Jag har fått massiva problem med original begränsningskabel och tre-ports-skarv som följer med Husqvarna. Kabelns hölje (Nylon) klarar inga större mekaniska belastningar, och den förtennta kopparledaren är urusel. Iofs var det utsatta områden men materialet är allmännt dåligt.
Tre-vägs-skarven höll i 4 år. Sedan var alla ingångar igenväxta och resistansen över alla kontakter var extremt dålig.
 
Miljön sliter på grejorna. Det finns massor av inlägg och historier om dessa kablar och alla de olika skarvdonen.

Det har kommit ut kraftigare kablar för de som har problem med ex. mullvadar.
Så länge det är kablage som läggs ut, ytligt på marken, lär dessa problem finnas kvar.
Har några 3M-skarvar som legat i marken nu i 7 år, än så länge inga problem.
 
Kan varmt rekommendera (än så länge) PRO-kabeln på 5,5mm tjocklek istället...
 
rampante rampante skrev:
Kan varmt rekommendera (än så länge) PRO-kabeln på 5,5mm tjocklek istället...
Vad är det för kabel? Har du en specification/inköpsplats?
 
C
E etompau skrev:
Så länge det är kablage som läggs ut, ytligt på marken, lär dessa problem finnas kvar.
HQ har förvisso gått över från den gröna kabeln till en svart kabel som dessutom är märkt "UV stabilized".
Kan tänka mig att den svarta kabeln tål solljus bättre och att det har varit ett kvalitetsproblem. Den gröna mår iallafall inte så jättebra av solljus har jag märkt, och jag kan inte tänka mig att man bytt till svart av kosmetiska skäl.
 
Mina gröna kablar är nedgrävda. Isolationen blir sprött, spricker, släpper in vatten och ledaren börjar korrodera. Hade varit bättre med en solid ledare (mindre korrosionsbenägen) och en annan typ av isolering.
 
Första resultat från korrosionsförsöket:
Korrosionsförsök med tre kablar i vatten: vit beläggning på Husqvarnakabel, Grimsholm och ren koppartråd intakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänster: Original Husqvarnakabel. Mitten: Grimsholm kabel. Höger koppar blanktråd.
Bilden visar läget efter några dagar. På vänster deltagare ser man ett vitt mycen-lik produkt som växer snabbt och t o m trillar av och sjunker till botten. Jag känner igen det från saltvattenprov med högspänningskabel med aluminium-armering.
Jag misstänker att Husqvarna originalkabel har en ledare av billig aluminium. Detta är komplett olämpligt i trädgårdsmiljö.
Jag klurar på ett enkelt sätt att påvisa koppar eller aluminium i dessa trådar. Någon avdankad kemist som har en metod för hushållsmedel? Flamfärgning?
 
Enligt uppgiften jag fick från Husqvarna i föregår har den en kärna av Cu/Al. Samma material som min kabel längst till vänster i bilden. om du kan offra e decimeter kan jag snabbt ufröa ett korrosionstest i min vetenskapliga utrustning.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Enligt uppgiften jag fick från Husqvarna i föregår har den en kärna av Cu/Al. Samma material som min kabel längst till vänster i bilden. om du kan offra e decimeter kan jag snabbt ufröa ett korrosionstest i min vetenskapliga utrustning.
Absolut, det kan jag göra. Säg till när du kan ha vägarna förbi, så styr vi upp nåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.