Funderade på att uppgradera innehavet av linjelaser, från den Bosch PLL360 jag har, till någon av deWalts modeller för laddbara batterier...

Frågan är om det finns tillräckligt (några?) med användningsområden för en glad hemmapulande amatör för att rättfärdiga modellen med 3x360 graders laser, framför 2x360..

PLL360 har ju bara 360 graders på den horisontella linjen, och det har jag ju upplevt som begränsande mer än en gång...

Ös på med era erfarenheter!
 

Bästa svaret

richardtenggren
Jag har en med 3x360, oftast används väl den i det horisontala planet eller en av de vertikala.

Fördelen med 3x360 tycker jag har varit när man ska få till en centrumlinje i ett rum eller korridor, då är det smidigt att kunna vrida upp lasern rätt med det tredje planet som referens. Men det går ju så klart att åstadkomma även på andra sätt.
Har även varit smidigt när jag reglat innerväggar, för att få dessa i rätvinkliga, men det är väl samma där, finns andra sätt.

Nackdelen är väl att man lätt blir medveten om att verkligheten är långt från perfekt som i 3Dmiljön ;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har en med 3x360, oftast används väl den i det horisontala planet eller en av de vertikala.

Fördelen med 3x360 tycker jag har varit när man ska få till en centrumlinje i ett rum eller korridor, då är det smidigt att kunna vrida upp lasern rätt med det tredje planet som referens. Men det går ju så klart att åstadkomma även på andra sätt.
Har även varit smidigt när jag reglat innerväggar, för att få dessa i rätvinkliga, men det är väl samma där, finns andra sätt.

Nackdelen är väl att man lätt blir medveten om att verkligheten är långt från perfekt som i 3Dmiljön ;)
Inga korridorer eller innerväggar på att-göra-listan, men utnyttjar man prisgarantin på Hornbach får man ju modellen med 3 för samma pris som den med 2...

Lite irriterande att de inte säljer de gröna lasrarna nakna, jag har batteri och ladde redan....
 
  • Gilla
Japp03
  • Laddar…
richardtenggren
Vi vet ju att det dock kommer dyka upp ett tillfälle när du behöver 3x360 inom en snar framtid, när du väl köpt en 2x360.

Du ska inte lägga klinkers, plattor eller något där man också har nytta av två ortogonala linjer på golvet?

Jag ångrar att jag råkade köpa Boschs snikvariant av GLL 3-80 med LR06-batterier! Kikade på en Milwaukee igår då jag har deras batterier, men inte värt att byta upp sig för den sakens skull känner jag.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi vet ju att det dock kommer dyka upp ett tillfälle när du behöver 3x360 inom en snar framtid, när du väl köpt en 2x360.

Du ska inte lägga klinkers, plattor eller något där man också har nytta av två ortogonala linjer på golvet?
Kakel ska det läggas inom kort..... :thinking:
 
Där linjerna möts bildas ju punkter, dvs du kan loda in saker från taket till golvet. Även från vägg till vägg i våg.

3 linjer alla gånger framför två.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Där linjerna möts bildas ju punkter, dvs du kan loda in saker från taket till golvet. Även från vägg till vägg i våg.

3 linjer alla gånger framför två.
Tackar tackar, det lär man väl få användning av förr eller senare.... (y)
 
Jag gjorde misstaget att köpa en 2x360 först, sen vart det byte ganska omgående. Nu är det en Bosch GLL 3-80 CG med mottagare i lådan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har den gamla modellen GLL 3-80 och en sak som är lite störande är att du rubbar den när du stänger av och sätter på den.
Jag vet inte om alla Bosch nya har bluetooth då du kan sätta lasern i viloläge, men det har jag på min önskelista iaf.

/Höghus
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag har den gamla modellen GLL 3-80 och en sak som är lite störande är att du rubbar den när du stänger av och sätter på den.
Jag vet inte om alla Bosch nya har bluetooth då du kan sätta lasern i viloläge, men det har jag på min önskelista iaf.

/Höghus
Du rubbar den ju för att du låser fast speglarna så de inte ska slås sönder när du flyttar den. Jag har inte tänkt på batteritiden men jag upplever den som lång utan att behöva hålla på med viloläge men det beror på använder såklart :cool:
 
L Lovan83 skrev:
Du rubbar den ju för att du låser fast speglarna så de inte ska slås sönder när du flyttar den. Jag har inte tänkt på batteritiden men jag upplever den som lång utan att behöva hålla på med viloläge men det beror på använder såklart :cool:
Du slår huvudet på spiken här, det är precis det som är obra.
Jobbigt om man vill lämna lasern och fortsätta dagen efter. Då måste man ha satt kalibreringsmärken och försöka pricka dem igen.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Du slår huvudet på spiken här, det är precis det som är obra.
Jobbigt om man vill lämna lasern och fortsätta dagen efter. Då måste man ha satt kalibreringsmärken och försöka pricka dem igen.

/Höghus
Jag skulle inte lita på att sakerna inte flyttat sig ändå så jag hade kalibrerat om ;)
 
Blev en sån här;
Bosch Professional 3 x 360° linjelaser i förpackning på trägolv köpt på rea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kunde inte motstå när Amazon reade dem, 1835 spänn på Hornbach!
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Nu kommer du att se hur sneda och vinda väggar och golv är. :D
Första du vill komplettera med är stativ och/eller stång.
Nästa steg är att du tar ut den ur huset till utemiljön och då kommer du att längta efter en LR2-mottagare.

/Höghus
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Nu kommer du att se hur sneda och vinda väggar och golv är. :D
Första du vill komplettera med är stativ och/eller stång.
Nästa steg är att du tar ut den ur huset till utemiljön och då kommer du att längta efter en LR2-mottagare.

/Höghus
Har stativ från min PLL360 kvar, det är ju rätt kasst men funkar... Beställde ett sånt här med; https://www.verktygsproffsen.se/mat...XhUgGENBIz08cJi910xl8I4CNOCU_hd0aAow3EALw_wcB hoppas det funkar bra....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.