Hej
Har fått ett delikat problem då min murning inte gick jämnt upp med nivån jag hoppats. Det diffar ca 6 cm under.
Ovanför kommer en fasad i trä stå.
Jag tänker mig följande lösningar
1) bygga en gjutform och fylla med betong och armeringsjärn
2) kapa likadana murblock som jag har i höjden 5 cm och mura.
Hur skulle ni löst detta?
Ett proffs hade givetvis inte hamnat i denna situation.
Mvh
Fredrik
 
  • Otillräckligt murad struktur med synlig höjdskillnad på ungefär 6 cm under en träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller måttstock mot träfasad ovanför murblock där det är 6 cm nivåskillnad ned till betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste det vara murat ända upp? Annars kan du kanske fylla upp 1 cm med bruk och därefter lägga en "extra" 50 mm syll ?
 
Hej
Ja det är ju ett alternativ. Jag tror dock att det kommer synas och se lite konstigt ut om man tittar från hörnet så man ser fasaden där.
Men enormt tack för svaret.
Mvh
Fredrik
 
  • Hörn av hus med synlig isolering och hörnlist intill brun träpanel och vitmålad fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vad tror ni om att "skiva" lecablock på längden med tigersåg. Skivor på ca 5 cm i höjd. Kan sådana bli för klena då man ställer syllen ovanpå? (fasaden ovanpå kommer inte vara bärande som tur är)
 
Gjut ett armerat krön.
 
useless useless skrev:
Gjut ett armerat krön.
Hej
Tackar för svaret, ja jag tänkte nästan det då borde man ju få det nästan exakt. Vet du om det är gängse att göra så när oturen är framme? I detta fall borde gjutningen bli ca 6 cm tjockt, det är inte för klent?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Halloj, hade ett liknande problem med min grund för ett växthus. Jag gjöt finbetong ca 5-6cm på "toppen" (armerat så klart) för att det skulle bli jämnt. Även jag vet inte om man "borde" göra så, men än så länge ser det bra ut :)
Lycka till!!
MVH
/Nicklas
 
A arnehavre skrev:
Halloj, hade ett liknande problem med min grund för ett växthus. Jag gjöt finbetong ca 5-6cm på "toppen" (armerat så klart) för att det skulle bli jämnt. Även jag vet inte om man "borde" göra så, men än så länge ser det bra ut :)
Lycka till!!
MVH
/Nicklas
Hej, tackar för svaret!
Ja det lutar nog åt den lösningen. Lite lurigt att fixa en form bara. Men det borde gå. Gissar man måste skruva fast den i den nymurade muren innunder.
Mvh
Fredrik
 
Det borde inte vara så svårt. Skruva fast en bred bräda i våg på var sida med långa träskruv och fyll betong upp till kanten.
Det finns speciella skruvar för lättbetong, men det funkar med träskruv om man inte drar för hårt.

När du ändå håller på så kan du borra hål för armeringsstålen i den anslutande muren och fästa dom med ankarmassa.
 
Jag byggde min form av vanligt 120mm råspont som jag drog fast i lecablocken med vanlig träskruv (typ 100mm). Tänk på att vända den så att noten kommer uppåt. Som tidigare kommentar, dra försiktigt så du inte drar sönder.
Väg av noggrant så det blir rakt och fint :)

Mitt problem nu är dock hur jag fäster syllstocken i den tunna betongremsan, men har testat med 6mm träskruv ner i en 8*50mm betongplugg och jag kan inte dra ut den med kofot ens, så en sån var 50:e centimeter borde räcka :)
 
En bra idé är att gjuta in några skruvar eller gängstång.
 
Om man bara hade tänkt på det innan så.....
 
B
Jag hade nog jämnat ut med ca 1cm murbruk, lagt en syllpapp och sedan en extra syllbräda som ovan redan nämnts.

om denna extra syllbräda görs ca 1,5 cm smalare än leca-blocken, kan man näta och putsa den utvändigt och få samma utseende som lecablocken i övrigt får (jag antar att de ska putsas?). Puts på trä är ju inte att rekommendera, tror kanske att det kan fungera om man lägger en syllpapp eller annat (plast?) mot träet, (under nätet till putsen så klart) för att förhindra direktkontakt mellan puts och träet, om man väljer den lösningen.

Jag har sågat mängder av lecablock. När man är nere på 5-cm så går de gärna av, det blir klent. Det är klart mer görbart att göra som ovanstående eller bara gjuta en enkel 6cm hög gjutform än att såga stora mängder klena bitar.

Såg på ett bygge att de hade en speciell bandså för leca-block. Har man en sådan tillgänglig kanske man kan såga stora mängder, men har man bara typ en diamantklinga i en vinkelslip så blir det jobbigt...
 
Såhär gjordes det hos oss,
Byggarbetsplats med ny murad grundvägg och träformar för gjutning i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej
Nu var det gjutet!
Enormt tack för alla tips!
Mvh
Fredrik
 
  • Nyligen gjuten betongplatta med armeringsjärn och träformar i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutförd betonggjutning med armeringsjärn och byggmaterial vid en konstruktionssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen gjuten betong i träform med stödkonsoler och svarta balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
arnehavre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.