H
hej
Har fått ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Vi flyttade in i huset från 70 talet för 5 dagar sedan. Idag har varmvattenberedaren gått sönder. Enligt säljarna själva så är varmvattenberedaren insatt förra året och är från 95 dock nästan aldrig använd. Så vad gäller, är det bara för oss att le och betala en ny eller har vi rätt att kräva att säljarna hjälper till med antingen reperationen eller en liten del av kostnaden för en ny om det ej skulle gå att laga den. Skulle bli mycket tacksam för råd.

mvh Kerstin
 
Säljaren är inte ansvarig när er varmvattenberedare går sönder. Förstår inte riktigt hur du tänker..?
 
Bara att le och reparera eller stoppa dit en ny, tyvärr. Ett begagnat hus köps i befintligt skick och en beredare från -95 är tolv år gammal. That´s life.
 
H
hejsan jag menar så här:
Har man någon "garanti" kan jag förvänta mig att en varmvattenberadre från 95 som knappt är använd håller mer än 5 dagar.

mvh Kerstin
 
H
hej
tack så mycket för de snabba svaren då vet jag.

mvh Kerstin
 
Hemmakatten
När vi köpte vårt förra hus (byggt 64 och nytt kök 90, vi köpte 97) så gick diskmaskinen sönder tre dagar efter tillträdet. Vi ringde inte ens till säljarna, utan maken åkte iväg o köpte ny diskmaskin (mkt billig Hoover) som sedan höll de 10 åren vi bodde i huset.
 
husdrommaren skrev:
hejsan jag menar så här:
Har man någon "garanti" kan jag förvänta mig att en varmvattenberadre från 95 som knappt är använd håller mer än 5 dagar.
En del företag kör ju med långa garantitider på varor, men jag skulle bli förvånad om företaget som varmvattenberedaren köptes av har över 10 års garanti på denna (och har ni någon garantisedel för den?).

Att den bara är använd i 5 dagar påverkar inte garantin. De som sålde huset till er har inget med saken att göra.
 
Förmodligen det som varit felet, att den inte varit använd, detta talade säljaren även om. Påminns om bilen jag tog över efter min mor, en folka som gått 2400mil på 10 år. Aldrig haft någon bil med så mycket problem som med den, bl a alla packningar var totalt uttorkade, till bromsar, motor och växellåda.
 
Huset är köpt i befintligt skick.
Sådant som var helt vid övertagandet och som inte går att hänföra till dolt fel går inte att få någon kompensation för.

Med tanke på varmvattenberedarens ålder finns det ingen varugaranti heller att luta sig tillbaka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.