Hmm, har nu blivit fundersam om syllen på torpet är fuktskadat från början och sen om djur har kommit dit eller om djuren ensamma är skyldiga till den dåliga syllen.
När man " gräver" i syllen så är det hela tiden som mjöl som rinner ut vilket i sig är ett bevis för att skadedjur har härjat.
Själva kärnan på virket verkar vara där det är sämst.

Försäkringsgubben säger dock att det verkar vara envis trämask över telefon men har ej kommit ut och titta, verkar inte det lustigt?!

Syllen är oftast dålig upp till hälften, men eftersom det på en del ställen är jättedåligt och på en del ställen knappt något så tycker jag det är lustigt att det skulle vara fukt som varit boven.
Huset är från 1914 och har varit obebott i många år.

Någon som kan hjälpa mig med mina frågor???
 
Väldigt ofta är det en kombination av röta och trägnagare (larver), men grundorsaken är att virket blivit fuktigt.
 
Bor själv i liggtimmerhus från mitten av 1800-talet. Svårt att säga vad det är för skada utan att se en bild, eller helst peta i trät själv.. :)

De flesta skadedjur är, som Hans också säger, bara är aktiva så länge virket är fuktigt. Om du vet att syllen numera är torr, och kommer vara så i fortsättningen, skulle jag inte tro att du behöver göra något åt saken. Om det inte är av kosmetiska skäl förstås, om du har timret bart på in eller utsidan.

Ofta finns tillräckligt mycket frisk virke kvar. När vi började riva i bjälklaget mellan kök och sovrummet ovanför upptäckte vi en gammal fuktskada från en period i torpets liv där det troligen varit hål i taket. Trodde vi skulle vara tvugna att byta den bjälken, men efter lite fundering tog jag fram motorsåg och stämjärn och kapade bort 15 mm runt om, passade in ett par plankor, spacklade, och när vi sen målat syns inte lagningen! Det finns ju en kärna av minst 3x6 tum kvar av de ursprungliga 5x8.. :-D

..sen har vi huset fullt av husbock, och DET är en betydligt tråkigare historia.. :(

/per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.