Har problem med takavvattningen på mitt uterum. Som ni ser så rinner det just nu ner på fasaden vilket har medfört rötskador. jag ska nu byta fasade och försöka åtgärda plåten och behöver då tips och idéer på hur jag ska klippa till plåten för att få tillfredställande avvattning i framtiden. tack!
 
  • Vattenskador på fasad under takavvattningsplåt vid uterum med synliga rötskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Ring en plåtslagare som kommer ut och mäter och tillverkar en lämplig plåt.
 
Rickard.
Jag skulle skruva ihop plåtarna precis som dom sitter på taket och plocka lös dom och ta med till plåtis, visa bild och beskriv problemet så löser dom det i ett kick och man slipper betala för hembesök. Det dom troligtvis kommer göra är en ståndfals för att tvinga vattnet bort från fasaden (det är i alla fall vad jag hade gjort)

Hängrännor får inte heller gå hela vägen mot träfasaden utan det ska vara ett par centimeters mellanrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hampus Juhlin
  • Laddar…
U
Kan tänka mig att det bästa är att bygga ut gavelutsprånget en bit så att du får avrinningen en bit från fasaden.
Dock är det lite mer arbete än en plåt.
 
Du kanske skulle bygga om så att du får en takfot på uterumstaket? Bara nån decimeter takfot skulle förbättra. Sen nya plåtar.
 
Rickard.
Du borde nog också passa på och beställa och montera bättre gavelbeslag med
en riktig droppnäsa ovanför så får du bort ännu mer vatten från fasaden i och med att du inte hae något takutstick.
 
Dålig bild , hittade på nätet . Alltså uppvik på ståndskivan som leder vattnet ner i hängrännan
 
  • Uppvikt ståndskiva på ett tak som leder regnvatten till en hängränna.
Det skall vara utskifte på taket även på gaveln och så skall brädslåningen vara gjord så vatten inte blir kvar i såna där tokiga fogar där lodräta bräder stöter mot vägräta. Dubbelfel i utförandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.