S
Hej! Jag köpte mitt första hus i februari i år. En marknad som verkligen var het och budgivningar sprang iväg till nivåer jag inte ens hade kunnat fantisera ihop i mina vildaste drömmar. Jag fick tipset av en bekant att man kan be mäklarna man träffar att dem kan meddela dig om dem har en säljare som vill göra en snabb affär efter "marknadsvärde". Sagt och gjort bad jag lite snällt att dem gärna fick ringa om det fanns en sådan möjlighet. En mäklare ringde och presenterade ett hus och lät mig komma och titta. Väl I huset så lägger jag märke till allt positivt( Aldrig igen att jag kommer vara så naiv..). Nytt kök, ny tvättstuga, 3 fräscha toaletter, två av dem helkaklade med helt inredning, vattenburen golvvärme, nya golv i hela huset, ny kamin, ny avfuktare och iordning i krypgrunden och fina ytskikt. Det enda som behövdes göra var egentligen att måla. Utan mer erfarenhet av bostadsmarknaden än att ha åkt runt på visningar i ungefär 18 månader erbjöd jag ett pris vad jag tyckte var marknadsmässigt(Försökte låta kunnig iallafall..) och ett krav på att det skulle finnas en besiktning av en besiktningsman.

Budet accepterades och mäklaren(eller säljaren?) anlitade en besiktningsman, en lokal snickare som har gjort besiktningar i många år. Jag gick igenom besiktningsprotokollet och ringde även besiktningsmannen och frågade de frågor jag hade. Det var någon liten anmärkning med någon plåt runt skorstenen. Han förklarade och sa att det var ett fint hus i övrigt.

Perfekt, jag skriver på kontraket och huset är mitt.

Bara två veckor in går den helt nya diskmaskinen sönder. Det löser sig nästan inte alls, utan jag får ligga på försäkringsbolaget att det måste ju gå på försäkringen osv osv.
Anticimex kommer genom från försäkringsbolaget, påpekar att alla golvbrunnar är av någon gammaltyp som inte är accepterad idag, som tur väl var golvbrunnen inte gjord eller något sånt så han kunde inte anmärka på det då det var gammalt. Han anmärker även på någon rör genomgång som satt på lite fel ställe. Annars tycker han att det var ett fint hus.

När jag väl har bott här ser jag hur slarvigt allt är, inte ens en list på en rak väg är riktigt, utan den är skarvad mitt i på ett dåligt sätt. Jag har sett att kökets tätningsfog mellan bänkskiva och kakel är helt åt helvete. Den har jag fått omgjord av en fackman. Ju närmre man tittar på allt så ser man att det är så dåligt gjort. De två nya toaletterna ser ut som att två 3 åringar har slängt ihop och det ligger samma fog som i köket upp mot trösklar och annat. Golvet är höjt pågrund av att golvvärmen ligger på det gamla golvet. Inga dörrar som är entrédörrar är anpassade för detta. Går det ens att fixa såna dörrar som passar?

Det ser fint och fräscht ut vid första anblick, men när du bor här och tittar närmre så ser allt ut som ett fuskbygge faktiskt.

Nu ikväll hade jag en helvetes kväll där det blev stopp i avloppet på ovanvåningen på den ena toan medans jag duschade på den andra toan. Det var så mycket vatten så att det rann bort till den dåliga fogen vid tröskeln till toan. Börja hiva vatten med en spade i hink tills jag försökte hitta en annan lösning, sitter i köket och googlar och ser att det börjar droppa. Tar bort vattnet som ligger mot tröskeln och det slutar droppa. Nu är det snustorrt igen, hur mycket skada kan det ha gjort? Vad ska man göra där? Jag vet inte..

Fick tag i en vattendammsugare(?) kunde få ordning på det men kunde inte lösa stoppet.
Nu har jag en potentiell vattenskada i golvet/taket.

Detta är en mardröm för mig, snälla ge mig alla tips ni har. Jag vet att någonstans är det ju mitt naiva sätt att verka kunnig på en marknad jag inte kan som gör att jag sitter i sitsen då jag köpte mitt första hus och att man kan tycka att jag skulle göra en grundligare inspektion. Men jag litade fullt på den erkänt duktiga snickarbesiktningsmannen som inte har sett något fel på toan och även anticimex killen. Snälla kom med konkreta tips på hur ni har eller hur ni skulle gjort.

Tack på förhand,
Svenne
 
  • Gilla
Bamzefan
  • Laddar…
För vattenskadan är det nog bäst att börja med försäkringsbolaget.

I övrigt skulle börja med att anlita en egen besiktningsman för att gå igenom huset en gång till med dig på plats. Kostar men tror det är värt det för dig.

Kontrollera avtalsförhållandet med den snickare som besiktigade. Var det formellt du som beställde och betalade så kan han vara ansvarig mot dig om hans besiktning var dålig, var det säljaren är besiktningsmannen inte ansvarig mot dig om du inte "köpt in dig" på besiktningen.

Du kan nog få en del intressanta kommentarer om du dels lägger upp protokollet (anonymiserat om du önskar) och noggranna bilder på saker du anser vara eller undrar om de är fel. Även hur dyrt eller svårt det är att fixa till.
 
  • Gilla
Tohan och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
För vattenskadan är det nog bäst att börja med försäkringsbolaget.

I övrigt skulle börja med att anlita en egen besiktningsman för att gå igenom huset en gång till med dig på plats. Kostar men tror det är värt det för dig.

Kontrollera avtalsförhållandet med den snickare som besiktigade. Var det formellt du som beställde och betalade så kan han vara ansvarig mot dig om hans besiktning var dålig, var det säljaren är besiktningsmannen inte ansvarig mot dig om du inte "köpt in dig" på besiktningen.

Du kan nog få en del intressanta kommentarer om du dels lägger upp protokollet (anonymiserat om du önskar) och noggranna bilder på saker du anser vara eller undrar om de är fel. Även hur dyrt eller svårt det är att fixa till.
Jag hade ringt fan den där mäklare och prata med honom..
Och de snickare som besiktades.. Huset..
Ja som sagt.. Vattenskada är försäkringsärende..
Anlita en riktig besiktningsman som ta en ordentlig titt..
Jag lider med dig
De luktar mygel.... Allt så mäklaren
 
  • Gilla
stemaggun
  • Laddar…
Hur har det gått? Eftersom det inte är din besiktningsman har du inget att hämta där eller hos mäklaren som inte är part. Du har brustit i din undersökningsplikt och om de fel du hittar går att se är det heller inga dolda fel tyvärr…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.