Hej

Vi står inför en nysådd av gräsmatta på ca 1000kvm.
Vi la ut matjord för 2 veckor sen och har inte mer än harvat ur lite sten och kvist med en liten harv bakom fyrhjuling. Efter det kom regnet och vi har inte kunnat bearbeta jorden ordentligt, det som är kvar är att kratta ur sten. Ytan är väldigt jämn och fin så inget behöver göras åt det.

Jag började kratta delar igår och inser att jorden har blivit enormt hård efter allt regn, ca 1-2 cm ner så är det en "skorpa" på 2-3 cm som är så hård att det inte går att kratta igenom den, om jag krattar väldigt hårt eller slår krattan så kommer jag igenom och kan luckra upp det.
Tror ni att det räcker att så och mylla ner frön i det översta lösare lagret som är 1-2cm? Kommer gräset klara av att etablera sig eller måste jag luckra eller fräsa allt?
Tack på förhand!
 
Hur löste det sig? Jag har samma problem nu


QUOTE="Jonssonmicke, post: 3691435, member: 171181"]Hej

Vi står inför en nysådd av gräsmatta på ca 1000kvm.
Vi la ut matjord för 2 veckor sen och har inte mer än harvat ur lite sten och kvist med en liten harv bakom fyrhjuling. Efter det kom regnet och vi har inte kunnat bearbeta jorden ordentligt, det som är kvar är att kratta ur sten. Ytan är väldigt jämn och fin så inget behöver göras åt det.

Jag började kratta delar igår och inser att jorden har blivit enormt hård efter allt regn, ca 1-2 cm ner så är det en "skorpa" på 2-3 cm som är så hård att det inte går att kratta igenom den, om jag krattar väldigt hårt eller slår krattan så kommer jag igenom och kan luckra upp det.
Tror ni att det räcker att så och mylla ner frön i det översta lösare lagret som är 1-2cm? Kommer gräset klara av att etablera sig eller måste jag luckra eller fräsa allt?
Tack på förhand![/QUOTE]
 
Samma här! Hålpipslufta verkar vara lösningen men någon sådan finns inte att få tag på där jag bor. Och att dra en grep och trycka ner på 600 m2 är ju inte hanterbart.

Är vertikalskärning en lösning eller går knivarna för grunt?
 
Den tråkiga varianten är att luckra upp ytan, så gräs och klipp det sedan Inte innan det blir 15 cm första året. Klipphöjd 10 cm. Gräs är ett av de värsta ogräset och tar sig oftast i näsran vad som helst så länge man inte stympar det hela tiden. Ett gräs som är 5 cm högt har kanske rötter ner till 15 cm, ett gräs som är 15 cm har kanske rötter ner till 45 cm och när rötterna dör så skapar de kanaler som I alla fall ger maskar etc en chans att etablera sig.
Att lufta utan att få ner djupa rötter ger bara en kompaktare jord efteråt.


Den roliga varianten är att luckra jorden i maj/juni nästa år och så gula ärtor, solrosor, lin plus lite vad man vill i grönsasväg. I september så sprider man ut gräsfrö och vältar sedan ner växtligheten över fröna. Nu har man djupa rötter, stora rotmassor, kväve och kol som långsamt frigörs och massor av mat för maskarna.
 
Claes Sörmland
Precis, gräsets rötter luckrar jorden bra över tiden.

Det som troligen har hänt är att jordprodukten är en blandning som innehåller olämplig mineralfraktion, det kan t ex vara siltig finsand eller stenmjöl. Vattnet från regnet för ned mineralkornen i jorden och den där hårda skorpan bildas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.