G
Funderar på att bygga en vedmaskin under hösten.Vill ha ett svärd som tar min 40 cm stockar samt en klyv som tar min 50 cm långa samt 40 cm i diameter.
var köper man hydraulsaker inkl svärd (hydrauldrivet),kolv,spakar mm.
Skall köra manuellt.
Var först inne på att köra helautomatisk men bygger den så att man kör den med tre spakar.Bord ,såg och klyv.
Tänkte använda en 5,5 hk elmotor att driva hydraulpumpen med.
Några ideer.
 
Leta på skroten, annars blir det billigare att köpa en ny. Det finns tex traktorskrotar som skrotar skogsmaskiner. Färdiga hydraulaggregat används inom industrin bla
 
Vet någon om det finns vedmaskiner som tar enmetersved, eller måste man bygga en sån själv?
 
G
Tackar för svaren.
Ingen som vet var man hittar hydrauldrivet svärd.
Skulle kunna bygga med klinga,men det låter så illa.
 
GR_B skrev:
Tackar för svaren.
Ingen som vet var man hittar hydrauldrivet svärd.
Skulle kunna bygga med klinga,men det låter så illa.
Traktor eller industriskrot, som sagt
 
Ja jag tror att Matss menar en sådan skrot som kan tänkas få in gamla delar från skogstraktorer.. och där kan ju finnas en från en avverknings maskin.. på dom sitter det väl hydrauldrivna sågsvärd.. tror jag..

Rodge
 
Varför inte bygga en giljotin, blir mindre sågspån och fler sprickor i veden.

Prototypen
 
G
Problemet med vedklippen är att dom tar max 30 cm och är tunga att rulla runt med.
Med en vedmaskin så kapar och klyver man utan ansträngning.
Och vill man vara riktigt lat så kan man helautomatisera maskinen förutom då man får lägga på veden med lastmaskinen.
 
Tycker det låter som om du skulle fundera på flis och mata flishuggen med timmerkran. Ved måste staplas efteråt.

Varför skulle det inte gå bygga en giljotin för 40 cm ved?

Varför skulle det inte gå att automatisera en giljotin?

Bordmatning med sneda rullar som roterar veden ett 1/4 varv för varje klipp och centrering av veden så klyvkilen går mitt i.

Har du 40 cm ved? Har du inte funderat på att skicka dessa dimensioner som sågtimmer? Virkespriset har gått upp nu.

Prototypen
 
Vråen skrev:
Vet någon om det finns vedmaskiner som tar enmetersved, eller måste man bygga en sån själv?
Faxes på Jula tar 1 meter. Fungerar utmärkt (om man bygger om manöverspaken lite)

/Andreas
 
G
Först och främst.Ved skall slängas huller om buller,för då torkar det bättre.
Provade att stapla veden något år och jämnförde torrhalten på veden.Vart en jäkla skillnad när man slängde in veden huller om buller.
Staplar gör man av utrymmesskäl.
Dock så har jag så stor vedbod(utan framdörr och med springor i panelen)att jag bara slänger in veden.Skall dock bygga ut den så att jag kan köra vartannat år.
Och stockarnas diameter blir som det blir.Köper man i 3 m längder så blir det som det blir.Priset är därefter.
Och varför jag inte vill ha en klipp är att det blir fruktansvärt med skräp.
Körde en sommar med en klipp och det var inge vidare.
Och att bygga en vedmaskin med hydraulsvärd(parker mm)och en klyv som man bara drar i några spakar är väl inget tröttande.
Samtidigt är det en utmaning att bygga maskinen och se om man inte kan automatisera den.
Har pratat med några andra vedeldare i min kommun och dom vart mkt intresserad,aäven killen som säljer hydraulpumpar mm.

Glad Påsk.
 
G
Helt perfekt.Tackar och bugar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.