Har köpt hem staketribbor 28x45 för att bygga räcke till nya altanen. Till gamla altanen byggde vi ett räcke med liggande ribbor (28x45) och funderar nu på om vi ska göra det nya likadant eller om vi istället ska bygga räcket med stående vertikala ribbor. Ribborna har vi köpt, så nu är bara frågan hur vi ska montera dem för det räcke vi väljer att bygga. Bifogar några bilder på nya altanen — räcket ska dels fungera som insynsskydd från grannar, men även som fallskydd då det är en nivåskillnad till tomten nedanför.

Bifogar även en bild från Pinterest på ett räcke med stående ribbor som vi tyckte var snyggt. Våra stolpar är 95x95. Om jag då ska skruva ribborna på insidan av stolparna (ståendes likt bilden) — vad behöver jag montera mellan stolparna för att kunna fästa ribborna? Kan jag skråskruva en 45x45 upptill och nedtill mellan stolparna och fästa ribborna direkt på dem eller ska man först bygga nån ram liggandes och montera ribborna på den, som man sedan skruvar upp mellan stolparna.. ?

Och för att få det så där rakt och snyggt i ovankant (linjen med ribborna), räcker det att vara noggrann när man monterar eller rensågar man ribborna efter att de är monterade?

Ser även ut som att de monterat någon tunn plåt i ovankant för att skydda ändträet.. ser snyggt ut, men där kanske man kan köra en vanlig överliggare också.

Tacksam för tips och idéer!
 
  • Nybyggd träaltan utan räcke med synliga stolpar och utemöbler på en bakgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan med stolpar redo för räckesmontage, omgiven av trädgård och grannhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd altan med stolpar och träribbor som ligger redo för montering av räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En uteplats med ett mörkt räcke bestående av stående träribbor, bakom syns bambuväxter. Framför räcket står en soffa och plantkrukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Olof Konradsson och 1 till
  • Laddar…
Estetiskt sett känns stående ribbor mycket lättare och t.o.m. en överliggare skulle tynga ner intrycket. Är det tryckimpregnerat virke och därefter obehandlat tillför inte ändskydd något om virket i sig är av god kvalitet.
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
Nybyggd trädäck med en staketvägg av vertikala ribbor i olika bredder, arbetsstege till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde det här förra helgen, men mina ribbor är 28x70
 
  • Gilla
tennet och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar och tips! Jag har kommit fram till att köra på liggande ribbor hos oss ändå. Vi har grannar på andra sidan räcket (åt alla håll), och då tyckte vi att baksidan av räcket inte blev så snygg med reglarna som måste sitta mellan stolparna för stående ribbor. Då blev själva monteringen av de liggande ribborna diskretare, både för oss och grannarna.
 
Ett liggande trästaket som del av en utomhusterrass under konstruktion, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar fint med liggande också
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
J jhenrikj skrev:
[bild]Funkar fint med liggande också
Topp! Precis så jag tänkt montera dem. Men jag tror vi kommer sätta en överliggare som vi skruvar ovanifrån i ändträet på stolparna.
 
tennet tennet skrev:
Topp! Precis så jag tänkt montera dem. Men jag tror vi kommer sätta en överliggare som vi skruvar ovanifrån i ändträet på stolparna.
Ska ha överliggare också, men skruvar den underifrån genom översta regeln (enda anledningen till att den sitter där).
 
J jhenrikj skrev:
Ska ha överliggare också, men skruvar den underifrån genom översta regeln (enda anledningen till att den sitter där).
OK, så du skruvar den snett underifrån för att slippa skruvhål på ovansidan?

Vi ska använda tryckt virke för överliggaren och läste bara nån annan tråd här där detta diskuterades.. just att själva trallen också skruvas ovanifrån (med många fler skruv), men att den inte tar skada av det. Det blir ju snyggare utan synliga skruvhål förstås.
 
tennet tennet skrev:
OK, så du skruvar den snett underifrån för att slippa skruvhål på ovansidan?

Vi ska använda tryckt virke för överliggaren och läste bara nån annan tråd här där detta diskuterades.. just att själva trallen också skruvas ovanifrån (med många fler skruv), men att den inte tar skada av det. Det blir ju snyggare utan synliga skruvhål förstås.
Rakt underifrån tänkte jag, en 34 tjock regel upp i en 34 tjock överliggare med 56mm skruv. Vill mest slippa synliga skruv, har inga synliga i trallen heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.