Ok finfint!! Tråkigt att det blev som de blev men du har iaf handlat föredömligt (förutom val av hantverkare men varan även solen är sina fläckar).
 
Düsseldorff
Fan va trist. Skönt ändå att det "bara" är ett garage. Hoppas du får ordning på det hela!
 
Uppföljning. Jag fick svar av snickaren på min reklamation, där jag begärde avhjälpande av fel alternativt återbetalning av det belopp jag redan erlagt.

"Jag är fullbokad fram till april nästa år som det ser ut så jag kommer inte komma tillbaka till dig och åtgärda felen från besiktningen. Däremot kommer jag att stå för materialkostnaden från din nya snickare motsvarande den materialkostnaden du har betalat mig.
Men då ska jag ha fått den fakturan innan den 1/9-2021 samt att materialet som bytts ut ska jag ha tillbaka i dess befintliga skick. "


Hur tycker ni att jag bör gå vidare?

Jag tittade på konsumenttjänstlagen och hävning (då snickaren meddelat att han inte avser rätta till felen):

Verkningar av hävning
23 § Häver konsumenten avtalet, har näringsidkaren inte rätt till betalning för tjänsten. Näringsidkaren har rätt att återfå det material som han har tillhandahållit, om det kan ske utan att konsumenten åsamkas olägenheter eller kostnader av betydelse. I den mån det är skäligt skall konsumenten ersätta näringsidkarens kostnader för vad som ej kan återlämnas, dock högst med ett belopp som motsvarar dettas värde för konsumenten.


Saken är den att om materialet återlämnas, så står garaget där som ett tomt regelverk, medan det ursprungligen stod ett fullt dugligt garage på platsen, om än lite gammalt och slitet så fungerade det fortfarande helt OK.
 
  • Gilla
Vässan
  • Laddar…
H hastish skrev:
Uppföljning. Jag fick svar av snickaren på min reklamation, där jag begärde avhjälpande av fel alternativt återbetalning av det belopp jag redan erlagt.

"Jag är fullbokad fram till april nästa år som det ser ut så jag kommer inte komma tillbaka till dig och åtgärda felen från besiktningen. Däremot kommer jag att stå för materialkostnaden från din nya snickare motsvarande den materialkostnaden du har betalat mig.
Men då ska jag ha fått den fakturan innan den 1/9-2021 samt att materialet som bytts ut ska jag ha tillbaka i dess befintliga skick. "


Hur tycker ni att jag bör gå vidare?

Jag tittade på konsumenttjänstlagen och hävning (då snickaren meddelat att han inte avser rätta till felen):

Verkningar av hävning
23 § Häver konsumenten avtalet, har näringsidkaren inte rätt till betalning för tjänsten. Näringsidkaren har rätt att återfå det material som han har tillhandahållit, om det kan ske utan att konsumenten åsamkas olägenheter eller kostnader av betydelse. I den mån det är skäligt skall konsumenten ersätta näringsidkarens kostnader för vad som ej kan återlämnas, dock högst med ett belopp som motsvarar dettas värde för konsumenten.


Saken är den att om materialet återlämnas, så står garaget där som ett tomt regelverk, medan det ursprungligen stod ett fullt dugligt garage på platsen, om än lite gammalt och slitet så fungerade det fortfarande helt OK.
:rofl: Intressant att du hittade snickaren via en lokal Facebook grupp. Man undrar spontant hur det är möjligt att han får bra omdömen efter dina bilder på hans jobb.

Du följde rådet att anlita en besiktningsman viket nu kommer bli väldigt värdefullt. Du har reklamerat tjänsten enligt besiktningsprotokeåollet. Nu ska snickaren skyndsamt åtgärda det du reklamerat. Om han inte kan det för att farmor är sjuk eller att han är fullbokad är inte ditt problem.

Förklara att du vill ha reklamationen skyndsamt åtgärdad. Om inte snickaren kan lösa det så förklarar du att du kommer ta in en annan firma och därefter kräva snickaren på dina utlägg.

Du har Ktjl på din sida så du har inte mycket att oroa dig för. Det kan dock hända att nästa råd beroende på vad din snickare svarar blir att kontakta ditt försäkringsbolag och undersöka vad du har för rättsskydd i din hemförsäkring.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Såg ditt inlägg först nu. Tråkigt att det blev fel, men skönt att du hittade en besiktningsman som höll med, att du reklamerat och att det löst sig. Eller håller på att lösa sig i alla fall.

Ett ytterligare fel som jag inte ser är med, som du kan tänka på till nästa bygge. Vid montering av lockpanel skall bottenbrädan målas innan lockbrädorna monteras, så skyddet bli rätt bakom, och du inte får glipor i färgen när de rör sig. Se träguiden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tiden gick och jag övervägde starkt att gå till tingsrätten vilket jag nyligen meddelade entreprenören. Sedan gick det fort. Pengarna tillbaka i sin helhet och ett förlikningsavtal upprättades för att slutligt reglera tvisten.

Garaget står kvar och jag letar nu efter en ny byggare som kan göra om arbetet, dock blir det nog lite tajt att ordna detta i år.

Kan rekommendera alla att ta in en besiktningsman (samt fråga på detta forum!) när man är osäker på utförandet. För mig kostade besiktningen 7000 kr, vilket lätt var värt det. Det är inte helt enkelt att veta hur byggarbeten ska utföras även om man kan känna på sig att det är fel.

Nu är man en lärdom rikare. Ta inte första bästa byggare på Facebook-rekommendation, hur trevlig han än verkar och hur "enkelt" arbetet borde vara. Var även försiktig med att betala för material även om det blivit levererat till tomten, för man vet inte om byggaren faktiskt förstör det vid montering.

Allt gott.
 
  • Gilla
SC Aero och 7 till
  • Laddar…
H hastish skrev:
Tiden gick och jag övervägde starkt att gå till tingsrätten vilket jag nyligen meddelade entreprenören. Sedan gick det fort. Pengarna tillbaka i sin helhet och ett förlikningsavtal upprättades för att slutligt reglera tvisten.

Garaget står kvar och jag letar nu efter en ny byggare som kan göra om arbetet, dock blir det nog lite tajt att ordna detta i år.

Kan rekommendera alla att ta in en besiktningsman (samt fråga på detta forum!) när man är osäker på utförandet. För mig kostade besiktningen 7000 kr, vilket lätt var värt det. Det är inte helt enkelt att veta hur byggarbeten ska utföras även om man kan känna på sig att det är fel.

Nu är man en lärdom rikare. Ta inte första bästa byggare på Facebook-rekommendation, hur trevlig han än verkar och hur "enkelt" arbetet borde vara. Var även försiktig med att betala för material även om det blivit levererat till tomten, för man vet inte om byggaren faktiskt förstör det vid montering.

Allt gott.
Du ser. Riktigt glad för din skull. Bra jobbat. Var stolt över denna jobbiga period du tagit dig igenom. Är också glad att entreprenören tog sitt förnuft till fånga och att ni tillslut lyckades förlikas med ett avtal ni förhoppningsvis båda är nöjda med.

#arbetsförmedlingennästafördinsnickare ;)
 
  • Gilla
hastish
  • Laddar…
H hastish skrev:
Tiden gick och jag övervägde starkt att gå till tingsrätten vilket jag nyligen meddelade entreprenören. Sedan gick det fort. Pengarna tillbaka i sin helhet och ett förlikningsavtal upprättades för att slutligt reglera tvisten.

Garaget står kvar och jag letar nu efter en ny byggare som kan göra om arbetet, dock blir det nog lite tajt att ordna detta i år.

Kan rekommendera alla att ta in en besiktningsman (samt fråga på detta forum!) när man är osäker på utförandet. För mig kostade besiktningen 7000 kr, vilket lätt var värt det. Det är inte helt enkelt att veta hur byggarbeten ska utföras även om man kan känna på sig att det är fel.

Nu är man en lärdom rikare. Ta inte första bästa byggare på Facebook-rekommendation, hur trevlig han än verkar och hur "enkelt" arbetet borde vara. Var även försiktig med att betala för material även om det blivit levererat till tomten, för man vet inte om byggaren faktiskt förstör det vid montering.

Allt gott.

Grattis och tack för att du uppdaterade tråden med info hur det gick!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.