Vitgröe

  • Antal röster
    6
Har sett att dessa fröställningar växer lite varstans i trädgården, någon som kan identifiera?

Jag upplever inte det som vitgröe då det inte är hårt och otrevligt att gå på, har inga ljusa fläckar heller. Gräsmatta från -84. Flera sorters gräs här, allt från rajgräs till finare sorter. Har även stödsått med gräs från olika fabrikat (villa classic osv).

Tät gräsmatta med olika grässorter och fröställningar, inga synliga fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med flera sorters gräs och synliga fröställningar i fokus, något besökaren vill identifiera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gräsmatta med olika gräsarter och synliga fröställningar mellan gröna blad och en persons fingrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera grässtrån med fröställningar på en träplanka, olika grönnyanser, kan vara del av gräsmatta från 1984.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
  • Gilla
Bzr
  • Laddar…

Bästa svaret

Tror som du inte heller på vitgröe. I min gräsmatta syns det på långt håll när en vitgröeplanta dykt upp då det är markant färgskillnad. Kanske är ängsgröe eller något annat?

Allt gräs som fröar är ju inte vitgröe, även om gräsmattenördarna verkar tro det. :)
 
  • Gilla
Bzr och 2 till
  • Laddar…
B Bzr skrev:
Har sett att dessa fröställningar växer lite varstans i trädgården, någon som kan identifiera?

Jag upplever inte det som vitgröe då det inte är hårt och otrevligt att gå på, har inga ljusa fläckar heller. Gräsmatta från -84. Flera sorters gräs här, allt från rajgräs till finare sorter. Har även stödsått med gräs från olika fabrikat (villa classic osv).

[bild] [bild] [bild] [bild]
Fick du svar vad det va?
 
J Jonas Andersson2 skrev:
Fick du svar vad det va?
Nä blev inte klok. Såg ut som vitgröe på blad o dylikt men skulle likväl kunna vara fröställningar på vanligt gräs

Kört uppsamlare ända sen jag såg det och gräsmattegödsel som är fritt från forsfor.
 
B Bzr skrev:
Nä blev inte klok. Såg ut som vitgröe på blad o dylikt men skulle likväl kunna vara fröställningar på vanligt gräs

Kört uppsamlare ända sen jag såg det och gräsmattegödsel som är fritt från forsfor.
Ja märkligt, jag har precis lika men inga tuvor. Man blir inte klokare att googla heller. Ängsgröe har även dem rynkor på bladen.
 
  • Gilla
Bzr
  • Laddar…
J Jonas Andersson2 skrev:
Ja märkligt, jag har precis lika men inga tuvor. Man blir inte klokare att googla heller. Ängsgröe har även dem rynkor på bladen.
Jag har vitgröe i gräsmattan med tuvor men det är i hörnet där det ofta är fuktigt pga bevattning. Så jag antar att detta är något annat isf.

För dessa fröställningar dyker upp lite varstans i gräsmattan. Och det skulle isf kunna vara just ängsgröe eftersom jag har stödsått hela gräsmattan genom att kasta ut frön på hösten.
 
B Bzr skrev:
Jag har vitgröe i gräsmattan med tuvor men det är i hörnet där det ofta är fuktigt pga bevattning. Så jag antar att detta är något annat isf.

För dessa fröställningar dyker upp lite varstans i gräsmattan. Och det skulle isf kunna vara just ängsgröe eftersom jag har stödsått hela gräsmattan genom att kasta ut frön på hösten.
Har aldrig sett vitgröe i verkligheten men det näms ju alltid detta med tuvor.
 
  • Gilla
Bzr
  • Laddar…
J Jonas Andersson2 skrev:
Har aldrig sett vitgröe i verkligheten men det näms ju alltid detta med tuvor.
God kväll! Har haft hus och gräsmatta i 30 år och först i år angagerat mig och läst på lite. Men något som förvånar mig är detta intresse och övertro att vertikalskära löser alla problem. Tvärtemot är vertikalskäraren en stor del till alla problem. Och allt prat om thatch som det skulle vara ett jätte-problem. För mig är det självklart om man vertikalskär då väcker man saker till liv i jorden man inte vill ha i sin gräsmatta. Att vertikalskärara och ge alla oönskade frö en chans förstår inte jag. Jag tänker piggvälta pgr att jag har en men inte riva upp jordytan och bjuda in ovälkomna gäster till ytan. Inte min mening att trampa någon på tårna, bara egna funderingar. Mvh
 
J Jonas Andersson2 skrev:
God kväll! Har haft hus och gräsmatta i 30 år och först i år angagerat mig och läst på lite. Men något som förvånar mig är detta intresse och övertro att vertikalskära löser alla problem. Tvärtemot är vertikalskäraren en stor del till alla problem. Och allt prat om thatch som det skulle vara ett jätte-problem. För mig är det självklart om man vertikalskär då väcker man saker till liv i jorden man inte vill ha i sin gräsmatta. Att vertikalskärara och ge alla oönskade frö en chans förstår inte jag. Jag tänker piggvälta pgr att jag har en men inte riva upp jordytan och bjuda in ovälkomna gäster till ytan. Inte min mening att trampa någon på tårna, bara egna funderingar. Mvh
Tror du svarade i fel tråd
 
B Bzr skrev:
Tror du svarade i fel tråd
Jasså?
B Bzr skrev:
Tror du svarade i fel tråd
 
J Jonas Andersson2 skrev:
Jasså?
Ja, jag upplevde det som det eftersom jag inte nämnt något om vertikalskärning
 
B Bzr skrev:
Ja, jag upplevde det som det eftersom jag inte nämnt något om vertikalskärning
Haha du ser, jag vet och kan inte heller alltid. Ber om ursäkt om det blev fel.
 
  • Gilla
Bzr
  • Laddar…
J Jonas Andersson2 skrev:
Haha du ser, jag vet och kan inte heller alltid. Ber om ursäkt om det blev fel.
Ingen anledning att be om ursäkt :giggle:. Fortsatt trevlig kväll :beer::D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.