Frågan är ,efter jag kollade på bilder det visade sig att optiweb duken las ovan på dränering rör (duken är vatten tätt) då var vatten ska ta vägen ? Kommer att vatten samlas där ?
Företaget säger att dränerings röret ska ta hand om uppstigande vatten från grunden ,ej vatten ovanför marken .
Vad tycker ni. Kollade med pordrän instruktion som visar att duken ska inte lägga ovanpå röret. Men arbetet är utförd nu . Känner mig oroligt över detta,kommer att fungerar? Dräneringsarbete vid husgrund med synligt dräneringsrör ovanpå geotextilduk bredvid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundmur med ovanpå lagd vattentät Optiweb-duk vid dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Arvid sha skrev:
Frågan är ,efter jag kollade på bilder det visade sig att optiweb duken las ovan på dränering rör (duken är vatten tätt) då var vatten ska ta vägen ? Kommer att vatten samlas där ?
Företaget säger att dränerings röret ska ta hand om uppstigande vatten från grunden ,ej vatten ovanför marken .
Vad tycker ni. Kollade med pordrän instruktion som visar att duken ska inte lägga ovanpå röret. Men arbetet är utförd nu . Känner mig oroligt över detta,kommer att fungerar?[bild] [bild]
Företaget har förvisso rätt i att dränering ska ta grundvatten/uppstigande vatten. Men känns underligt att spärra vatten som kommer ovanifrån trots det.

Sedan verkar det som om stuprör är på kopplade på dränering? Eller ser jag fel? Kanske för spolning/inspektion?
 
Hej ,nej röret är för inspektion/spolning. Rör från taket rinner separata till dagvatten.
Men tycker du kommer att fungera deras metod?
 
A Arvid sha skrev:
Hej ,nej röret är för inspektion/spolning. Rör från taket rinner separata till dagvatten.
Men tycker du kommer att fungera deras metod?
Så som dom gjort där är mer så man gör om man har en vanlig markduk (ex hos mig). Som det ser ut enligt instruktionerna så ska man använda en separat markduk över makadam och dräneringsrör och låta deras (optiweb) duk gå hela vägen utmed väggen/sulan.

Antingen är det av lathet eller okunskap dom inte använt en separat duk över makadam/dräneringsrör.

Hur stora problem du hade innan dräneringen? Kan ju inte lova nåt, men svårt att tro att det där skulle hindra dräneringen i sig att funka.

Men fel gjort är det, iaf enligt optiwebs instruktion.
 
Hej. Det var ingen fukt i källare innan , vi dränerade för att bygga om källare för boarea. Samt ska byggas altan ,därför tänkte vi bättre att dränera först.
 
A Arvid sha skrev:
Frågan är ,efter jag kollade på bilder det visade sig att optiweb duken las ovan på dränering rör (duken är vatten tätt) då var vatten ska ta vägen ? Kommer att vatten samlas där ?
Företaget säger att dränerings röret ska ta hand om uppstigande vatten från grunden ,ej vatten ovanför marken .
Vad tycker ni. Kollade med pordrän instruktion som visar att duken ska inte lägga ovanpå röret. Men arbetet är utförd nu . Känner mig oroligt över detta,kommer att fungerar?[bild] [bild]
Är det säker på att du inte missuppfattat det hela? Jag tycker på bild 1 som att det ser ut som en vanlig vit markduk. Sen ser man dräneringsröret innan mer material fyllts på. Sen skulle jag gissa att man precis som brukligt vikt upp den vita duken så att dräneringsröret ligger inbäddat i en korv.

På bild 2 ser man Optiwebduken som då rimligen ligger ovanpå korven med fall utåt så att vattnet som kommer uppifrån leds bort.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det säker på att du inte missuppfattat det hela? Jag tycker på bild 1 som att det ser ut som en vanlig vit markduk. Sen ser man dräneringsröret innan mer material fyllts på. Sen skulle jag gissa att man precis som brukligt vikt upp den vita duken så att dräneringsröret ligger inbäddat i en korv.

På bild 2 ser man Optiwebduken som då rimligen ligger ovanpå korven med fall utåt så att vattnet som kommer uppifrån leds bort.
Ja, är det ett fall bort från optiwebduken som ligger ovanför så bör det vara lugnt. Och man får väl hoppas att det ligger markduk över rör/makadam under.
 
A Arvid sha skrev:
Frågan är ,efter jag kollade på bilder det visade sig att optiweb duken las ovan på dränering rör (duken är vatten tätt) då var vatten ska ta vägen ? Kommer att vatten samlas där ?
Företaget säger att dränerings röret ska ta hand om uppstigande vatten från grunden ,ej vatten ovanför marken .
Vad tycker ni. Kollade med pordrän instruktion som visar att duken ska inte lägga ovanpå röret. Men arbetet är utförd nu . Känner mig oroligt över detta,kommer att fungerar?[bild] [bild]
Det man däremot kan fundera lite över är hur man satt fast Optiwebduken som verkar vara i ett stycke. Förr sa monteringsanvisningar med ”vanlig” duk att man från dräneringen drog upp duken till överkant skiva. Sen skar man till en till duk som man fäste över skivans övre del som sen fick hänga som en kjol så dukarna hamnade omlott. Tänker med detta var att inte duken lika lätt skulle slitas ner om marken sätter sig vilket den ofta gör.

Men jag känner inte till Optiwebduken så den kanske är elastisk?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det man däremot kan fundera lite över är hur man satt fast Optiwebduken som verkar vara i ett stycke. Förr sa monteringsanvisningar med ”vanlig” duk att man från dräneringen drog upp duken till överkant skiva. Sen skar man till en till duk som man fäste över skivans övre del som sen fick hänga som en kjol så dukarna hamnade omlott. Tänker med detta var att inte duken lika lätt skulle slitas ner om marken sätter sig vilket den ofta gör.

Men jag känner inte till Optiwebduken så den kanske är elastisk?
Enligt dokumentation ska man göra som vanligt, dvs det är fel så som dom gjort.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P Psan skrev:
Enligt dokumentation ska man göra som vanligt, dvs det är fel så som dom gjort.
Du ser. :rofl:
 
Jag hade ändå varit helt lugn.
Har man problem med fukt i källarväggar och stuprören är korrekt anslutna så kommer vattnet/ fukten underifrån.

Håll koll på duken bara så att den sitter kvar i ovankant efter återfyllning
 
Har det någon betydelse att ev. ytvatten leds iväg några decimeter längre ut, ser inget negativt? Duken beskrivs som vattentät.
Och skulle det bli vattensjukt så rinner det ändå ned till dränering.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade som sagt heller inte varit orolig. Däremot får man ha koll på duken när det sätter sig.

Men sedan är ju frågan om det är ok även om det kanske är lugnt. Man har ju inte fått vad man beställt.
 
A AndersS skrev:
Har det någon betydelse att ev. ytvatten leds iväg några decimeter längre ut, ser inget negativt? Duken beskrivs som vattentät.
Och skulle det bli vattensjukt så rinner det ändå ned till dränering.
Hej.
Det är sant. Meningen är att vatten ska bort från vägen och grunden . Enda nakdeln är att vatten kommer att samlas övanpå duken i onödan men kommer att rinna ut och kanske hamnar i dränerings röret eller går under hus platta.
 
Om inte duken finns där rinner det rakt ned och förändrar inget i risken att ta sig under husets platta. Det är samma volym vatten som dränering ska hantera, blir inga mängder utan kan ses som försumbart.
Och takfoten täcker dessutom utviket av duken och det vattnet hanteras av hängrännor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.