Har en kamin på övre plan som jag mer än gärna eldar i. Men jag vill ha ned värme till undervåningen. I hörnet av rummet där kaminen är finns en spiraltrappa ned till undervåningen. Jag tänker att jag kunde montera en fläkt i taket över trappen och på så sätt få ned värme.
Någon som kan guida mig om detta fungera eller inte ? Typ av fläkt i så fall ?
Finns det något annat (smidigt sätt) att lösa detta på. Takhöjden är 2,50.
 
  • Övre våning med spiraltrappa och barnkonst på väggarna, tänkt för att diskutera värmetransport till undervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Flytta fläkten som redan sitter i taket?
Det går ofta att byta håll, hur de snurrar. Se till att den blåser neråt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Har du FTX-system? Isåfall är det väl bara att forcera lite mer flöde ett tag så återvinns värmen dit ner. Annars stiger varm luft och borde vara lite knepigt att få ner genom trappor (inte för att jag försökt).
 
S sjoelund skrev:
Har du FTX-system? Isåfall är det väl bara att forcera lite mer flöde ett tag så återvinns värmen dit ner. Annars stiger varm luft och borde vara lite knepigt att få ner genom trappor (inte för att jag försökt).
S sjoelund skrev:
Har du FTX-system? Isåfall är det väl bara att forcera lite mer flöde ett tag så återvinns värmen dit ner. Annars stiger varm luft och borde vara lite knepigt att få ner genom trappor (inte för att jag försökt).
Blir nog väldigt svårt att göra så, många har inte FTX. Jag har samma problem. Blir super varmt uppe, värmen dras ned pga det och det blir lite kyligare nere. Dock återvinns lite värme via frånluft men de sitter inte där den mesta värmen är då.
 
Mycket tveksamt att en sådan takfläkt kan trycka ned varmluft en våning, den sätter nog till största delen luften i rörelse i det rum den finns. Varm luft från nedervåning vill också förflytta sig uppåt via trappan.
 
Det lär inte fungera, luften som trycks ned kommer att behöva komma från någonstans, dvs från sidan och hur tar den sig dit? Jo, genom att luften som trycks nedåt kommer att gå åt sidan.

Att borra en enkel ventilationskanal (ett hål rakt ned helt enkelt) genom golvet (och sätta en fläkt i den) skulle ge större flyttning av värme mellan våningarna. för att få riktigt bra effekt så dra den längs med väggen och ta luft från taket på ovanvåningen och släpp ut den vid golvet på våningen under.

Här är ett exempel från Biltema på vad som skulle kunna användas:
- https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven...Di0oGssmh3w1DbX2JZoJE3ITJdamE2SMaAnqsEALw_wcB
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det lär inte fungera, luften som trycks ned kommer att behöva komma från någonstans, dvs från sidan och hur tar den sig dit? Jo, genom att luften som trycks nedåt kommer att gå åt sidan.

Att borra en enkel ventilationskanal (ett hål rakt ned helt enkelt) genom golvet (och sätta en fläkt i den) skulle ge större flyttning av värme mellan våningarna. för att få riktigt bra effekt så dra den längs med väggen och ta luft från taket på ovanvåningen och släpp ut den vid golvet på våningen under.

Här är ett exempel från Biltema på vad som skulle kunna användas:
- [länk]
Att förflytta varmluft och troligtvis att ts vill ha de det ljudlöst kräver stora volymer och det blir för liten volym med den kanalen. Magkänslan säger 160 mm eller större diameter, samt en fläkt som tar stora volymer.
 
A AndersS skrev:
Att förflytta varmluft och troligtvis att ts vill ha de det ljudlöst kräver stora volymer och det blir för liten volym med den kanalen. Magkänslan säger 160 mm eller större diameter, samt en fläkt som tar stora volymer.
Jag håller med. Det beror iofs på hur mycket värme man vill flytta. Jag inser nu i efterhand att det kunde tolkas som att det röret skulle räcka, men jag syftade enbart på principen.

Jag har problem att få upp värmen till ovanvåningen från kaminen på bottenvåningen i mitt hus och då har jag ett mycket större trapphus än TS och fördelen av att värmen söker sig uppåt. Men hur stort problemet blir beror också på vad man försöker åstadkomma, en liten fläkt genom väggen gör mycket skillnad för att flytta värmen till dotterns sovrum. Men det är ytterst varierande vad som krävs utifrån förutsättningarna.
 
Jag har samma bekymmer i Attefallshuset, har precis investerat i en Airmove 2.0 för att flytta luft från källaren så att värmen kan dra ner genom trappan. Efter att ha läst massor om det sk lock som lägger sig vid trappan så behöver man skapa ett undertryck där nere så ska det funka. Men det behövs mycket luft för att värma källaren.
Och takfläkten ska INTE trycka luften neråt, den ska dra upp kalluften och trycka den utmed taket. Annars upplever man det som drag, dvs kallare.
Hjärnan är konstig.... ;-)
 
  • Gilla
manner
  • Laddar…
Tack för alla svar angående detta. Jag inser att det inte är så smidigt att transportera ned värmen till undervåningen. Misstänker att förslaget från "packman42" vore det bästa alternativet, men innebär ju också större ingrepp. Hade hoppats på att det skulle finnas en tystgående fläkt med bra stråle rätt ned som kunde blåsa ned värmen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.