Nu är det äntligen dags för tillträde. Köparen vill komma och inspektera lägenheten innan vi skriver hos mäklaren.
Har aldrig hört om det tidigare eller varit med om det. Någon kanske sett min tidigare tråd så det har inte varit en lätt affär. Hur skulle ni gjort ? Tacksam för synpunkter.!
 
Köparen vill väll se vad den köper?
Vill du inte låda den? eller är det nått jag missförstår.
 
T TheGame skrev:
Köparen vill väll se vad den köper?
Vill du inte låda den? eller är det nått jag missförstår.
De har besökt lägenheten två ggr. Har försökt pruta efter skrivit kontrakt
 
Många köpare vill gärna kolla en del detaljer före tillträde, kanske göra mätningar för att se hur möbler kan placeras till exempel. De flesta säljare säger ok till det. I ert fall, med krångel, bör ni vara försiktiga. Köparen ska besiktiga lägenheten före köp, och sedan få tillträde på tillträdesdagen. Tiden mellan dessa tillfällen är ert ansvar och jag skulle i vart fall avråda er från fler besök av köparen före tillträde.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
K
Vi inspekterade vårt hus precis innan tillträde för att kolla städning och få en liten genomgång av praktiska grejer (värmesystemet m.m.) med säljarna.
 
M MiaSthlm skrev:
De har besökt lägenheten två ggr. Har försökt pruta efter skrivit kontrakt
Ok ja då låter det som nån taktik dom har.
Har dom redan kollat och skrivit kontrakt, dvs accepterat priset behöver ni nog inte låta dom komma på fler besök.
 
T TheGame skrev:
Ok ja då låter det som nån taktik dom har.
Har dom redan kollat och skrivit kontrakt, dvs accepterat priset behöver ni nog inte låta dom komma på fler besök.
Precis vad jag är orolig för. Att de skall söka fel och försöka pruta. En bekant lät köpare mäta lite i lägenheten denne klagade på märken i parketten ingen hade bott i lägenheten sedan köp.
Alt. att de kommer med massa grejer innan övertagandet. De har redan frågat om de kunde komma över med grejer för de vet att lägenheten är obebodd.
 
K krille_kofot skrev:
Vi inspekterade vårt hus precis innan tillträde för att kolla städning och få en liten genomgång av praktiska grejer (värmesystemet m.m.) med säljarna.
Enl kontraktet så skall den vara städad annars får de klaga efteråt, nödvändiga bruksanvisningar finns framlagda. Det är inget hus med värmesystem m m.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
När jag köpte min lägenhet så bad vi att få möta mäklaren i lägenheten. Vi var där i kanske 2minuter och bara kollade så allt såg bra ut. Sen åkte vi till kontoret och skrev på.
 
R RPM2006 skrev:
När jag köpte min lägenhet så bad vi att få möta mäklaren i lägenheten. Vi var där i kanske 2minuter och bara kollade så allt såg bra ut. Sen åkte vi till kontoret och skrev på.
Liknande för mig, vi skrev på i lägenheten. Mäklaren hade visserligen kontoret på andra sidan stan.
 
K
M MiaSthlm skrev:
Enl kontraktet så skall den vara städad annars får de klaga efteråt, nödvändiga bruksanvisningar finns framlagda. Det är inget hus med värmesystem m m.
Då tycker jag du ska neka. Du har ingen skyldighet att ställa upp på det och har dom krånglat tidigare så behöver du inte vara den som bjuder till.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
När jag köpte min lägenhet så bad vi att få möta mäklaren i lägenheten. Vi var där i kanske 2minuter och bara kollade så allt såg bra ut. Sen åkte vi till kontoret och skrev på.
Det skulle vara ok för mig men då får köparen föreslå det. Tror det är ca 15 20 min bilväg till kontoret
 
Med tanke på strulhistoriken, skulle jag nog försöka undvika några ytterligare besök från köparen. Kanske en liten vit lögn om fullt schema?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Nu är det äntligen dags för tillträde. Köparen vill komma och inspektera lägenheten innan vi skriver hos mäklaren.
Har aldrig hört om det tidigare eller varit med om det. Någon kanske sett min tidigare tråd så det har inte varit en lätt affär. Hur skulle ni gjort ? Tacksam för synpunkter.!
Inte så ovanligt att köparen får en chans att kontrollera städningen innan tillträdet. Fördel för säljaren är att man slipper komma tillbaka till lägenheten när köparen är inflyttad och tittar på när man skurar golvet igen. Fördel för köparen är att man inte behöver flytta in sakerna i en ostädad lägenhet.

I ert fall, med den historiken ni har och eftersom de pratar om inspektion istället för städbesiktning eller något liknande, hade jag nekat. Man behöver ju inte göra det till någon större grej, bara säga att ni inte kommer ha möjlighet att genomföra det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Som alla säger är det normalt att man träffas nån dag innan tillträde för att visa städning, kanske lite guidning i föreningen för att visa hur t ex tvättstugan fungerar.

Men med tanke på att köparen verkar strulig skulle jag nog akta mig för det. Har de sagt vad de vill inspektera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.