A aekeberg skrev:
Väldigt fint växthus! Vad är det för tegel i golvet? Vanligt murtegel eller speciellt avsett för golvläggning?

//Anders
Det är tumlad sten, tror den heter "marksten rustik" hos st eriks. Vi köpte den begagnad och därför hade stenarna blivit lite olikfärgade vilket vi gillar :)
 
F Fabiano skrev:
Har du blivit färdig med ditt växthus från Willab? Jag beställde ett greenroom som levereras i juni, kanske har du lite erfarenhet kring problem med monteringen eller flöt det på utan hinder?
Vad gäller monteringen så gick det hyfsat smidigt. Det jag lärde mig var att delarna är kapade med väldigt stor precision. Om det någonstans gick trögt så var det för att någon list hade hamnat i kläm eller något sådant. Pga av detta fick jag också problem när vi skulle montera fönstren. När man skruvar fast de vertikala reglarna mot golvsockeln blev det ibland ett litet mellanrum mellan regeln och den lilla listen som fungerar som stopp, något som knappt märktes och som jag inte tänkte på i monteringen av reglarna. Detta lilla mellanrum gjorde att det inte gick att trycka in listen som tätar mot glasen och jag fick skruva loss och trycka in reglarna så de låg dikt an mot listen. Så var noga med detta under monteringen. Om du inte förstå så kan jag försöka rita och förklara.
 
  • Närbild av monterad fönsterregel med ett litet mellanrum mellan regeln och stopplisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väldigt fint ut! Tack för tipset om reglarna. Väldigt intressant med hur ni gjorde grunden till växthuset. Den lösningen som ni gjort känns enkel och smart. Jag skall lägga upp mer bilder när formningen är påbörjad för grunden. Kommer du på något mer så skriv gärna.
 
F Fabiano skrev:
Ser väldigt fint ut! Tack för tipset om reglarna. Väldigt intressant med hur ni gjorde grunden till växthuset. Den lösningen som ni gjort känns enkel och smart. Jag skall lägga upp mer bilder när formningen är påbörjad för grunden. Kommer du på något mer så skriv gärna.
Hallå igen!
Kom på en sak till. Vi ville ha lite öglor i taket för att sätta fast vajrar för tomatplantor mm. Willab har bultar som man vrider in i spåren som finns i reglarna, finns i lite olika utförande https://www.willabgarden.se/produkt.../skruvar-och-beslag/twist-in-bult-brmed-ring/. Vi tyckte dock dessa kändes lite klena för större belastningar och valde att köpa lite robustare öglor som vi satte fast i en vanlig M6 bult. Med en vanlig M6 tillsammans med lyftöglan får du större anläggningsyta och mindre risk att grejerna går sönder. Dock måste man sätta i M6 bulten innan slutmontering av reglarna annars får du inte in den. Köpte öglorna här: https://www.lyftonline.se/lyftoglor...82/lyftoglemutter-din-582-m6-maxlast-0-07-ton
 
  • Robust ögla monterad på en M6-bult i ett växthustak, använd för att hålla upp växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fabiano
  • Laddar…
Har funderat på växthus i framtiden och jag tror en kakelugn eller rörspis vore bättre än en kamin.
 
Det är det också, jag har haft det men såg tyvärr inte elden i de jag hade.
Men de var ett smycke i sig.
Har några kvar om någon är intresserad.
 
  • Antik kakelugn med utsmyckade metallpartier framför en tegelvägg, utan synlig eld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dekorativ kakelugn utan eld, placerad på en veranda omgiven av växter och trädgårdsmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelugn i metall med dekorativa detaljer står i ett rum, ej i bruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dekorativ svart kamin med utsmyckade metallinslag står i ett hörn med ved bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
Min plan vore att mura en egen från tegel och ha en skorsten som också är murad, eller återanvända en finsk plåtugn (murad av tegel på insidan med kanaler, kan eldas hårdare än vanliga kakelugnar), alltså ganska stora grejer, så dom ska ha massa att behålla värmen ett tag efter man eldat.

Här är dock en i halvstorlek:
Ponttouuni_3.jpg
 
F Fabiano skrev:
Har du blivit färdig med ditt växthus från Willab? Jag beställde ett greenroom som levereras i juni, kanske har du lite erfarenhet kring problem med monteringen eller flöt det på utan hinder?
Hur har det gått för dig med monteringen av växthuset? Har du fått till det??
 
Har funderat på att skriva lite när frustrationen varit som störst men försökt att förtränga det lite. Beställde i mars, gjutning av platta skedde i maj och leverans skulle ske v29, ordnade med lite semester men fick sedan besked att det skulle komma delad leverans v33-34. Flyttade på semestern och v32 meddelade de att leverans skulle först ske v46. 17v försenat pga Corona eller halvledare . Känns lite märkligt men med tanke på att jag gjutit och betalat vid beställningen så får jag nog försöka finna mig i situationen. Hur har era växthus fungerat under året? Kanske några bilder eller uppfinningar som är gjorda? Skall lägga upp en bild på plattan under morgonen!
 
Trist, lider med dig.
 
Här kommer en bild på plattan, jag valde att dra vatten och el i varsitt hörn på plattan för att förhoppningsvis få till en lösning senare när växthuset är monterat. Jag har golvvärme i plattan som bara skall cirkulera med låg temp/ glykol för att inte frysa under vintern.
 
  • Betongplatta med installationer för vatten och el i hörn, vid sjö, förberedd för växthus med golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Härlig placering av växthuset, där kommer ni få många fina kvällar! Tråkigt att höra med leveransen, 17 veckor är ju inte direkt lite heller. Får du någon ekonomisk kompensation? Vi beställde en del tillbehör, och på dessa fick vi rätt mycket rabatt på! Ska se om jag kan ta lite bilder i helgen!!
 
De erbjuder 5% rabatt eller 10% i form av presentkort vilket det lutar åt då jag tror att jag kanske skall komplettera med några fönster för att bygga ihop det med vårt hus. Jag skall se till att dokumentera lite bättre när det anländer och lite kring hur uppvärmningen fungerar!
 
T
Borde vara billigast att köpa något flak med större gravljus/blockljus och några lyktor.
3-4 st så borde man hålla det frostfritt och brinner dom nästan en vecka så är det rätt lätt att hinna byta ut.
Om man nu ser det för växternas skull och inte att man ska vara där.

För att värma upp så man kan vara där så är en gasolkamin bäst och billigast.
Vämer upp på 5 min och håller varmt länge och billigt.
 
T TH885 skrev:
Borde vara billigast att köpa något flak med större gravljus/blockljus och några lyktor.
3-4 st så borde man hålla det frostfritt och brinner dom nästan en vecka så är det rätt lätt att hinna byta ut.
Om man nu ser det för växternas skull och inte att man ska vara där.

För att värma upp så man kan vara där så är en gasolkamin bäst och billigast.
Vämer upp på 5 min och håller varmt länge och billigt.
Tveksam till den lösningen! Vi testade det när vi hade ett mindre växthus men det blev rätt sotigt av ljusen. Håller dock med om gasolkaminen. Dock får man vara noga med ventilation. Blir snabbt dålig luft annars!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.