Isolerar om vinden och då upptäcktes att det varit en kabelbrand, det måste varit ett antal år sedan. Det ser inte så snyggt ut, men jag tänker att det inte borde vara någon större fara? Det jag skulle vilja fixa är den lilla delen där vp-röret har smält/brunnit och exponerat de inre kablarna. Jag tänker att någon råtta kan få för sig att tugga på dem och skapa en ny brand. De inre kablarna ser fräscha ut så jag utgår från att de är bytta, antingen har man struntat i branden eller inte insett att det brunnit då det reparerats underifrån. Jag tänker då att det brunnit pga kortslutning i kablar som nu har ersatts.

Tänker jag rätt? Behöver fixa detta snarast innan det kommer på ny isolering. Vad är enklaste sättet att råttsäkra en sån liten bit?
 
  • Smält isoleringsrör och exponerade kablar på vinden med tecken på gammal kabelbrand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enklaste är väl att byta dosa och hela skiten och skarva i slang till dosan sen. 90gradaren på ena röret där ser inte så rolig ut....
 
Hur ser det ut i dosan om du kikar in underifrån??
Oavsett om detta beror på regelrätt varmgång, kabelbrand eller för mycket värme från någon armatur genom historien måste det kontrolleras, rent spontant vill jag byta dosa, en halvmeter av vardera röret och FK:n i dessa.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hur ser det ut i dosan om du kikar in underifrån??
Oavsett om detta beror på regelrätt varmgång, kabelbrand eller för mycket värme från någon armatur genom historien måste det kontrolleras, rent spontant vill jag byta dosa, en halvmeter av vardera röret och FK:n i dessa.
Jag tycker det ser ut som det brunnit i dosan. Inga spår av brand på undersidan av taket. Uppenbarligen måste FK ha blivit bytta, jag kan inte se hur de klarat sig oskadda medan röret brunnit/smält. Självklart är det bäst att byta alltihop som du skriver men det är så trångt däruppe att jag vill göra minsta möjliga jobb.
 
  • Elskåpsöppning med brända kanter och elektriska kablar, utan synliga brandskador på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
Jag hade bytt dosan och och skarvat rören som ser påverkade, såå trångt ser det ju inte ut att vara, och det kostar ju mindre än 100kr i material, och går rätt fort och är okomplicerat jobb... om du känner nån elektriker som kan hjälpa dig....

Bygger man igen en sådan där grej är ju risken inte helt obefintlig att framtida ägare av huset börjar bråka kring dolda fel och liknande. Och även om de inte har nån rätt i sak eller ej, så kan det vara bra att minska risken för framtida konflikter.
 
Instämmer i kören, du ska byta det som är skadat. Ny dosa, lite vp-rör eller slang och ett par muffar och 30 minuters jobb så är det klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.