9 100 läst · 28 svar
9k läst
28 svar
Vill utbilda mig till snickare eller elektriker
Ajajajajaj inte bra av mig... som straff skall jag sova ute på min grusade uppfart i natt utan täcke eller kudde.Mikael_L skrev:
Och i morgon när frugan vill ge mig morgonkaffe skall jag kasta det på grannens fula bil
Ja, dvs om man passerar brytgränsen.J Johan456 skrev:
Alltså inte före sociala avgifter.
Äsch, detta blev en fråga som tog för mycket plats, det var inte min mening.
Min tanke var att om tråden kommer att handla en del om lön, så kommer det bli förvirrande om del skriver om lön efter skatt, andra före.
Typ
Men snickare har bra lärlingslön, de får 19000:-
Men en fullbetald 1års elektriker får ju bara 21000:-
Min kompis jobbar på burger king, han får 25000:-
Tja, vem tjänar mest? Vilket är angivet skattat? Vilken kommuns skattesats isåfall?
Samtidigt kan jag tycka att kunna något om elektriker eller snickare kan vara roligare stt jobba med än flippa burgare på burgerking, dessutom väldigt användbart hemma i husMikael_L skrev:Ja, dvs om man passerar brytgränsen.
Alltså inte före sociala avgifter.
Äsch, detta blev en fråga som tog för mycket plats, det var inte min mening.
Min tanke var att om tråden kommer att handla en del om lön, så kommer det bli förvirrande om del skriver om lön efter skatt, andra före.
Typ
Men snickare har bra lärlingslön, de får 19000:-
Men en fullbetald 1års elektriker får ju bara 21000:-
Min kompis jobbar på burger king, han får 25000:-
Tja, vem tjänar mest? Vilket är angivet skattat? Vilken kommuns skattesats isåfall?
27-28 efter skatt med bara gymnasieutbildning är riktigt bra lön! Tycker man det är dåligt så bör man lyfta blicken lite och kolla hur verkligheten ser ut för andra yrkesgrupper . Det finns ett stort antal akademiker i Sverige som har lön i spannet 30-40 brutto - och då ska du betala 1000-2000 i månaden på skattade pengar för studielånen. Jag vet, för det var den världen jag lämnade till förmån för halva bruttolönen som lärling.
Har räknat lite på hur mycket pengar jag missar i inkomst och pensionsinbetalningar under utbildning och de första åren. Jag slutade räkna när jag närmade mig två miljoner, men kan lugnt säga att för mig är det värt varenda spänn. Som elektriker blir jobbet klart nån gång, det går att påverka slutresultatet och man behöver oftast inte tänka på jobbet under semestern eller annan ledighet.
Slutlönen blir väl för de flesta elektriker på rätt sida 30 och mer runt 35, men det varierar ju väldigt mycket beroende på var i landet man jobbar.
Har räknat lite på hur mycket pengar jag missar i inkomst och pensionsinbetalningar under utbildning och de första åren. Jag slutade räkna när jag närmade mig två miljoner, men kan lugnt säga att för mig är det värt varenda spänn. Som elektriker blir jobbet klart nån gång, det går att påverka slutresultatet och man behöver oftast inte tänka på jobbet under semestern eller annan ledighet.
Slutlönen blir väl för de flesta elektriker på rätt sida 30 och mer runt 35, men det varierar ju väldigt mycket beroende på var i landet man jobbar.
Intressant i sammanhanget är att titta på byggnadsavtalet med flera, där man har begreppet vuxenlärling i avtalet. Det ger ca 2000 kr mer brutto än om man kommer direkt från gymnasiet. Det begreppet finns inte i installationsavtalet. Där tycker jag elektrikerförbundet kunde förhandlat fram bättre avtal för vuxna.
Jag fick bättre ingångslön som lärling än avtalet.
Jag fick bättre ingångslön som lärling än avtalet.
Jobbar du som elektriker och donar el hemma så vet du troligen vad du håller på med och (nästan) ingen kommer ifrågasätta om det är hempul - även om det i lagens mening inte är tillåtet.
Får man ta hem firmans prylar/instrument så kan man kolla upp sin (eller polarens, morsans ) anläggning på ett sätt som inte går utan rätt prylar.
Får man ta hem firmans prylar/instrument så kan man kolla upp sin (eller polarens, morsans ) anläggning på ett sätt som inte går utan rätt prylar.
Liksom är de mer värt att gå som snickare än elektriker om man vill göra lite saker hemma t.ex?
Tänker man behöver ju behörigheter osv för att installera el o så, men en snickare kan ju igentligen bygga vad som utan behörigheter hit o dit.
Tänker man behöver ju behörigheter osv för att installera el o så, men en snickare kan ju igentligen bygga vad som utan behörigheter hit o dit.
Jösses, hur kan något sånt här va så svårt att bestämma sig för xD, alltså man vill ju jobba med något av de här, samtidigt vill man ju ha lite användning för de utanför jobbet.
Riktigt osäker på vad man vill utav dessa två. Lönen i sig vet jag ju bli bättre över tiden så de är oväsentligt just nu, fått några bra svar från er men skulle vilja veta mer om elektriker samt snickare livet så att säga
Riktigt osäker på vad man vill utav dessa två. Lönen i sig vet jag ju bli bättre över tiden så de är oväsentligt just nu, fått några bra svar från er men skulle vilja veta mer om elektriker samt snickare livet så att säga
Jag skulle vilja påstå att som elektriker har du ett mycket bredare spektrum att utveckla dig inom, och/eller falla tillbaka på när du blir äldre.
Det kan väl lätt hända att du hamnar i något slags allmän installationsel, kanske på byggen och så, eller får gå på service efter något enstaka år efter att du visat dig mer självgående. Kanske hamnar på någon industri eller likn, som industrielektriker.
Men du kan förstås hamna något helt annanstans direkt också, en av mina bästa vänner ramlade direkt in i en firma som körde styr, det första efter gymnasiet, bytte sen arbetsgivare och växlade om till mer vanlig installationsel i en massa år, men rätt varierande då det var en stor arbetsgivare med många fasta kunder med stora och varierande anläggningar.
Nu slutligen såhär 10 år innan pension går han runt och grejar med larm, passagesystem och lite övervakningssystem.
Och jag har frågat om han tycker det är bra, eller om det är tråkigt att inte hålla på med lite ordentlig el, och får till svar att det är väl så stort, varierande och utvecklande, men framförallt skönt att någon vecka ibland går han inte runt med mer än en 3,5mm mejsel och avbitare, och ibland bär på en liten kabelrulle.
Det är nog lite skönt att inte behöva bära alla kg verktyg på sig varenda dag när man blir lite äldre.
Inom el kan man greja med installationsel, man kan hamna på distribution (och HSP), man kan hamna på styr och greja mest i apparatskåp, man kan gå på service och ha som regel korta uppdrag men otroligt varierande. Det kan bli larm, brandlarm, tele.
Bara för att ta ett litet axplock av alla områden man aktivt kan söka sig till, eller som det blir för många, lite av slumpen vad det blir. Men oavsett är det inte så troligt att man kommer göra samma sak hela yrkeslivet.
Och sen kan man också till sist hamna i att man projekterar, ritar/caddar, besiktigar, utbildar eller går mest som projektledare osv.
För att inte tala om att ta egen behörighet och sen starta eget.
Inte för att snickare heller är utan möjligheter att variera sig och/eller utveckla sig, men jag tror elektrikerna har betydligt fler vägar framåt.
Det kan väl lätt hända att du hamnar i något slags allmän installationsel, kanske på byggen och så, eller får gå på service efter något enstaka år efter att du visat dig mer självgående. Kanske hamnar på någon industri eller likn, som industrielektriker.
Men du kan förstås hamna något helt annanstans direkt också, en av mina bästa vänner ramlade direkt in i en firma som körde styr, det första efter gymnasiet, bytte sen arbetsgivare och växlade om till mer vanlig installationsel i en massa år, men rätt varierande då det var en stor arbetsgivare med många fasta kunder med stora och varierande anläggningar.
Nu slutligen såhär 10 år innan pension går han runt och grejar med larm, passagesystem och lite övervakningssystem.
Och jag har frågat om han tycker det är bra, eller om det är tråkigt att inte hålla på med lite ordentlig el, och får till svar att det är väl så stort, varierande och utvecklande, men framförallt skönt att någon vecka ibland går han inte runt med mer än en 3,5mm mejsel och avbitare, och ibland bär på en liten kabelrulle.
Det är nog lite skönt att inte behöva bära alla kg verktyg på sig varenda dag när man blir lite äldre.
Inom el kan man greja med installationsel, man kan hamna på distribution (och HSP), man kan hamna på styr och greja mest i apparatskåp, man kan gå på service och ha som regel korta uppdrag men otroligt varierande. Det kan bli larm, brandlarm, tele.
Bara för att ta ett litet axplock av alla områden man aktivt kan söka sig till, eller som det blir för många, lite av slumpen vad det blir. Men oavsett är det inte så troligt att man kommer göra samma sak hela yrkeslivet.
Och sen kan man också till sist hamna i att man projekterar, ritar/caddar, besiktigar, utbildar eller går mest som projektledare osv.
För att inte tala om att ta egen behörighet och sen starta eget.
Inte för att snickare heller är utan möjligheter att variera sig och/eller utveckla sig, men jag tror elektrikerna har betydligt fler vägar framåt.
Okej ja de låter rätt sä bra, "sliter i en lch ber en kolla en snabb grej"? XDMikael_L skrev:
Liknande trådar
-
Vill lära mig ALLT om altanbygge
Byggmaterial & Byggteknik -
Utbildar mig till golvläggare - Tips på era favoritverktyg?
Golv -
Vill inte låta mig ladda
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Jag vill riva ut centraldammsugaren, övertala mig varför jag bör spara på den.
Miljö & Hälsa -
Vill utbilda mig till snickare. Egenföretagare.
Studenter