Hej,
Har inget annat val än att gå över från betongrör till 110 mm. Vet att det inte är optimalt. Det jag fick undrar är om denna övergång kommer funka? Kragen är för djup på frenco eller för grund på betongrör så den kommer inte heja vägen in, blir ett litet glapp. Vad säger ni? Kapa krage på frenco??
 
  • Utsnitt av övergång från ett 110 mm plastavloppsrör till ett större betongrör med synligt glapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att det som rinner kommer från betongröret? Finns det ingen lösning där man börjar med ett större plaströr och går neråt i dimension efter nån meter?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Antar att det som rinner kommer från betongröret? Finns det ingen lösning där man börjar med ett större plaströr och går neråt i dimension efter nån meter?
Hej, Jo det skulle ju gå börja med 160. Bra idé. Men pratat med Dahls nu och det ska gå vålda in den några cm till så det blir fin övergång.
 
  • Gilla
gaspedal och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sätt en spolmöjlighet på den smalare delen för det är ju en risklösning att gå från större diameter till smalare.
 
Som jag ser det blir det en kant mot flödet, jag skulle vilja att rör nedströms går utanpå de tidigare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Som jag ser det blir det en kant mot flödet, jag skulle vilja att rör nedströms går utanpå de tidigare.
Muffen jag har går utanför den innan. Med din krympmuff får jag en kant när det ska in i sista betongröret igen ju!
 
Det ska alltså rinna från plaströret och in i röret i första bilden? Isf, går inte 110-röret in i betongröret?
 
Fotografen Fotografen skrev:
En gång för länge sen, jag var 13-14 år och bodde hemma, grävdes det avlopp i föräldrahemmet och vid den övergång betong->110 plast som utfördes användes en krympmuff. Borsta rent betongröret, på med o-ringen, på med muffen och värm. Minns att en redig gasolbrännare gick åt.
[länk]
Sen muffänden från 110-röret på krympmuffen.
[bild]
Det är riskabelt att köra med krympmuff då det är svårt att avgöra när den är "klar". Ofta blir det att man antingen inte värmer tillräckligt vilker ger läckage eller att man värmer för mycket vilket kan ge deformation eller minskad hållbarhet.

G gaspedal skrev:
Hej,
Har inget annat val än att gå över från betongrör till 110 mm. Vet att det inte är optimalt. Det jag fick undrar är om denna övergång kommer funka? Kragen är för djup på frenco eller för grund på betongrör så den kommer inte heja vägen in, blir ett litet glapp. Vad säger ni? Kapa krage på frenco??
Vill man vara riktigt duktig kan man när man tryckt in gummit hela vägen blanda lite finbetong och slabba i eventuella glipor om man kapar betongröret snett. Då minimerar man kanter som skit kan fastna i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.