Hej!
Snart får vi nycklarna till vårt nya hus - äntligen! Jag har en hel del projekt jag vill göra innan vi flyttar in, bland annat att renovera trappen. I dagsläget ser den ut såhär. Jag vill få bort mattan och måla trappen vit. Hur gör jag det?
Detaljbild av en trätrapp med brun matta som användaren planerar att ta bort och måla vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med brun matta och träledstänger i ett hus, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testa att riva bort mattorna, använd lösningsmedel för att ta bort limrester.
Därefter slipa, lite snickerispackel för ev skador, slipa mera.
Grundfärg och minst 2 lager färg.
 
  • Gilla
Nyahusägarn
  • Laddar…
De där mattorna sitter otroligt hårt, jag har liknande trappa och då använde jag en blöt handduk samt ett strykjärn för att värma upp limmet och sedan dra av mattan.
Finns säkert bättre sätt, men detta fungerade för mig.
 
Dra bort, använd tång för att få bra grepp om mattan.
Slipa din trekantsskrapa och skrapa bort limresterna så noga du orkar. Ett riktigt slitjobb, fråga mig hur jag vet..
Maskinslipa till tillräckligt fint ytskikt.
Måla. Kan rek att sprutmåla om ni ändå ska renovera väggar tak golv. Behöver ni inte skyddstäcka så noga.
Täckningen tar annars många gånger så lång tid som målningen annars.
 
Målade min vit och satte på nya steg. Ångrar inte en sekund att det kostade lite mer för det blev jävligt bra. Limmade de nya stegen rakt på samma matta som du har utan att ta bort den.
 
Vi har en liknande trappa dock utan matta. Jag slipade hela trappan och skrapade trapstege så att jag kunde hårdvaxolja de sen. Målade med matt vit snickerifårg på sidan och räcken efter grunda.
Blev nöjd med resultatet och jobbet var inte så svårt som jag förväntade mig.
Renoverad trätrappa med oljade steg och målade vita sidor samt räcken, utan matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyslipad och hårdvaxoljad trappa med mörka steg, vita sidor och räcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Förortstjejen och 1 till
  • Laddar…
MirjamS MirjamS skrev:
Vi har en liknande trappa dock utan matta. Jag slipade hela trappan och skrapade trapstege så att jag kunde hårdvaxolja de sen. Målade med matt vit snickerifårg på sidan och räcken efter grunda.
Blev nöjd med resultatet och jobbet var inte så svårt som jag förväntade mig.
[bild][bild]
Ursäkta dum fråga kanske. Men hårdvaxoljan, är det den som ger den mörkare färgen eller har du betsat trappstegen mörkare först? Har en liknande trapp i furu som jag funderar på hur jag ska fixa till den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.