Hemmakatten
Ber om ursäkt för något aggressiva tidigare svar.

Om några år kommer golvet att få ett mer enhetligt intryck då hela golvet kommer att ha liknande märken.

Vi målade golvet vitt mellan köksbänk och köksö (hade vita skåp). Det blev väldigt bra och märkena syntes väldigt lite. Vet inte exakt vilken sorts färg det var, det var en målare som gjorde det. Men det var någon extra tålig golvfärg.
 
Kan man inte slipa och olja bara den dåliga biten?
 
Prova våt vettext trasa och strykjärn.
Det där ser ut som tryckmärken precis som tidigare nämnt det är mjukt.
 
Skadorna kommer från hårda knappar på kläder och verktyg han haft i fickorna. Jag tycker det är väldigt fint av hantverkaren att erbjuda att fixa det fullständigt. Vad som är vettigt kan bara ni avgöra. Inte vi på forumet. Just nu ser det ju i min värld förskräckligt ut.

Kanske kan ni istället ta in ett riktigt proffs på golv. Kanske går det att i området slipa bort behandlingsskiktet och sedan ånga golvet?

Pengakompensation för något som blivit förstört och man värderar högt, är generellt en dålig idé tycker jag. Bättre att fixa så bra det går.
 
O oskarsch skrev:
Det är gran från Baseco som är slipat och behandlat med tre lager hårdvaxolja från Osmo.
Är det golvet verkligen att rekommendera i ett kök? Ser ju väldigt mjukt ut.
 
Hemmakatten
Nej, varken gran- eller furugolv rekommenderas till kök eller entré.

Men dum som jag varit så föll jag för vitoljade/vitlaserade/vitvaxade golv, inte bara en utan två gånger...
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men dum som jag varit så föll jag för vitoljade/vitlaserade/vitvaxade golv, inte bara en utan två gånger...
Jag gjorde samma. Gamla golv är ofta hårdare än nytillverkade.
Men jag har studerat furugolv som är lagda i "offentliga miljöer" där folk går med smutsiga, blöta skor. Det blir ett visst (ganska mycket) slitage men sen "avstannar" det eller syns mindre. Speciellt tror jag om golven är såpskurade.

Ska man ha lite gammal känsla är det svårt välja golv i kök. Linoleum möjligen. Någon som har andra ideer (även om jag är nöjd med mitt trägolv). Hall är lite samma sak, granitklinker tänker jag kan funka... Kalksten kanske, men det blir väl dyrt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.