Har just fått kommunens nybyggnadskarta. Vår tänkta placering av huset visar sig hamna med ett hörn ca 1,5 meter in på prickad mark i anslutning till vägen. Bredvid vägen finns en 6 meter bred remsa som man inte får bebygga. Står nu inför två alternativ;

1. Fortsätter enligt plan och ansöker om bygglov med nuvarande placering. Om jag förstått rätt innebär det att alla grannar kommer att tillfrågas om vi bygger på prickad mark? Får de då större makt att stoppa en sådan planering? Är kommunen benhård på att man inte får snika på deras förbud? (Nacka kommun, Stockholm)

2. Vi försöker placera huset utanför prickat område. Detta kommer att resultera i en mycket större grundkostnad. Dessutom kommer huset att hamna högt upp och den plana delen av tomten kommer att kännas för lågt ner för att den ska "sitta ihop" med huset.

Vilket alternativ skulle du ha valt? Vad är för och nackdelar med alternativen?

Kan tillägga att den enda granne som eventuellt kommer att ha invändningar mot bygglovet är den som bor närmast hörnet som hamnar på prickad mark, öster om oss. Deras kvällssol kan försvinna på sentimmarna pga nybygget.
 
Vi har bygt en meter in på prickad mark. Pratade med handläggaren på kommunen innan bygglovet lämnades in och det var inga problem.
 
lgf02001 skrev:
Vi har bygt en meter in på prickad mark. Pratade med handläggaren på kommunen innan bygglovet lämnades in och det var inga problem.
Var byggde ni? Ringde du upp handläggaren och liksom förkollade för ditt hus specifikt, eller frågade du bara generellt? Innebar det att grannar fick mer att säga till om när ni byggde på prickad mark?
 
Det där med prickad mark är nog mer kommunen som har med att göra. Det är mark som kommunen av någon anledning inte vill att man bygger på. Att ha 6m prickat ut mot gatan är ganska vanligt. Jag tror att skälet är att kommunen vill ha möjlighet att bredda gatan.

Det besked jag har fått är att prickad mark är "helig". Det skall i princip vara omöjligt att få bygglov där. Nu har jag hört talas om flera som fått bygglov på prickad mark. Så den kanske inte är så helig längre.

Vi har själva ett hörn som sticker in på det som skall vara prickat någon meter, men vårt hus fanns före både gatan och detaljplanen. Så där har man i detaljplanen gjort en liten buktning på prickgränsen, så att vårt hus inte står på prickat.
 
Jag ringde specifikt för att få ett besked om vårat bygge. Vi ville göra en utbyggnad på vårt hus och så som vi ville lägga utbyggnaden hamnade den drygt 1 m in på prickad mark. Handläggaren som jag hade att göra med sa att det inte var något problem när det rörde sig om så lite. Våran tomt gränsar också mot vägen / hörntomt. Enligt henne var de generösare med bygge på prickad mark när det inte gränsar mot ngn annan fastighet. Vi bor i Eskilstuna.
 
hempularen skrev:
Det där med prickad mark är nog mer kommunen som har med att göra. Det är mark som kommunen av någon anledning inte vill att man bygger på. Att ha 6m prickat ut mot gatan är ganska vanligt. Jag tror att skälet är att kommunen vill ha möjlighet att bredda gatan.
Det handlar inte bara om gatan utan om en massa andra saker. T.ex. att kunna gräva ned rör samt el & tele-ledningar, kunna sätta upp gatubelysning utan att boende störs, sköta snöröjningen utan risk för skador på byggnader, anlägga framtida cykelbanor, låta husägaren kunna ha en parkeringsplats framför huset utan att gatan tas i anspråk, låta växtligheten utvecklas, få plats med brevlådor och sophämtning, kunna ordna med bullerskydd om så krävs och kunna ha en offentlig gatumiljö som inte inkräktar på det privata.
 
Swetrot skrev:
Det handlar inte bara om gatan utan om en massa andra saker. T.ex. att kunna gräva ned rör samt el & tele-ledningar, kunna sätta upp gatubelysning utan att boende störs, sköta snöröjningen utan risk för skador på byggnader, anlägga framtida cykelbanor, låta husägaren kunna ha en parkeringsplats framför huset utan att gatan tas i anspråk, låta växtligheten utvecklas, få plats med brevlådor och sophämtning, kunna ordna med bullerskydd om så krävs och kunna ha en offentlig gatumiljö som inte inkräktar på det privata.
Okej, men för oss går de flesta av de här möjligheterna bort för kommunen eftersom hörnet vi pratar om står på berg i dagen (nästan). Det är en nivåskillnad mellan gata och hörn på ca 1,5 - 2 m. Parkeringsplats har vi redan. Gatan är en kort gata med återvändsgränd så buller och en störande offentlig miljö är det ingen risk för. Huset kommer att hamna ca 4,5 meter från vägkanten så det är ingen risk att vi förstör för eventuella ljusinstallationer och annat.
 
  • Gilla
nicke_ask
  • Laddar…
lgf02001 skrev:
Enligt henne var de generösare med bygge på prickad mark när det inte gränsar mot ngn annan fastighet. Vi bor i Eskilstuna.
Tomten som vi gränsar mot närmast hörnet har byggt sitt hus 6 meter exakt från väg, men de har rest en 60 cm murad mur precis vid vägkanten. Om de får göra så borde det väl inte vara förbjudet för oss att bygga 4,5 meter från vägen, eller vad tror ni?
 
sjutumfyra skrev:
Tomten som vi gränsar mot närmast hörnet har byggt sitt hus 6 meter exakt från väg, men de har rest en 60 cm murad mur precis vid vägkanten. Om de får göra så borde det väl inte vara förbjudet för oss att bygga 4,5 meter från vägen, eller vad tror ni?
Ring kommunen och fråga vad dom tror - det är gratis :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Ring kommunen och fråga vad dom tror - det är gratis :)

/K
Sist jag kollade var det gratis att fråga på byggahus.se också... ;-)
 
Men det är kommunen som bestämmer.
 
Hej,

Vi bygger också med några kvadratmeter av huset på prickmark, eller har ambitionen att göra så ska man väl säga. Så fort vi avvek från detaljplanen sa kommunen att de måste gå ut med ett granngodkännande. Initialt hade de sagt att de kan godkänna mindre avvikelser. I vårt fall har det här inneburit att processen tagit c.a 3 månader längre (med lite tur får vi vårt bygglov i maj, då har det tagit dryga 6 månader... suck!).

Byggnadsnämnden har nu sagt att de inte har några problem med prickmarken, vilket också 5 av 6 grannar godkände. Den 6:e har motsatt sig allt och inte velat prata med oss alls, trots att vi verkligen sträckt ut en hand för att kunna föra en dialog - vilket är tråkigt förstås.

Så, vi håller nu tummarna för det här.

Ha det gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.