Hej!

Jag roade mig med att försöka få upp trycket i mitt värmesystem idag och upptäckte nu att det droppar ganska rikligt från termostaten på ett av mina element. Någon som vet hur man kan åtgärda det på ett sånt här element?

Termostat på ett element med synliga droppar, och vit trasa under för att samla upp vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen termostat, bara ventil, lossa vredet och se hur det ser ut bakom.
 
  • Gilla
Ge mig ett rep
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen termostat, bara ventil, lossa vredet och se hur det ser ut bakom.
Vet du hur? Jag provade att lossa skruven och dra vredet utåt, men det verkade inte räcka. Vet inte hur hårt man vågar dra.
 
Det är bara att dra tills det släpper. Går något sönder så är det ratten.
 
  • Gilla
Ge mig ett rep
  • Laddar…
Det var för att se var läckan är, sitter vredet så du inte får det i handen, det är bara påtrycket och skruven ska hålla det på plats. Sätt ett par mejslar bakom ( tvärsöver ) och vicka lite på dom så lossnar det nog.
 
  • Gilla
Ge mig ett rep
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det var för att se var läckan är, sitter vredet så du inte får det i handen, det är bara påtrycket och skruven ska hålla det på plats. Sätt ett par mejslar bakom ( tvärsöver ) och vicka lite på dom så lossnar det nog.
Fick loss skiten. Så här ser det ut bakom:

Delvis borttagen anordning med en synlig läcka, tydliga vattendroppar och pil som pekar på läckagepunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dropparna faller från en bit in av det som syns på bilden.

Edit:
Vid närmare undersökning ser det ut som att det läcker där pilen pekar.

Trasig fastsättning med rost och läckage där en röd pil pekar på den misstänkta läckplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ge mig ett rep Ge mig ett rep skrev:
Fick loss skiten. Så här ser det ut bakom:

[bild]

Dropparna faller från en bit in av det som syns på bilden.

Edit:
Vid närmare undersökning ser det ut som att det läcker där pilen pekar.

[bild]
Provade att vrida åt muttern som sitter längst ut lite och då droppar det mindre. Vågar man ta bort den och linda på lite lin och smack på gängorna?
 
Ge mig ett rep Ge mig ett rep skrev:
Provade att vrida åt muttern som sitter längst ut lite och då droppar det mindre. Vågar man ta bort den och linda på lite lin och smack på gängorna?
Jag provade ovanstående och det funkade hyffsat. Det läcker fortfarande lite, men tillräckligt lite för att lite hushållspapper klarar av att suga upp det. Jag hade aldrig använt lin tidigare, så jag hoppas jag kan få det helt tätt om jag försöker göra om det imorgon.
 
Inte säker på hur det ser ut innanför ta det lugnt med att lossa något, det finns dom på forumet som vet bättre och kan ev tala om vad göra.
 
J jonaserik skrev:
Inte säker på hur det ser ut innanför ta det lugnt med att lossa något, det finns dom på forumet som vet bättre och kan ev tala om vad göra.
Ja, det slog mig vid närmare eftertanke att min tätning rimligen ändå inte borde lösa rotorsaken (verkade inte vara något gammalt lin där jag drog på mitt, så det ska nog inte behövas egentligen).
 
Det finns nya ventiler till det att byta ut on det inte blir tätt, brukar vara svårt på dessa, men jag vet inte var man får tag i en.
 
J jonaserik skrev:
Det finns nya ventiler till det att byta ut on det inte blir tätt, brukar vara svårt på dessa, men jag vet inte var man får tag i en.
Ja, det verkar så. Jag tycker mig ha kommit fram till att det är en "HE"-radiator från Gustavsberg och därför valt att beställa hem en sådan här: https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-10mz10/

Återstår att se om den passar!
 
Ge mig ett rep Ge mig ett rep skrev:
Ja, det verkar så. Jag tycker mig ha kommit fram till att det är en "HE"-radiator från Gustavsberg och därför valt att beställa hem en sådan här: [länk]

Återstår att se om den passar!
Väcker den här till liv igen...

Har blivit med samma radiatorer och det är nog dags att byta ventiler i fyra stycken element som inte blir varma. Rören är kalla också - alla på samma sida på övervåningen. Testade att lufta ut och vänta till dess att det kom varmvatten från bergvärmepumpen. Kollade igen nu för en halvtimme sedan och elementen är iskalla, rören också... Är det ventilerna som knasar, eller kan det vara något annat? Finns mig veterligen ingen strypning, utan bara avstängningsventiler för till-vattnet på de två kretsarna och rören är varma efter dessa två.
 
Dom ventilerna är bara in/ut . +/- . vad händer om du stänger elementen på den andra slingan/tillopp,blir dom kalla varma då.
 
J jonaserik skrev:
Dom ventilerna är bara in/ut . +/- . vad händer om du stänger elementen på den andra slingan/tillopp,blir dom kalla varma då.
Sent svar... Bytte ventiler på slingan där det var kallt. Upptäckte lite senare att det satt en bypass-ventil till handdukstorken som var avstängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.