Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
inkommande ledning ser ut att vara 2.5 mm² och det är TN-C. Jag kan inte råda dig till att belasta denna ledning och dess klena PEN-ledare med en elbil, tyvärr. Ta fram spaden innan tjälen sätter in.
Det var tråkiga nyheter men bra att få reda på det iallafall. Du avråder alltså från all laddning? Även med lägre ström typ 6/8A som vi pratat om här innan?

När du säger klen PEN-ledare så antar jag att du är rädd för att det kan bli varmgång i den?

Skulle en sån här kabel fungera bra att byta till och eftersom det är fem ledare så slipper jag väl PEN?
https://billigtvvs.se/el/kabel/jordkabel-n1xv/jordkabel-n1xv-5-ledare-rv-k/
 
Redigerat:
Jag tänker mest på risken för glapp eller avbrott på PEN-ledaren. Vad som händer då kan du läsa om här: https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning#sida-8

Risken ökar givetvis vid hög belastning, speciellt i din gamla kabel som verkar vara av typen EKKJ med en skärm ytterst som agerar PEN-ledare. Det är en bra kabel men små skador kan ha fått denna skärm att ärga. Men jag ska inte säga. Vet du hur gammal den är? Man skulle behöva se den på plats.

Dagens krav på PEN-ledare är minst 10 mm².

N1XV är också en bra kabel. Vilken area du ska välja beror på längden på kabeln. 6 mm² fungerar för det allra mesta och blir framtidssäkert då du troligen kan säkra upp till 25 A, men det måste man räkna på.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tänker mest på risken för glapp eller avbrott på PEN-ledaren. Vad som händer då kan du läsa om här: [länk]

Risken ökar givetvis vid hög belastning, speciellt i din gamla kabel som verkar vara av typen EKKJ med en skärm ytterst som agerar PEN-ledare. Det är en bra kabel men små skador kan ha fått denna skärm att ärga. Men jag ska inte säga. Vet du hur gammal den är? Man skulle behöva se den på plats.

Dagens krav på PEN-ledare är minst 10 mm².

N1XV är också en bra kabel. Vilken area du ska välja beror på längden på kabeln. 6 mm² fungerar för det allra mesta och blir framtidssäkert då du troligen kan säkra upp till 25 A, men det måste man räkna på.
Tack för svar. Jag kanske törs ladda med låg ström ett tag isåfall innan jag får nya kabeln på plats men känns som något man ska göra så lite som möjligt.

Öser på med ett par till frågor på en gång angående ny kabel, hoppas det är ok ;)

Jag har huvudcentralen och mätaren nere i källaren på huset, skulle man kunna dra en helt separat N1XV direkt därifrån ut till garaget och låta befintlig kabel ut dit ligga kvar? För att slippa gräva under befintlig huvudmatning till huset så skulle jag vilja dra den nya ut från källare, längs sockeln några meter över jord innan jag går ner under jord vidare ut till garaget när jag gått förbi inkommande el. Huvudmatning går längs grusgång in till huset, tänkte isåfall lägga den nya på andra sidan grusgång.

Jag gissar att en N1XV med 6mm2 ska läggas i ett 50mm rör i marken? (Vilken typ av rör?).

Behöver jag sätta upp en till undercentral i garaget eller kan denna kabel enbart mata en laddstation?

Låter detta görbart? Isåfall är det ju inte orimligt mycket jobb, en del grävande men det är ju inget jättedike direkt. :D Tror vi pratar ungefär 30-40 meter kabel men jag måste mäta upp ordentligt, kanske är kortare än vad ögonmåttet säger..
 
Mikael_L
berisen berisen skrev:
Jag kanske törs ladda med låg ström ett tag isåfall innan jag får nya kabeln på plats men känns som något man ska göra så lite som möjligt.
Hmm, det är inte värre än att du lägger handen runt och känner på uttag och skarvsladdar och sånt om det har blivit mer än handljummet, efter att det har laddat i en 2-4 timmar något.

Jag gjorde så direkt när jag laddade första gången, lät det gå en 3-4 timmar och sen kände jag efter. Sen har jag som vana att lite snabbt känna efter ibland någon gång, eller om jag laddat på ny plats. Om det inte laddats fullt, så kan man känna hur stickprppen känns när man precis avbrutit laddning och tagit ut den.
På något ställe jag var på så var den faktiskt lite småljummen, inte oroande direkt, men då det hemma är svalare så förstår jag att just det uttaget var i sämre skick.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, det är inte värre än att du lägger handen runt och känner på uttag och skarvsladdar och sånt om det har blivit mer än handljummet, efter att det har laddat i en 2-4 timmar något.

Jag gjorde så direkt när jag laddade första gången, lät det gå en 3-4 timmar och sen kände jag efter. Sen har jag som vana att lite snabbt känna efter ibland någon gång, eller om jag laddat på ny plats. Om det inte laddats fullt, så kan man känna hur stickprppen känns när man precis avbrutit laddning och tagit ut den.
På något ställe jag var på så var den faktiskt lite småljummen, inte oroande direkt, men då det hemma är svalare så förstår jag att just det uttaget var i sämre skick.
Sant, ibland behöver det kanske inte vara svårare än så. Kommer ju ta många timmar att dra i drygt 15kWh ifrån ett vanligt uttag men det är ju bara en tillfällig lösning tills vettigare kabel finns på plats isåfall. Jag brukar övertänka saker och ting så inget undantag nu ;)
 
Borde det vettigaste inte vara att byta matning till undercentral, upp med en ny undercentral, bort med dödshandsken och in med ett nytt 3-fas uttag. Så blir allt i garaget fräscht.

Easee var enl elektrikern skitlätt att montera. För oss funkar det bra. Men jag är mer tveksam till om Tibber är lönsamt för just oss. Iden är dock god, om man gör av med lite mer el på lågtaxetid.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Jag kan inte på distans avgöra om du kan belasta denna TN-C-ledning med med några högre belastningar under någon längre tid. Jag har ingen aning om hur den är förlagd och installera och hur gammal den är. Men den elfirma som installerar den kanske kan ta en titt på kabelns skick, där den går att se, och mäta upp upp, isolation mot moder jord och spänningar vid hög belastning.

Du behöver inte ta upp den gamla om du lägger ned en ny, det är din mark och jag tror inte finns några krav på att plocka upp gammal koppar efter sig. Men det är alltid bra att notera i huspärmen att det ligger en urkopplad kabel där så man vet ifall någon gräver i framtiden.

Om du gräver lite längs husväggen kanske du hittar ett markrör som den ligger i. Då finns det ju chans att enkelt byta den. Annars är det denna typ du ska ha: https://www.elbutik.se/product.html...0mm/42mmlosmeter-slat-insida?category_id=2116

Gul kabelskyddsrör av plast, hoprullad och klar för elinstallationer.

Det är helt klart en ide att mata platsen för laddstationen direkt. Men å andra sidan skulle jag vilja byta denna klena EKKJ också. Svårt att säga utan att se det på plats. Den elcentral du har i garaget lämnar inte mycket till övers, men du har tre säkringar som blir lediga efter att du skrotat den gamla dödshandsken. Det är inte fel att byta denna elcentral så att du får en JFB för de uttag du har i garaget. Då bör den kopplas utanför eventuell JFB (och grupper) i matande elcentral.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Tack för bra hjälp och bra tankar! Guld värt.

Ska fundera lite på vad som är bäst. Jag tror det blir svårt att byta ut befintlig kabel faktiskt då jag inte har en aning om var någonstans den går egentligen. Har tyvärr ingen "elkarta" där jag kan se sånt annat än var inkommande huvudledning går. Ser bara att den kommer upp ur plattan i garaget så det är kanske så att den kan få leva kvar? Det är egentligen enbart belysning som jag använder ute i garaget så det är väldigt sällan några stora förbrukare körs men jag förstår såklart tanken med att rensa bort det gamla och få en ny fin undercentral med ny fin matning från huset.

Men det är alltså tillåtet rent regelmässigt att dra ut en ny matning direkt till laddstation? Det är ju bra att ha det alternativet iallafall. Skulle jag komma på längre fram att jag vill ha en ny undercentral så går det ju att lösa framöver isåfall tänker jag?

Räcker det om man förlägger en sån kabel (N1XV-R 5G6) på 2-3 decimeters djup eller måste den ner längre? Kommer såklart stämma av detta med elektriker som ska koppla in det men bara så jag har ett hum om vilket grävjobb jag behöver göra.
 
Redigerat:
Det är helt i sin ordning att laddstationen får sin egen gruppledning, det är så det ska vara. Om den utgår ifrån huset eller garaget påverkar inte det. Nu tänker du installera en laddstation som har alla skydd inbyggda, men om du i framtiden byter till en laddstation som inte har det behöver det finnas plats i centralen för en JFB.

Elkabel bör ligga minst ett spaddjup i trädgården (35 cm). Går den under en körbana/uppfart gärna 50-70 cm, alternativt något mekaniskt skydd ovanifrån. Den där markslangen ger endast ett marginellt skydd. Sedan ska det vara sand eller fint grus i botten på diket som fyller runt kabeln.
 
Någon som vet hur det där avdraget för grön teknik fungerar? Ingår 10 meter i en "standardinstallation" som dom kallar det.

Innehåll i en standardinstallation
• Förläggning av kabel Aceflex 5G6 (max 10 meter från elcentral/undercentral)
• Håltagning (max 3 st hål inkluderat, max Ø 20 mm i betong)
• Installation en laddbox (max 20A 3-fas 14 kW)
• Installation av 3-fas 20A automatsäkringar i elcentral/fasadmätarskåp eller i ny kapsling (kostnad för ny kapsling tillkommer)
• Drifttagning av laddbox inklusive installations- och drifttagningsprotokoll

Kan/får jag köpa kabel på egen hand? Kollar jag på Tibbers prislista så vill dom ha 175:-/meter EFTER 50% avdrag för Aceflex 5G6 vilket kändes lite magstarkt när man kan köpa den på egen hand för 86:-/metern.

Blir installationsfirman grinig om jag redan skaffat kabel, markrör samt grävt dike innan dom kommer? Ska man ha 20-30 meter kabel så blir det ju ganska mycket billigare att skaffa material själv.
 
  • Prislista för elinstallationsarbeten med och utan grönt bidrag, inkluderar kabel och håltagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ujul
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Blir installationsfirman grinig om jag redan skaffat kabel, markrör samt grävt dike innan dom kommer? Ska man ha 20-30 meter kabel så blir det ju ganska mycket billigare att skaffa material själv.
Jag köpte min installation per timme istället för ett fast paketpris. Grävde diket själv och borrade i källarvägg och drog upp rör i huset stationen skulle sitta på. Elektrikern var där och lämnade slang och kabel och kom tillbaka när den var nedgrävd. Sen var det inte den billigaste elektrikern på material och tid, men det blev billigare än att ta paketpris och sen lägga på installation av ny elcentral (i det hus där laddaren sitter som tidigare bara hade en klen markkabel ut till sig), motorvärmaruttag och ett trefasuttag.

Det är väl kabel inklusive förläggning i listan. Om det är att spika fast 1m kabel på en trävägg är 100kr/m dyrt. Är det att gräva ett dike och gräva igen det är 100kr/m ett kanonpris jag skulle nappa på direkt! :D Men det kan man ju undra, då de tar 36kr/m för att dra kabel i markrör. Med andra ord bör du kunna gräva ned ett markrör och låta dem dra kabeln där.
 
Tabell som visar laddningstider och effekter för olika laddströmmar och fasanslutningar för elbilsladdare.
Enligt den här tabellen så tar det 7 timmar att ladda upp batteriet nästan fullt med ett lågt avsäkrat schuko och 4 med ett högt. Jag undrar hur många mil man kommer för installationen av en laddbox jämfört med att bara vara snål och köra på en extra "nödladdare" som man kopplar in lite halvfast? Men det är ju helt klart roligare att ha en riktig installation.
Det känns som om jag vill jämföra Lidl's skruvdragare med Festool här...
 
VidarH VidarH skrev:
[bild]
Enligt den här tabellen så tar det 7 timmar att ladda upp batteriet nästan fullt med ett lågt avsäkrat schuko och 4 med ett högt. Jag undrar hur många mil man kommer för installationen av en laddbox jämfört med att bara vara snål och köra på en extra "nödladdare" som man kopplar in lite halvfast? Men det är ju helt klart roligare att ha en riktig installation.
Det känns som om jag vill jämföra Lidl's skruvdragare med Festool här...
Idag verkar det med fast pris och avdrag gå att få en Easee installerad för 6.500 (jag har bara sett reklamen, inte kollat upp då jag redan har laddare, men som jag tolkar det laddare+arbete). Det är oerhört billigt tycker jag. Det lär väl inte ingå en extra laddkabel (som ofta följer med bilen) eller en extra kapsling om det inte finns att tillgå plats i befintlig.

Om inte för laddtiden så för att slippa joxa med kabeln med klump tycker jag det är värt pengarna. Nu ska jag snart lämna igen min PHEV, och ev blir det tyvärr inte eldrivet som nästa bil. Men till näst-nästa blir det garanterat det. Men under dessa två år har det varit värt pengarna att slippa klumpen, plus jag inte hade något uttag som funkade nära bilen, så snålvarianten hade inte funkat.
 
VidarH VidarH skrev:
[bild]
Enligt den här tabellen så tar det 7 timmar att ladda upp batteriet nästan fullt med ett lågt avsäkrat schuko och 4 med ett högt. Jag undrar hur många mil man kommer för installationen av en laddbox jämfört med att bara vara snål och köra på en extra "nödladdare" som man kopplar in lite halvfast? Men det är ju helt klart roligare att ha en riktig installation.
Det känns som om jag vill jämföra Lidl's skruvdragare med Festool här...
Haha tanken har slagit mig med.. säg 10-12k totalt för installation av box plus elektrikerjobb för att dra ny kabel ut till garaget. Det är ju ganska många mils laddning man får för dom pengarna..

Meen det är ju kul med nya prylar också förstås :crysmile:;)
 
Jag är som sagt mest nyfiken. Absolut ingen koll på lämplighet och bekvämlighet för olika lösningar...
Men jag håller med om att det är bra att framtidssäkra kabeln för man vet ju att det förmodligen står en 3x16/32A eller motsvarande laddbox där inom 20 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.