Hej,
Lite trött sliten och frustrerad. Hoppas på din hjäpu❤️. Har bytt betong stam från huset med ny 110 mm PVC rör ända ner till gatan och nu måste det in i betongpipan på kommun mark/ min tomtgräns (nej den måste ligga kvar). Betongrör är som en krage och diameter inuti röret är 150 mm och kragens innernått diameter är 200-205 mm (troligen 200). Kragen djup 6 cm. Bifogar bild.

Hus från 1969 i Uppsala om det hjälper. Vad behöver jag?

Tack på förhand!!
 
  • Närbild av ett gammalt betongrör med stor innerdiameter, potentiellt för avloppskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
useless useless skrev:
Nåt sånt här kanske?
[länk]
Intressant! Tack. Kanske två st då efter varandra med lite mellanrum så det blir stabilt?
 
B BSOD skrev:
så här skulle jag gjort:
[länk]

från 160 till 110 med en sådan här:
[länk]

Betongrör brukar vara ganska otäta när de börjar bli gamla, spricka och läcka, så jag hade gärna velat köra in plaströret en bit i betongen, så det inte läcker för mycket vid övergången, så problemet verkligen är någon annans...
Bra sätt också detta är nog så markbyggare för gissar jag. Finns sånt här bara på nätet
 
B
G gaspedal skrev:
Bra sätt också detta är nog så markbyggare för gissar jag. Finns sånt här bara på nätet
Där markarbetare handlar finns nog sådana här specialprodukter, hos oss är det "avloppscenter" som är min närmaste källa om jag inte ska handla på nätet
 
  • Gilla
gaspedal
  • Laddar…
G gaspedal skrev:
Intressant! Tack. Kanske två st då efter varandra med lite mellanrum så det blir stabilt?
Två efter varandra blir nog svårt. Den har en fläns som ska förhindra att den åker in i röret.
 
  • Gilla
gaspedal
  • Laddar…
B BSOD skrev:
så här skulle jag gjort:
[länk]

från 160 till 110 med en sådan här:
[länk]

Betongrör brukar vara ganska otäta när de börjar bli gamla, spricka och läcka, så jag hade gärna velat köra in plaströret en bit i betongen, så det inte läcker för mycket vid övergången, så problemet verkligen är någon annans...

Den anslutningen ska väl gjutas fast? Den är bättre som du säger, men det är ju mer jobb också. Å andra sidan ska ju prylarna ligga i marken minst 30 år.
 
Claes Sörmland
Jag skulle skjuta in 110 mm-röret så långt som det går och verifiera med en ficklampa att det inte har gått emot en krök eller utstickande kant. Sen en säck grovbetong som blandas nästan jordfuktigt torrt och "muras" runt muffen och 110-mm-röret.

Just det ja, sätt en spolbrunn alldeles vid övergången i tomtgräns också. Just in case.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaspedal
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle skjuta in 110 mm-röret så långt som det går och verifiera med en ficklampa att det inte har gått emot en krök eller utstickande kant. Sen en säck grovbetong som blandas nästan jordfuktigt torrt och "muras" runt muffen och 110-mm-röret.

Just det ja, sätt en spolbrunn alldeles vid övergången i tomtgräns också. Just in case.
Varför grovbetong??
 
Claes Sörmland
G gaspedal skrev:
Varför grovbetong??
Lite mindre rinnig än finbetong tycker jag och passar bra för tjockare skikt. Men det spelar nog ingen roll. Även grovbetong på säck har rätt fin ballast jämfört med när jag blandar själv från grunden med makadam.

Vill man öka insatsen kan man ju bocka till armeringsjärn i rund form också. Men det är nog överkurs.
 
  • Gilla
gaspedal
  • Laddar…
Tryck in 110 röret i betongröret och dreva lite runt den om du vill sedan på med 2 säckar grov betong. Sen fyller du igen rörgraven bara
 
N Norr röris skrev:
Tryck in 110 röret i betongröret och dreva lite runt den om du vill sedan på med 2 säckar grov betong. Sen fyller du igen rörgraven bara
Ok så du menar så hela är täckt som en betongsarkofag a la Tjernobyl? . Jag såg inte ditt meddelande innan så jag tryckte in röret cirka 1,5-2 m och tryckte in betong 2 dm i glipan . Nästan hela kragen på betongröret fylld sedan.

Räcker det tror du?

Undrar en sak till. Håller på och sidopackar hela sträckan två rör 18 m, det tar sin lilla tid. Hur länge hade du låtit detta ta. Är väldigt noggrann själv kanske väl noggrann.....men man vill ju inte ju inte ha frånfall för att man packat dåligt. Blir ju väldigt stumt och fint men som sagt kanske lägger för mycket tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.