Jag har en fråga som jag undra om någon här kan besvara.

För ca 14 år sedan under gymnasietiden arbetade jag en sommar på ett större bygge som ”grovarbetare”. Det var en byggnad från 1915 som skulle byggas om till bostäder. Efter några veckors arbete kom en man till mig och den andre sommarjobbaren och frågade vilken arbetsgivare vi hade. Han var riktigt förbannad över att vi inte hade några andningsskydd och skällde ut de ansvariga var på de direkt åkte o köpte rejäla andningsskydd till oss. Minns han sa att vi som är så unga inte ska förstöra våran lungor och sa att det var farligt damm vi arbetade som innehöll asbest. Minns att vi bland annat stod sopade damm vilket jag dock tror var från slipningen från det nya betonggolvet. Vill även minnas att ingen annan på bygget bar något vidare andningsskydd.

Jag har under åren tänkt på det här ibland och oroas en del för vad jag exponerats för. Har läst mig till att asbest började användas först på 1920-talet så det mesta av byggnaden lär väl inte vara byggt av material innehållande detta ämne.

Ni som vet, finns det något man kan göra och behöver jag oroa mig för att mina lungor tagit skada?
 
Tidsmaskin? Annars nej. Är mer orolig idag för mikroplaster, orolig världsmarknad och punktering på bilen.
Klart man ska vara försiktig och ta reda på risker innan , men i efterhand, nää, ta det lugnt.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
hwila och 3 till
  • Laddar…
Din oro skadar dig nog mer än det ev asbest som fanns..........När man är gammal och har facit i hand kanske man kan säga nåt men å andra sidan så kan man ju lika gärna få cancer av nåt annat för när det gäller den biten med att drabbas av nåt så tror jag gener och slump spelar större roll än vad man utsätter sig för. Det är inte så att man per automatik får den och den sjukdomen av det och det. De som möjligen har dåliga utsikter av just asbest är ju de som arbetade med det dagarna i ända i många år utan skydd. Där är ju chansen extremt stor att de drabbas av det. Den som utsätts för det nån enstaka gång riskerar ju lika mycket som att röka själv eller bo centralt i stockholm med mycket avgaser eller vad som helst.
Det är antagligen fler som dör av tobaksrelaterade sjukdomar än av asbest men varför skyr inte folk tobak lika mycket?
 

Bästa svaret

Hemmakatten
Min pappa jobbade ett tag/nåt år bå byggen som använde asbest. När asbestfarligheten uppmärksammades (60-talet, 70-talet?) så blev han ordentligt undersökt och gick sedan på läksrkontroller i många 10-tals år. Alla värden var dock normala hela tiden.

Jag tycker att TS nog ändå, även om det var ganska kort exponeringstid men TS var barn/ungdom och inte fullt utvecklad/vuxen, går till vårdcentralen och begär remiss till lungklinik för en kontroll.

Det är viktigt att röntgen mm sker hos en lungklinik då jag inte tror att en allmänläkare har kunskap om att tolka röntgen mm utifrån ett asbestperspektiv.

Men TS, jag tror som de andra här att en så pass kort exponeringstid inte har haft nån stor, eller liten, påverkan. Men för din egen skull, så kolla upp så att du kan få ro. Har för mig att det fanns något direktiv/lag? när min pappa undersöktes, att samhället/sjukvården var skyldiga att hålla koll, det kanske gäller fortfarande.
 
  • Gilla
Timjen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.