Vi håller på med en atterfallstillbyggnad på vårt hus och är nu i slutskedet. För att slutbesked från kommunen behöver de få in en dimensioneringskontroll , mottagningskontroll och utförandekontroll. Den första gör konstruktören men de andra två ställer vi oss lite frågande till. Vår entreprenör har inte heller någon direkt koll på hur dessa två ska se ut utan vill gärna ha en mall. Tydligen brukar de flesta kommuner inte kräva in sånt. Så vet någon om det finns mallar för detta? Eller har någon av er gjort något liknande som man kan få kika på?
 
Dimensioneringskontroll gör konstruktören, eller egentligen en person som inte har gjort själva beräkningarna, det är OK med samma företeg.

Mottagningskontroll är entreprenör som gör när han tar emot materialet till byggarbetsplatsen.

Utförandekontroll gör entreprenören när han har utfört arbetet med rätt material och utförande enligt ritningarna.

Har ni ingen Kontrollansvarig som kan hjälpa er förklara kontrollplanen?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Dimensioneringskontroll gör konstruktören, eller egentligen en person som inte har gjort själva beräkningarna, det är OK med samma företeg.

Mottagningskontroll är entreprenör som gör när han tar emot materialet till byggarbetsplatsen.

Utförandekontroll gör entreprenören när han har utfört arbetet med rätt material och utförande enligt ritningarna.

Har ni ingen Kontrollansvarig som kan hjälpa er förklara kontrollplanen?
Jo jag vet vem som ansvarar för de olika bitarna. Frågan var dock om det finns någon typ av mall. Vi vet inte exakt hur kommunen vill ha detta dokumenterat och vår entreprenör är inte heller helt säker på hur det ska utformas.

Vi har en kontrollansvarig som tagit fram kontrollplan men jag kan inte riktigt se hur sen hänger ihop med dokumentationen av de olika kontrollerna som ska in till kommunen? Men jag är helt novis på detta så du får gärna hjälpa mig förstå :)
 
Kommuner brukar ha exempel på de handlingar de vill ha in. Så kolla din kommuns hemsida.
 
T Tompafix skrev:
Kommuner brukar ha exempel på de handlingar de vill ha in. Så kolla din kommuns hemsida.
Har letat runt på många kommuners hemsida men hittar tyvärr inget sådant. Googlar sönder internet utan resultat.
 
Är detta nya krav från kommunen utöver den kontrollplan som finns (och som bör vara godkänd vid bygganmälan)?
 
D Dublin skrev:
Är detta nya krav från kommunen utöver den kontrollplan som finns (och som bör vara godkänd vid bygganmälan)?
Krav från vår kommun iaf. Men verkar skilja sig mkt mellan kommuner tyvärr.
 
Den kontrollansvariga borde ju ha koll på detta, och det borde framkommit redan då kontrollplanen godkändes av kommunen. Vad säger kontrollansvarig?
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Den kontrollansvariga borde ju ha koll på detta, och det borde framkommit redan då kontrollplanen godkändes av kommunen. Vad säger kontrollansvarig?
Han säger inte så mkt mer än att det är entreprenören som ska göra detta. Ja detta framkom under det tekniska samrådet men vi har liksom inte funderat så mkt över det förrän nu när det faktiskt ska in.
 
  • Gilla
Borrby
  • Laddar…
M Malinlars skrev:
Jo jag vet vem som ansvarar för de olika bitarna. Frågan var dock om det finns någon typ av mall. Vi vet inte exakt hur kommunen vill ha detta dokumenterat och vår entreprenör är inte heller helt säker på hur det ska utformas.

Vi har en kontrollansvarig som tagit fram kontrollplan men jag kan inte riktigt se hur sen hänger ihop med dokumentationen av de olika kontrollerna som ska in till kommunen? Men jag är helt novis på detta så du får gärna hjälpa mig förstå :)
Det framgår i EKS 11 vad som behöver vara med så i princip en punktlista.
 
D Dublin skrev:
Är detta nya krav från kommunen utöver den kontrollplan som finns (och som bör vara godkänd vid bygganmälan)?
Det här kontrollerna är inte kommunala krav utan krav i EKS och inget nytt.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det framgår i EKS 11 vad som behöver vara med så i princip en punktlista.
Okej, för en rookie så säger EKS 11 mig ingenting. Men du verkar ha bra koll och får gärna länka. Behöver all hjälp jag kan få och en punktlista låter ju fantastiskt
 
M Malinlars skrev:
Okej, för en rookie så säger EKS 11 mig ingenting. Men du verkar ha bra koll och får gärna länka. Behöver all hjälp jag kan få och en punktlista låter ju fantastiskt
Gör ett Excel ark med dessa kollumner: moment, vem som skall kontrollera, kontrolleras mot, ev avvikelser, ev åtgärd, om det är godkänt, datum/signatur.

Gör även en lista över vilka som skall signera, deras kontaktuppgifter och hur deras signatur ser ut.

Be sedan din KA godkänna detta innan ni börjar använda dokumentet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.