 12-18 månader max 2 år. Ska man skriva halvårskontrakt
i så fall, eller vad är smidigast?

Fråga 3: Funderar på om man ska hitta sig ett eget kontrakt från internet (te x här från byggahus) eller om man ska ta in en jurist för denna del? Hur har ni gjort?

Fråga 4: Hur tar man reda på exakta tomtgränsen? Är hitta.se att lita på, där man kan välja "visa tomter" ?
 
Fastighet är mark, inte byggnad, men det kan finnas byggnader på en fastighet. Ska du alltså köpa en fastighet där det finns två byggnader, och båda dessa byggnader ska hyras ut - den ena ett par år, den andra permanent?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Fastighet är mark, inte byggnad, men det kan finnas byggnader på en fastighet. Ska du alltså köpa en fastighet där det finns två byggnader, och båda dessa byggnader ska hyras ut - den ena ett par år, den andra permanent?
ja precis, får ändra det. Edit: gick visst inte redigera?
 
Redigerat:
UPPDATERAT INLÄGGET HÄR!

Hej! Har lite frågor kring uthyrning av 2 byggnader på en tomt.

Jag ska köpa en släktings tomt där det finns ett hus och en extra byggnad på ca 200m2
Min Släkting ska hyra huset tills hen hittat sig en lägenhet.
Idag hyr släktingen ut denna extra byggnad som idag är en studio till en privatperson för 4500kr/månad, el/vatten ingår.


Fråga 1: Jag funderar på vad som är smidigast, om man ska skriva varsitt kontrakt. Ett med släktingen och ett med personen som hyr den andra byggnaden.
Eller om man ska hyra ut hela tomten till släktingen för en högre summa sen hyr släktingen ut den andra byggnaden i andra hand?

Planen är att i framtiden bo i släktingens hus och fortfarande hyra ut den andra byggnaden.

Fråga 2 Tanken är ju att släktingen ska få bo kvar i ca 12-18 månader max 2 år. Ska man skriva halvårskontrakt
i så fall, eller vad är smidigast?

Fråga 3: Funderar på om man ska hitta sig ett eget kontrakt från internet (te x här från byggahus) eller om man ska ta in en jurist för denna del? Hur har ni gjort?

Fråga 4: Hur tar man reda på exakta tomtgränsen? Är hitta.se att lita på, där man kan välja "visa tomter" ?
 
Det gäller att skriva rätt här annars kommer forumpolisen å tar dig ;=)

Om du hyr ut med 2 kontrakt kan nr 2 få besittningsrätt om du har otur.
Jag gissar lite nu men med ett kontrakt och ett 2:ahandskontrakt slipper du det.

Gällande att hyra ut öht, se till att släktingen har alla renar hemma och inte ställer till problem. Det är lätt att vara snäll och låta folk man tror känner hyra och sen går det åt....

Det går bra att använda standardkontrakt , kanske ska ni avtala bort besittningsrätten för säkerhets skull också.

Vad är oklart med tomtgräns? På "min sida" hos Lantmäteriet kan ni se hyggligt korrekt tomtgräns.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller att skriva rätt här annars kommer forumpolisen å tar dig ;=)

Om du hyr ut med 2 kontrakt kan nr 2 få besittningsrätt om du har otur.
Jag gissar lite nu men med ett kontrakt och ett 2:ahandskontrakt slipper du det.

Gällande att hyra ut öht, se till att släktingen har alla renar hemma och inte ställer till problem. Det är lätt att vara snäll och låta folk man tror känner hyra och sen går det åt....

Det går bra att använda standardkontrakt , kanske ska ni avtala bort besittningsrätten för säkerhets skull också.

Vad är oklart med tomtgräns? På "min sida" hos Lantmäteriet kan ni se hyggligt korrekt tomtgräns.
haha ja men jag lärde mig ju något utav det iaf

Åfan, ja ”besittningsrättdelen” lät inget kul, hade jag ingen aning om. Men kan man skriva bort det så ja varför inte. Får läsa på lite där.

Angående tomtgränsen så är tanken att bygga staket men vill inte gå över på markägaren jämte bara. Men ska kolla lantmäteriet.
Tack
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller att skriva rätt här annars kommer forumpolisen å tar dig ;=)
När man är på väg att skriva kontrakt kan det vara väldigt bra om man vet vad orden man skriver i sitt kontrakt betyder.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Jag började undra om besittningsrätten ser likadan ut för din ev. uthyrning av studio, och såvitt jag kan se gäller andra regler där. Kolla på [länk]

Obs, jag kan inget alls om detta, utan såg bara länken.
Jag hade samma fundering där också så googlade mig fram till samma länk du hittade. Lite lättad blev man iaf :)
 
Har ni kollat med MainHome om de har några tips?
 
OBS! Här gäller det att du läser på noga om både studion och huset är att betrakta som bostäder. Hyr man ut en (1) privatbostad (ex.vis huset) så har hyresgästen inte något besittningsskydd, men hyr man ut ytterligare en bostad samtidigt (ex.vis studion) så har denna hyresgäst besittningsrätt om det inte avtalats bort. Därav är det bra att aktivt avtala bort besittningsskyddet i båda avtalen.

Läs mer under rubriken "Uthyrning av två privatbostäder" här: https://www.boupplysningen.se/hyra-ut/besittningsskydd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.