Sitter och kollar runt på spånsugar då jag nu äntligen börjar bygga mitt hobbyrum. Jag kan inget om spånsugar och hoppas nu på att ni kunde guida mig i rätt riktning på bra modeller jag kan kolla närmare på. Jag kommer fräsa, kapa, slipa m.m.
 
1. Hur stort utrymme har du?
2. Budget?
3. Ska du hyvla också?
 
Frustrator Frustrator skrev:
1. Hur stort utrymme har du?
2. Budget?
3. Ska du hyvla också?
Bra frågor...

1. 24 m2 men ska endast göra en maskin i sänder.
2. billigt är bra :D
3. kanske.... blir säkert i framtiden men inte mycket.
 
Ska du börja hyvla kommer du definitivt vilja ha en spånsug, men till att slipa och fräsa rekommenderar jag en cyklon (finns billigt hos amazon) och dammsugare. Hushålls eller grov spelar ingen större roll, själv kör jag med hushållsdammsugare för att det låter mindre. Det är en lösning som är både billig och tar mindre plats än en spånsug.
Söker du på kinacyklon här på forumet tror jag du får många bra träffar med olika tips på behållare att montera cyklonen på.
 
Dheri Dheri skrev:
Ska du börja hyvla kommer du definitivt vilja ha en spånsug, men till att slipa och fräsa rekommenderar jag en cyklon (finns billigt hos amazon) och dammsugare. Hushålls eller grov spelar ingen större roll, själv kör jag med hushållsdammsugare för att det låter mindre. Det är en lösning som är både billig och tar mindre plats än en spånsug.
Söker du på kinacyklon här på forumet tror jag du får många bra träffar med olika tips på behållare att montera cyklonen på.
Har redan det men till bordssåg, fräs och gersågen så duger den verkligen inte.
 
Gersåg är pga sin konstruktion väldigt svårt att samla damm ifrån. Att bara ansluta en annan sig kommer troligen inte att lösa problematiken med den, lösningen handlar nog snarare om att kapsla in den så dammet leds bättre till utsuget. Finns väldigt många idéer på nätet som bygger på det här konceptet, här var en:
https://thecreatedhome.com/wp-content/uploads/2017/12/Miter-Saw-Graphic-e1514488590195.jpg
Hur stora slangar kan du ansluta på dina maskiner? En spånsug jobbar efter principen att flytta mycket luft, medans undertrycker är inte så stort. Det betyder att du måste ha en slang som tillåter den stora mängden luft att passera. Minskar man ner diametern på slangen (för mycket) så stryper man stora delar av flödet och spånsugen blir väldigt ineffektiv.
En dammsugare fungerar enligt en annan princip (stor tryckskillnad, mindre luftmängd) och är därför inte alls lika känslig mot små slangar.
 
Vad är det för fräs du talar om där inte dammsugare fungerar? För överhandsfräs ser jag, visserligen utan större erfarenhet, inte att spånsug skulle vara någon fördel. Är det däremot en vertikalfräs du pratar om kan jag tänka mig en spånsug kan vara lämplig liksom till rikt och planhyvling.
 
  • Gilla
pyro och 1 till
  • Laddar…
Jag har redan dammsugare med cyklon me jag vill också ha en spånsug får många olika anledningar så tips på en sådan vore fint så kan vi lämna dammsugarna bakom oss för en stund :)
 
Vermilion Vermilion skrev:
Jag har redan dammsugare med cyklon me jag vill också ha en spånsug får många olika anledningar så tips på en sådan vore fint så kan vi lämna dammsugarna bakom oss för en stund :)
Tipsen på spånsug beror på vad det är du tänker koppla den till. Vilka maskiner har du / tänker du skaffa?
 
P
Är det en 1fas eller 3fas spånsug du letar efter?
 
P pleqtiz skrev:
Är det en 1fas eller 3fas spånsug du letar efter?
Jag kan köra båda.

Vilka maskiner det gäller just nu är bordsåg, gersåg, fräs och hyvling. Det kommer säkert en hel del andra maskiner in på listan så att vara lite förberedd är bara bra :) Men det är i huvudsak de maskinerna jag vill hålla rena.
 
Vermilion Vermilion skrev:
Jag kan köra båda.

Vilka maskiner det gäller just nu är bordsåg, gersåg, fräs och hyvling. Det kommer säkert en hel del andra maskiner in på listan så att vara lite förberedd är bara bra :) Men det är i huvudsak de maskinerna jag vill hålla rena.
Tänker du dig ett system med fasta rör fram till varje maskin, eller en slang som du flyttar runt mellan maskinerna beroende på vilken du ska använda? Hur stora slanganslutningar har du på maskinerna?
 
P
Vermilion Vermilion skrev:
Jag kan köra båda.

Vilka maskiner det gäller just nu är bordsåg, gersåg, fräs och hyvling. Det kommer säkert en hel del andra maskiner in på listan så att vara lite förberedd är bara bra :) Men det är i huvudsak de maskinerna jag vill hålla rena.
Denna har många och är väl beprövad, köp till ett patronfilter så blir det bättre luft ifrån den.

https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/spansugar/duab-spansug-fm300-1-fas
https://duab.se/maskintillbehor-for...skiner/duab-filter-for-spansug-ck-500s-500-mm
 
Vermilion Vermilion skrev:
Jag har redan dammsugare med cyklon me jag vill också ha en spånsug får många olika anledningar så tips på en sådan vore fint så kan vi lämna dammsugarna bakom oss för en stund :)
Helt okej resonemang. Men vi vill bara hjälpa till här!

En spånsug jobbar med grova dimensioner på slangar och rör. Högt flöde men lågt tryck. En dammsugare är bra på motsaten, Lågt flöde men högt tryck.
Att strypa ner en spånsug till slangar av dammsugarstorlek blir väldigt dåligt. Spånsugen kan inte bygga upp tryck nog för att skapa ett flöde som ens är nära en dammsugare genom så pass tunna slangar. Om vi pratar handöverfräs så är dammsugare överlägsen en spånsug. Samma gäller gersåg.

Spånsug är dock väldigt bra till maskiner som genererar större mängder spån och som är gjorda för anslutning till spånsug. Den funkar även bra till mindre maskiner, men då måste maskinerna byggas om eller byggas in i bord eller liknande för att det skall fungera tillfredsställande.

Tipset om duabsugen ovan är bra. Mycket maskin för pengarna.
 
  • Gilla
pyro och 3 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tipset om duabsugen ovan är bra. Mycket maskin för pengarna.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.