Hej!

Det är dags för oss att byta ut våran kombi panna (Gustavsbergs) från 70--talet ngn gång, har inte exakt årtal på den.

Så nu har vi kollat på olika alternativ på ny anläggning..

Kan nämna att vi bor i ett hus 1½ plan med källare, värmer upp ca 145m2 boyta + ca 35m2 i källaren.

Dom alternativ vi kollat på mest som vi väger emellan är..

1) Vedanläggning tex solo innova 30kw eller effecta med 3 ggr 750 liter acctankar.

Nackdelen med vedanläggningen är väl att jag inte har så bra kontakter vad gäller ved, och då kan det ju genast bli dyrt i inköp. Är det ngn som har ngt tips så vore jag tacksam! Sen är det ju givetvis mer jobb med ved.

Positiva är ju att man kommer ju förbruka mindre ved pga ökad verkningsgrad och schuntautomatik osv, så det kommer ju gå åt mindre ved än det gör idag= mindre arbete. Skön värme. tycker om att hållas med ved som det är idag, men man vet ju inget annat :)

2) Bergvärme

Positiva är ju att det är bekvämt, du kan sitta o rulla tummarna det sköter sig självt
Nackdelen är ju elberoendet, vet inte var elpriserna tar vägen osv. Källarklimatet och skorstenen, men då kan man ju elda i öppna spisen, tex stoppa i en energikasset där,som håller värme i murstocken och hjälper till när det är som kallast ute.

Har Ni några råd o funderingar, vore tacksam med lite ideer!
 
  • 2007_03_26 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Christian Sharp
  • Laddar…
Vi valde vedpanna av samma storlek men annat fabrikat, samt 2*750 liters acc. Vi är mycket nöjda, även vi är vana vid vedhantering i gammal kombipanna så det här är rena semestern. Innan vi fick pannan för ett år sedan så körde vi med elpatronerna i oljepannan (flyttad in på hösten, befintlig panna var renodlad oljepanna, vedeldningen hade vi i tidigare boende) och det märks stor skillnad på källarklimat och självdrag i ventilationen nu.

Även vi har en Energikasset i öppna spisen i gillestugan, men inte är man där och eldar? Pengarna det kostade att installera den var ingen besparing, men den var ju nödvändig om man öht skulle elda där. Öppenspis kan man ju aldrig lämna och den gör det ju närmast kallare genom ökat sjävdrag.

Jag har räknat på vad det skulle kosta om vi köpte ved för 300 kr /kubikmetern (ostaplat), då skulle ett årsbehov gå på mindre än 9000 kr. Och all ved man kan fixa på annat sätt förbättrar ju kalkylen. Där vi bor är det inte svårt att få tag på billigare ved, särskilt inte om man kan tänka sig att klyva själv.

Satsa du på vedanläggningen!
 
Ved är väl trevligt, men varför tre småtankar? Ta till volymen lite och skaffa EN måttbeställd tank. Tar mindre plats, funkar bättre, enklare och billigare inkoppling. Och varför inte Inova 50?

Min-volym till Inova 30 är 2500 liter vid en seriös installation.
 
Driftskostnad vid bergvärme skulle nog bli max 7000kr/år med en 7kW pump (vid elpriset 1kr/kWh)
Gissar att investeringskostnaden är ungefär detsamma för en riktig vedanläggning kontra bergvärme.

Satsa du på bergvärmen!
 
nic2 skrev:
Driftskostnad vid bergvärme skulle nog bli max 7000kr/år med en 7kW pump (vid elpriset 1kr/kWh)
Gissar att investeringskostnaden är ungefär detsamma för en riktig vedanläggning kontra bergvärme.

Satsa du på bergvärmen!
Investeringskostnaden blir kanske densamma, men jag tror nog en vedpanna har längre livslängd?
 
Matss skrev:
Ved är väl trevligt, men varför tre småtankar? Ta till volymen lite och skaffa EN måttbeställd tank. Tar mindre plats, funkar bättre, enklare och billigare inkoppling. Och varför inte Inova 50?

Min-volym till Inova 30 är 2500 liter vid en seriös installation.
Vad jag har läst mig till i Baxis brochyr, så är rekommenderad minsta accvolym till innova 30 , 2400 liter.

När man läser om nöjda kunder på hemsidan , så är det en som har typ 2 st 750 liters acctank , och värmer 230m3.

Hmm, undrar vad som är bäst egentligen!:confused:

Varför ska jag välja en innova 50, räcker det inte med innova 3o till mitt hus?
 
A.H vilken förbrukning har du idag??
 
2an skrev:
A.H vilken förbrukning har du idag??
Hmm, det där är lite svårt att bedömma, har kört med både olja och ved tidigare vintrar, endast detta år som vi bara eldar med ved, tippar på ca 35m3 ostaplad ved 35-37cm.

Kan nämnas att vi inte har ngn shunt som fungerar , så vi kör hetvatten runt i systemet och kör med termostater på elementen, dock fungerar inte alla som dom skall heller. Hmm ja, det är dags för en uppfräschning.

Har en varmvattenberedare 220v 100liter som vi har o duschar och diskar när man kommer hem och inte har eldat i pannan.
 
Kan inte pellets vara en kompromiss?

Bekvämare än ved, men samtidigt fortsatt bra källarklimat, skorsten och ventilation..
 
A.H skrev:
Hmm, det där är lite svårt att bedömma, har kört med både olja och ved tidigare vintrar, endast detta år som vi bara eldar med ved, tippar på ca 35m3 ostaplad ved 35-37cm.

Kan nämnas att vi inte har ngn shunt som fungerar , så vi kör hetvatten runt i systemet och kör med termostater på elementen, dock fungerar inte alla som dom skall heller. Hmm ja, det är dags för en uppfräschning.

Har en varmvattenberedare 220v 100liter som vi har o duschar och diskar när man kommer hem och inte har eldat i pannan.
35 m3 ostaplad ved o i en omodern panna, Då har du inte så hög förbrukning att du ska behöva en innova 50 kW panna.. Visst går det få det bekvämt med en sådan panna o tex 6 m3 acktank men det kostar ju en del..
Du bör klara dej med en eldning/dygn då det är ganska kallt ute (kanske då det är som kallast) med en tank volym på 2,5 m3, Som panna kanske en effekta woddy med lamda vore fint..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.